Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2380754_0001.png
Det talte ord gælder
Tale til brug for udenrigsministeren ved besvarelse af URU alm. del samråds-
spørgsmål AE den 22. april 2021
Tak for ordet og tak for samrådsspørgsmålet.
Jeg takker også på forhånd for udvalgets forståelse for, at jeg ikke
i et åbent samråd kan gå ind i håndteringen af de konkrete sager
om børn af fremmedkrigere.
Generelt vil jeg sige, at jeg er glad for lejligheden til at forklare lidt
mere uddybende om arbejdet i regi af myndighedsgruppen.
For det
er
et både teknisk og komplekst område, hvor der vidst
desværre har været en del misforståelser, blandt andet i medierne.
Så jeg ser samrådet i dag som en god lejlighed til at få skabt større
klarhed. Og jeg vil også gerne fra start slå helt fast, at jeg
ikke
har
andet ønske end at svare på alle de spørgsmål som Folketingets
medlemmer måtte have.
Og at jeg
uanset den velkendte politiske uenighed om linjen i
disse sager
selvsagt vil gøre mig
alle
anstrengelser for, at få af-
klaret evt. misforståelser.
Og nu til min besvarelse.
1
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om myndighedsgruppen, til udenrigsministeren
Det første led i samrådsspørgsmålet lyder:
”Vil ministeren rede-
gøre for, hvorfor ministeren ikke har fundet anledning til at akti-
vere myndighedsgruppen i perioden fra september 2019 til februar
2021, herunder også redegøre for hvilket samarbejde der
uden
for myndighedsgruppen
har været tværministerielt i sagerne ved-
rørende danske borgere i Syrien?
For god ordens skyld vil jeg indledningsvist slå to ting fast:
1) Myndighedsgruppen har ikke en formand. Hver myndighed,
der indgår i myndighedsgruppen, fastholder sit eget og indi-
viduelle ansvar for sit myndighedsområde.
2) Det er ikke ministre, der hverken indkalder til møder eller på
anden måde inddrager myndighedsgruppen.
Arbejdet i myndighedsgruppen foregår på embedsmandsniveau,
og det faktum, at flere myndigheder er inde over et sagskompleks,
ændrer ikke ved den grundlæggende ressortfordeling myndighe-
derne imellem. Det er helt normal praksis.
-o0o-
Myndighedsgruppen blev etableret i efteråret 2018 under den for-
rige regering for at understøtte myndighedernes samlede håndte-
ring af sager om fremmedkrigere og deres børn.
2
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om myndighedsgruppen, til udenrigsministeren
Formålet var
og er fortsat
at belyse alle relevante aspekter af
en konkret sag. Flere af elementerne i belysningen af en sag kræver
således inddragelse af flere ministeriers ressortområder.
Det er netop derfor, at det er relevant at have en myndigheds-
gruppe.
I myndighedsgruppen indgår repræsentanter fra Udenrigsministe-
riet, Justitsministeriet, Forsvarsministeriet samt Udlændinge- og
Integrationsministeriet. Repræsentanter fra andre myndigheder,
eksempelvis Social- og Ældreministeriet, kan inddrages i myndig-
hedsgruppens arbejde efter behov.
Herudover kan ministeriernes underliggende myndigheder også
indgå i myndighedsgruppen. For Justitsministeriets vedkommende
gælder det eksempelvis Politiets Efterretningstjeneste. For For-
svarsministeriets vedkommende gælder det Forsvarets Efterret-
ningstjeneste og Beredskabsstyrelsen. Og for Udlændinge- og In-
tegrationsministeriets vedkommende gælder det Udlændingesty-
relsen.
Der synes imidlertid desværre at være en del misforståelser vedrø-
rende myndighedsgruppens arbejde. Ikke mindst i pressen. Lad
mig derfor slå fast:
3
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om myndighedsgruppen, til udenrigsministeren
Udenrigsministeriet er
ikke
formand for myndighedsgruppen.
Gruppen ændrer selvfølgelig ikke på ministeriernes almindelige
ressortansvar.
Gruppen har derfor ikke en formand
og heller
ikke et sekretariat. Hver myndighed fastholder selvstændigt ansvar
for sit ressort- og ansvarsområde.
Et grundlæggende princip er derfor, at det er op til hver enkelt
myndighed at inddrage myndighedsgruppen, når en myndighed
in-
den for sit sektoransvarsområde
vurderer, at der er behov.
