Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2380847_0001.png
TALEPAPIR
”Det talte ord gælder”
Spørgsmål
Tale til samråd d. 22. april 2021 om
skibsophugning i Indien
Miljøministerens besvarelse af samrådsspørgsmål
W-Z stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL) den
19. februar 2021.
Samrådsspørgsmål W
Det fremgår af artiklen i Danwatch
https://danwatch.dk/maersk-skrotter-fortsatgamle-
skibe-paa-udskaeldt-strand-i-indien/, at
Shipbreaking Platform, en international ngo, der
overvåger ophugning af skibe, at der fortsat er store
problemer med ophugning af skibe på den indiske
Alang-strand. Trods massiv kritik afleverer verdens
største rederi Mærsk stadig sine udtjente fragtskibe
til ophugning på Alang-stranden i Indien, hvor der
generelt hverken er styr på arbejdsforhold eller
miljøbeskyttelse. Hvad mener ministeren om, at
ophugningen af skibe på Alang-stranden i Indien
fortsætter under arbejdsmiljømæssigt uforsvarlige
forhold, hvor arbejdet foregår iført klip-klappere og
baseball-kasket, og når der fortsat er store
udfordringer i forhold til lægehjælp, indkvartering
og arbejdernes håndtering af affald?
Samrådsspørgsmål X
Hvad mener ministeren om, at ophugningen af
skibe på den indiske Alang-strand foregår på
1
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om ophugning af skibe på Alang-stranden i Indien, til miljøministeren
2380847_0002.png
TALEPAPIR
ubeskyttede mudderbanker og med risiko for at
forurene både stranden og vandet?
Samrådsspørgsmål Y
Det fremgår af artiklen i Danwatch,
https://danwatch.dk/maersk-skrotter-fortsatgamle-
skibe-paa-udskaeldt-strand-i-indien/ at Mærsk
finder, at forholdene på netop de strandværfter, de
danske skibe ender på, er i orden, men hvad er så
grunden til, at EU Kommissionen ikke kan
godkende de indiske strandværfter?
Samrådsspørgsmål Z
Hvad skal der ske på globalt plan for at ophugning
af skibe kan foregå både miljømæssigt og
sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt?
Svar
Tak for samrådsspørgsmålene, som jeg vil besvare
samlet.
Det er afgørende at skibe bliver ophugget på en
sikker og miljømæssig forsvarlig måde.
Skibsophugning har i alt for mange år været årsag til
miljøforurening og dårlige arbejdsvilkår.
Skibsophugning foregår nogle steder i verden
desværre stadig under vilkår, der slet ikke er gode
nok. Hverken for arbejdssikkerheden eller miljøet.
Det kan vi ikke være bekendt, for der findes et
alternativ. Skibe kan godt ophugges forsvarligt,
2
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om ophugning af skibe på Alang-stranden i Indien, til miljøministeren
2380847_0003.png
TALEPAPIR
sådan at alle de mange ressourcer, der findes i et
skib, kan blive genanvendt.
På den reguleringsmæssige side understøttes dette
på globalt niveau af Hong Kong konventionen, som
vi vel og mærke fra dansk side gerne ser skærpet til
samme niveau i forhold til miljømæssig forsvarlig og
arbejdsmiljømæssig korrekt og ansvarlig ophugning
af skibe, som EU-niveau efter
skibsophugningsforordningen.
For at understøtte den miljømæssige forsvarlige og
sikre ophugning i Danmark, har Miljøstyrelsen lavet
et nyt fast-track for behandling af sager om
ophugning af skibe i Danmark. Det vil ikke løse den
store udfordring, der ligger i usikker ophugning i
tredjelande, men det vil skabe en hurtigere vej til
ophugning på anlæg i Danmark. Det skal gerne
medvirke til, at redere i højere grad vælger at lade
skibe ophugge i Danmark, fordi det bliver hurtigere.
Det ligger mig meget på sinde, at danske skibe
generelt bliver ophugget under ordentlige vilkår.
Derfor arbejder Miljøministeriet sammen med
Danske Rederier på at inkludere skibsophugning i
det eksisterende partnerskab om Grøn Skibsfart.
Ved også at lade partnerskabet omfatte
skibsophugning, vil myndighederne og rederne få en
formel ramme for drøftelse af nogle de
vanskeligheder, der er ved skibsophugning. Vi har
gode erfaringer med partnerskabet der blev indgået
3
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om ophugning af skibe på Alang-stranden i Indien, til miljøministeren
2380847_0004.png
TALEPAPIR
for at sikre implementeringen af de svovlkrav der
blev vedtaget i 2008. Derfor synes jeg, at det er
vigtigt at vi nu også får fokus på cirkulær økonomi
og den bedste udnyttelse af vores ressourcer, ved at
få dialog om skibsophugning med i partnerskabet.
