Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2407828_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2021 - 18305
JTFM
31. maj 2021
URU alm. del
svar på spørgsmål 313 fra Rosa Lund (EL)
stillet den 6. maj 2021 til udenrigsministeren.
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for regeringens politik i forhold til samarbejde
med lande, man ved foretager alvorlige menneskerettighedskrænkelser?
Svar:
Regeringen lægger stor vægt på at forebygge og bekæmpe alvorlige og
systematiske brud på menneskerettighederne både gennem bilateral dialog
og ved at bruge de internationale instrumenter, der er til rådighed. I den
sammenhæng er den væsentlig dansk prioritet, at EU står samlet i
menneskerettighedsspørgsmål.
Danmark har en vigtig dialog om menneskerettigheder med regeringerne
i de lande, hvor vi er repræsenteret. Det er et centralt arbejdsområde for
mange af vores ambassader.
Vi er også med til at rejse alvorlige menneskerettighedskrænkelser i FN.
Som medlem af FN’s Menneskerettighedsråd har vi blandt andet været
med til at påpege alvorlige menneskerettighedskrænkelser i Saudi-Arabien,
Belarus, Kina og Myanmar. I Myanmar har vi været med til at vedtage en
mekanisme til håndtering af bevismateriale til eventuelle fremtidige
retssager om overgrebene, ligesom vi har arbejdet for højkommissærens
indsamling af bevismateriale i Belarus.
Regeringen deltager også aktivt i den regelmæssige gennemgang af alle
lande i den såkaldte UPR-proces, hvor lande bliver eksamineret i deres
respektive menneskerettighedssituation. Det er meget positivt, at alle
lande stiller op til denne eksamination og reflekterer over de anbefalinger,
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 313: MFU spm. om regeringens politik i forhold til samarbejde med lande, man ved foretager alvorlige menneskerettighedskrænkelser, til udenrigsministeren
2
de modtager. Jeg noterer mig, at en god del af de danske anbefalinger til
andre lande bliver accepteret
det vil sige at modtagerlandet forpligter sig
til at implementere anbefalingerne. UPR er dermed et meget nyttigt
redskab særligt til forebyggelse af alvorlige menneskerettighedskrænkelser.
I EU-regi har vi også en række relevante instrumenter, for eksempel de
geografiske sanktionsregimer og det nye menneskeretlige sanktionsregime.
Sanktioner har til formål at ændre en bestemt adfærd eller politik og med
disse instrumenter styrkes vores muligheder for at lægge pres på regimer,
der begår krænkelser. Det er et vigtigt instrument til at ramme dem, der
står bag alvorlige krænkelser.
Når det kommer til menneskerettighedskrænkelser i lande, hvor Danmark
har et udviklingssamarbejde, benytter vi den samme tilgang som beskrevet
ovenfor. Det vil oftest ikke være hensigtsmæssigt at trække bistanden. Det
vil gå hårdest ud over ofrene, de fattige og udsatte. Og udviklingsbistanden
går i vid udstrækning uden om regeringerne og direkte til civilsamfundet i
de lande, hvor styret begår alvorlige menneskerettighedskrænkelser.
Eksempelvis har vi i Myanmar omlagt vores støtte til kun at gå til
civilsamfundsaktører
Med venlig hilsen
Jeppe Kofod