Når en myndighed på sit eget område modtager ny information af
relevans for håndteringen af de konkrete sager, orienterer denne
myndighed således de andre i gruppen. Herudover kan der indkal-
des til et møde, såfremt der er et konkret og operationelt behov
herfor.
For Udenrigsministeriets vedkommende indkaldes der til møder i
myndighedsgruppen,
hvis
det vurderes, at et barn, der opholder sig
i al-Hol- eller Roj-lejren, falder inden for regeringens linje for,
hvornår en eventuel evakuering undtagelsesvist kan overvejes.
I disse tilfælde vil formålet med mødet i myndighedsgruppen være
at belyse alle relevante aspekter af sagen, før det endeligt kan vur-
deres, om der er grundlag for at foretage en evakuering.
4
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om myndighedsgruppen, til udenrigsministeren
Så er der et logisk og helt legitimt spørgsmål:
Hvorfor har der så
kun været relativt få formelle møder i myndighedsgruppen i de for-
gangne år?
Jo, for så vidt angår indkaldelser til møder fra Udenrigsministeriets
side har der, siden regeringens tiltrædelse alene været to konkrete
sager, der er faldet ind under regeringens linje.
Dels en sag om en formodet forældreløs dreng på 11 måneder, som
blev evakueret i november 2019, og dels i en højaktuel sag om en
4-årig pige, der opholder sig i en af lejrene sammen med sin mor.
I myndighedsgruppen belyses så de konkrete aspekter, som jeg tid-
ligere har redegjort for på et åbent samråd i Retsudvalget den 1.
oktober 2020. Ud over det helbredsmæssige indgår følgende
aspekter:
- Indfødsret eller opholdsgrundlag for barnet.
- Sikkerhedsmæssige overvejelser.
- Muligheden for samtykke fra moderen til adskillelse fra bar-
net.
- Accept fra den kurdisk dominerede lokaladministration i det
nordøstlige Syrien.
- Modtagelse og håndtering af barnet efter ankomst til Dan-
mark.
5
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om myndighedsgruppen, til udenrigsministeren
- Samt hvorvidt en evakuering er praktisk mulig i lyset af sik-
kerhedssituationen i området.
I begge de konkrete sager, jeg nævnte, er der blevet afholdt flere
møder i myndighedsgruppen netop for at belyse disse aspekter.
Der har endvidere været afholdt møder blandt en mindre kreds af
de involverede myndigheder
eksempelvis for at drøfte delaspek-
ter knyttet til sikkerhed.
Herudover har der i begge sager løbende været skriftlige udveks-
linger mellem de involverede myndigheder, da arbejdet i myndig-
hedsgruppen
ikke
er begrænset til egentlige møder.
Det er også vigtigt for mig at forklare, at myndighedsgruppens
medlemmer arbejder både individuelt og på kryds og tværs i for-
skellige konstellationer, også selvom der ikke har været indkaldt
til formelle møder.
Altså: arbejdet ligger
ikke
stille alene fordi der ikke er indkaldt til
et formelt møde i den samlede kreds.
Når en sag er færdigbelyst i myndighedsgruppen, er det Udenrigs-
ministeriet, der endeligt vurderer, hvorvidt der er grundlag for at
foretage en evakuering, om end dele af beslutningsgrundlaget vil
høre under andre ministeriers sektoransvar.
6
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om myndighedsgruppen, til udenrigsministeren
Eksempelvis hører spørgsmål om et barns indfødsret under Udlæn-
dinge- og Integrationsministeriet, mens trusselsvurderinger hører
under Justitsministeriet.
Når
Udenrigsministeriet ikke
har indkaldt til møder for at belyse
andre sager end de to omtalte sager i perioden efter regeringens
tiltrædelse, er det korte svar, at der
simpelthen ikke har været
andre sager, hvor det er vurderet, at et barn faldt inden for
regeringens linje
for, hvornår en undtagelsesvis evakuering kunne
overvejes.
Jeg kan her tilføje, at der i Udenrigsministeriet i efteråret 2019 blev
foretaget en gennemgang af alle de konkrete sager med børn, hvor
pårørende i Danmark eller deres partsrepræsentanter havde rakt ud
til Udenrigsministeriet, for at få hjælp. Denne gennemgang skete
ud fra regeringens linje, som jeg fremlagde sammen med justits-
ministeren på det åbne samråd i Udenrigsudvalget den 6. septem-
ber 2019.
Konklusionen på gennemgangen var, at der alene i en enkelt sag
var grundlag for at gå videre med at indhente lægefaglige vurde-
ringer.