Samrådsspørgsmål W
Lad mig slå fast, at skibe skal ophugges sikkert og
miljømæssigt forsvarligt på anlæg, der er indrettet
til formålet. Arbejdstagerne skal være behørigt
uddannet og iført korrekt sikkerhedsudstyr hertil.
Danske og europæiske skibe skal ophugges efter
reglerne i hhv. skibsophugningsforordningen og
transportforordningen.
Efter reglerne i skibsophugningsforordningen skal
europæisk flagede skibe ophugges på anlæg optaget
på den europæiske liste. Der er på nuværende
tidspunkt ikke optaget skibsophugningsanlæg
beliggende i Indien på listen.
Samrådsspørgsmål X
Skibsophugning skal ske på anlæg, der er indrettet
til formålet, og hvor der er fuld kontrol over alle
ophugningens faser, lækage af væsker med videre.
Som reglerne er nu, findes der ikke et eksplicit
forbud imod ophugning af skibe i tidevandszonen,
men kravene hertil er særligt skærpede. Dertil er der
krav om at visse dele af skibet kun må håndteres på
4
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om ophugning af skibe på Alang-stranden i Indien, til miljøministeren
2380847_0005.png
TALEPAPIR
fast underlag. Der er desuden regler om at
udrykningskøretøjer skal have fri adgang til alle
områder på skibsophugningsanlægget.
Samrådsspørgsmål Y
EU-kommissionen har inspiceret seks anlæg på
Alang-stranden i Indien i perioden september 2018
og frem til januar 2020. Under inspektionerne er
ingen af disse anlæg blevet indstillet til optagelse på
den europæiske liste. Det skyldes, at Kommissionen
ikke mener, at de indiske anlæg lever op til de
strenge krav i skibsophugningsforordningen.
Fire af anlæggene er blevet inspiceret to gange, hvor
anlæggene heller ikke under det andet besøg kunne
leve op til reglerne i skibsophugningsforordningen.
Efter de oplysninger vi har modtaget fra
Kommissionen, er der forskellige mangler i
forbindelse med de seks inspicerede anlæg. Fælles
for anlæggene er, at de ikke lever op til miljømæssig
forsvarlig håndtering af den sekundære affaldsstrøm
fra skibsophugningsprocessen og har mangelfuld
monitorering af de miljømæssige konsekvenser ved
skibsophugningsanlægget. Nogle af anlæggene har
ikke passende adgang for beredskabskøretøjer til
skibsophugningsanlæggene og alle anlæggene
mangler adgang til passende hospitalsfaciliteter.
Den europæiske liste er et levende dokument, der
jævnligt bliver opdateret, ind til videre mellem en og
tre gange årligt. På den nuværende version er der 43
5
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om ophugning af skibe på Alang-stranden i Indien, til miljøministeren
2380847_0006.png
TALEPAPIR
godkendte anlæg. Af disse er 34 beliggende i EU og
EØS, hvor af seks er beliggende i Danmark.
Yderligere er der otte anlæg beliggende i Tyrkiet og
et i USA.
Det europæiske søfartssikkerhedsagentur (EMSA)
monitorerer kontinuerligt, at den
ophugningskapacitet der er tilgængelig på den
europæiske liste stemmer overens med det
ophugningsbehov, der er i forhold til ophugning af
europæiske skibe. Disse redegørelser har igennem
de seneste par år vist, at kapaciteten på den
europæiske liste overstiger det europæiske
ophugningsbehov.
Samrådsspørgsmål Z
For 11
år siden blev FN’s Hong Kong Konvention
om
sikker og miljømæssig forsvarlig ophugning af skibe
vedtaget. Målet med konventionen er at sikre, at alle
aspekter af skibsophugningsprocessen foregår
forsvarligt, både med henblik på sikkerhed, sundhed
og miljømæssig forsvarlig adfærd.
Det miljøbeskyttelsesniveau der er i Hong Kong
Konventionen er et udtryk for det niveau, man
kunne blive enige om på daværende tidspunkt. Jeg
vil dog gerne, at vi skal være mere ambitiøse end
det.
For at sikre et bedre og mere passende globalt
beskyttelsesniveau, kræves det, at Hong Kong
Konventionen skal træde i kraft og genforhandles.
6
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 277: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 22. april 2021 om ophugning af skibe på Alang-stranden i Indien, til miljøministeren
2380847_0007.png
TALEPAPIR
Når den træder i kraft, er der mulighed for, at vi kan
få revideret kravene i konventionen, så de bliver
skærpet.
Målet må være at få beskyttelsesniveauet i Hong
Kong Konventionen til at stemme overens med
niveauet i skibsophugningsforordningen, sådan at
der kun findes en samlet høj global standard for
ophugning af skibe.
Vejen derhen er desværre ikke ligefrem. Det vil som
minimum kræve, at Hong Kong Konventionen
træder i kraft og at der er enighed om at revidere
den, så standarderne bliver hævet. Regeringen vil
arbejde for, at det er den retning, vi bevæger os i.
Tak for ordet.
7