Alle pårørende og partrepræsentanter blev herefter skriftligt orien-
teret og opfordret til at fremsende dokumentation til Udenrigsmi-
nisteriet, såfremt børnenes helbredssituation måtte udvikle sig i en
negativ retning.
7
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om myndighedsgruppen, til udenrigsministeren
Jeg kan oplyse, at Retsudvalget blev orienteret om dette skridt fra
Udenrigsministeriets side i forbindelse med en besvarelse af et
skriftligt udvalgsspørgsmål den 19. november 2019.
Ud over processerne i myndighedsgruppen om de to sager, hvor et
barn faldt inden for regeringens linje for, hvornår en eventuel eva-
kuering undtagelsesvist kunne overvejes, har der været skriftlige
udvekslinger og møder mellem myndigheder i myndighedsgrup-
pen om blandt andet afskæring af konsulær bistand til fremmedkri-
gere.
Ligeledes har der været skriftlige udvekslinger mellem myndighe-
derne i forbindelse med besvarelser af henvendelser fra partsrepræ-
sentanterne i flere konkrete sager.
Endelig har der været skriftlige udvekslinger i myndighedsgruppen
om besvarelse af spørgsmål fra relevante fagudvalg i Folketinget,
der i flere tilfælde har berørt emner, som går på tværs af ministeri-
ernes sektoransvar.
-o0o-
Som sagt ændrer myndighedsgruppen selvfølgelig ikke på ministe-
riernes almindelige ressortansvar. De enkelte myndigheder sags-
behandler selvsagt også inden for deres respektive ansvarsområder
uden at inddrage myndighedsgruppen.
8
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om myndighedsgruppen, til udenrigsministeren
Og så tror jeg også det er vigtigt at sige, at for Udenrigsministeriets
vedkommende vil den løbende opfølgning, som ministeriet foreta-
ger i de konkrete sager, som udgangspunkt
ikke
medføre indkal-
delse til møder i myndighedsgruppen.
Det gælder eksempelvis i de tilfælde, hvor ministeriet får kendskab
til medicinske behov hos børn i lejrene, og hvor ministeriet forsø-
ger at mobilisere hjælp gennem de internationale humanitære or-
ganisationer, der er til stede i lejrene.
En direkte kontakt fra Udenrigsministeriet kan medvirke til at
sikre, at et barn bliver tilset af relevant sundhedsfagligt personale
eller bliver henvist til et felthospital for at få den behandling, som
er mulig under de givne forhold.
Helt konkret kan jeg oplyse, at Udenrigsministeriet
siden rege-
ringens tiltrædelse
har været i kontakt med de humanitære orga-
nisationer, der arbejder i området, for at sikre opfølgning i forhold
til et eller flere børn i alle de sager, hvor pårørende i Danmark eller
deres partrepræsentanter generelt har ønsket hjælp fra Udenrigsmi-
nisteriet. Det vil sige sagerne, som omfatter de 19 børn og seks
mødre.
Som et andet helt aktuelt eksempel kan jeg nævne, at ministeriet
de seneste uger har været i dialog med humanitære organisationer
i området for få afklaret COVID-19-situationen i lejrene. Herunder
også i relation til en konkret sag.
9
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om myndighedsgruppen, til udenrigsministeren
Som nævnt sker denne type opfølgning fra Udenrigsministeriets
side som udgangspunkt uden indkaldelse til møder i myndigheds-
gruppen. Af den simple årsag, at Udenrigsministeriets dialog med
en humanitær organisation om at tilse et barn i lejrene
og tilba-
gemeldingen til barnets partrepræsentant om denne dialog
ikke
kræver inddragelse af andre danske myndigheder. Men Udenrigs-
ministeriet vil typisk skriftligt orientere de andre myndigheder i
myndighedsgruppen om tilbagemeldingerne til partrepræsentan-
ten. Med det formål at sikre, at de øvrige myndigheder løbende kan
følge med i sagernes udvikling
også selvom barnet ikke vurderes
at falde ind under regeringens linje for, hvornår evakuering kan
overvejes.
Igen blot for at illustrere, at man
ikke
kan sidestille antallet af mø-
der i myndighedsgruppen med den løbende aktivitet, som myndig-
hederne konkret lægger i håndteringen af de enkelte sager.
Jeg vil også her minde om min skriftlige besvarelse [til Rosa Lund
og Udenrigsudvalget] af 26. marts 2021 om myndighedsgruppens
arbejde.
-o0o-
Så til det sidste led i spørgsmålet:
Vil ministeren desuden oplyse,
hvorfor ministeren [i perioden fra september 2019 til februar
2021] har henvist til myndighedsgruppen?
10
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om myndighedsgruppen, til udenrigsministeren
Og ja, det vil ministeren rigtigt gerne.
Jeg vil også gerne indlede med at forsikre spørgerne om, at jeg
ab-
solut
ingen anden hensigt eller ønske har, end at svare så
grundigt
og så
nøgternt
på medlemmernes spørgsmål.
Derfor ærgrer det mig også, rent ud sagt, gul og blå, hvis der er
opstået misforståelser om myndighedsgruppens arbejde eller hvis
vi, så at sige, er kommet
til at ”tale forbi hinanden”.
Der er tale om et meget stort sagskompleks og en drøftelse vi har
haft nu i snart to år. Gennem min tid som minister har jeg besvaret
over 100 skriftlige spørgsmål fra Folketinget vedrørende Uden-
rigsministeriets bistand i sager om fremmedkrigere og deres børn.
Alene siden januar er der oversendt over 60 besvarelser. Der er tale
om spørgsmål, som har været stillet i fire af Folketingets fagud-
valg. Ud over Udenrigsudvalget omfatter dette Retsudvalget, Ud-
lændinge- og Integrationsudvalget samt Social- og Ældreudvalget.
Hertil kommer besvarelser af en række samrådsspørgsmål i de tre
af udvalgene.
I omkring 40 af mine svar til Folketinget har jeg svaret i fortrolig-
hed, blandt andet for at beskytte personfølsomme oplysninger. Og
i omkring 10 af mine svar har jeg henvist til, at svarene på spørgs-
målene faldt under andre ministres sektoransvar og derfor indhen-
tet svarbidrag fra andre ministerier.
11
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om myndighedsgruppen, til udenrigsministeren
Det har jeg eksempelvis gjort, når der blev spurgt til spørgsmål
såsom trusselsvurderinger og radikaliseringsrisiko, som hører un-
der justitsministerens ressort. Eller hvis der blev spurgt ind til ind-
fødsret, statsborgerskab, opholdsgrundlag og familiesammenfø-
ring, som hører under udlændinge- og integrationsministerens res-
sort.
Når jeg nævner dette, er det blot for at minde om, at jeg er blevet
stillet rigtigt mange spørgsmål fra Folketinget i de svære sager med
børn af fremmedkrigere. Og at de her spørgsmål er kommet fra en
række forskellige spørgere, i en række forskellige udvalg og både
til offentlig og fortrolig besvarelse.
Der
vil
derfor også være et vist element af overlap besvarelserne
imellem og også en del gentagelser af de generelle vilkår for be-
handling af disse sager, herunder henvisninger til myndigheds-
gruppen.
Samtidig håber jeg også på udvalgets forståelse for de formelle be-
grænsninger for offentlig formidling, som følger af, at der jo er tale
om følsomme personsager.
Og sidst, men ikke mindst, at mine henvisninger til myndigheds-
gruppen er sket med god grund. Nemlig at håndteringen af sagerne
nødvendigvis må inddrage andre ministeriers ressortområder.
12
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om myndighedsgruppen, til udenrigsministeren
Når der henvises til myndighedsgruppen relativt ofte, hænger det i
sagens natur også sammen med det store antal spørgsmål, jeg har
modtaget om hvordan sager om eventuel evakuering af børn fra
lejrene fungerer i praksis
både i konkrete tilfælde og mere gene-
relt.
Mine henvisninger til myndighedsgruppen har således været båret
af mit ønske om dels at forklare:
1) Hvordan processen forløber i praksis,
når og hvis
et barn
falder inden for regeringens linje.
2) At formidle det budskab, at konkrete sager, hvor evakuering
af børn overvejes, i sagens natur kræver inddragelse af flere
ministeriers ressortområder.
3) I de tilfælde, hvor det ikke
f.eks. pga. hensynet til person-
følsomme oplysninger
har været muligt at gå i detaljer om
en
konkret
sag, så i stedet at forklare den
generelle
tilgang.
Som nævnt har jeg intet andet ønske end at besvare medlemmernes
spørgsmål
det være sig via skriftlige spørgsmål, samrådsspørgs-
mål, ved tekniske briefinger osv.
Jeg håber at dagens samråd kan medvirke til at bringe større klar-
hed om dette store sagskompleks og jeg stiller mig, som nævnt,
altid til rådighed for medlemmernes spørgsmål
og i forskellige
fora.
13
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 278: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om myndighedsgruppen, til udenrigsministeren
Tak for ordet.
14