Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2378371_0001.png
Minister for udviklingssamarbejdes tale til åbent samråd
om svindel med udviklingsbistand
20.04.2021
Taletid: 10 minutter
TALEPUNKT
Tak for ordet og for samrådsspørgsmålet.
Svindel med den danske udviklingsbistand er helt uacceptabel.
Bistanden skal gå til at bekæmpe fattigdom og gøre verden til et
bedre, mere sikkert og mindre ulige sted. Ikke gå til svindlere
eller korrupte organisationer.
Det er derfor afgørende, at de danske skatteydere kan stole på, at
vi gør alt for at undgå tab. Vi har en nul-tolerance politik over for
svindel, misbrug og korruption med de danske midler. Vi følger
helt konsekvent op når vi får mistanke om misbrug. Vi
undersøger til bunds enhver begrundet mistanke om svindel eller
anden uregelmæssighed. Opdager vi huller, f.eks. en svag
administration, så reagerer vi prompte, følger op og lukker
hullerne.
***
1
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. april 2021 om snyd med udviklingsbistanden, til ministeren for udviklingssamarbejde
Udenrigsministeriet udmønter udviklingssamarbejdet gennem
partnere, der varierer voldsomt i størrelse og kapacitet. Fra
verdensomspændende FN-organisationer, til myndigheder i
nogen af verdens fattigste lande og helt ud til små lokale NGO’er
i konfliktzoner. De spiller alle
store som små - en vigtig rolle i
realiseringen af bistandens målsætninger.
Vi bestræber os på at holde styr på hver eneste aftale og hver
eneste udbetaling
vores kontrolapparat er omfattende. Men helt
at udgå svindel og korruption er næppe realistisk. Risikoen
eksisterer. Vi arbejder målrettet på at inddæmme den. Men at den
vidt forgrenede danske bistandsindsats også ramler ind i
svindlere, snyd og misbrug, er en del af vores daglige
virkelighed.
***
Den aktuelle sag, hvor FN-missionen i New York blev udsat for
svindel for 1 million kroner, var udsædvanlig. Der var tale om et
tricktyveri, hvor svindlerne anvendte fingerede e-mails,
afsenderadresser og underskrifter, så korrespondancen fremstod
identisk med den reelle partner.
Det lykkedes svindlerne at få ændret bankoplysningerne på den
udbetalingsanmodning, som missionen havde under behandling.
2
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. april 2021 om snyd med udviklingsbistanden, til ministeren for udviklingssamarbejde
Missionen fulgte vores regler og bad partneren om at bekræfte, at
de nye bankoplysningerne var rigtige. Desværre var de fingerede
e-mails og falske afsendere kamufleret så godt, at bedrageriet
ikke blev opdaget. I god tro udbetalte missionen derfor 1 million
kr. til svindlernes konto. Det bliver først klart for ministeriet og
for partneren efter nogen tid.
Svindlen blev straks anmeldt til politiet i Østrig, hvor partneren
har hovedsæde. Det blev antaget, at partnerens IT-system var
blevet hacket, og at gerningsstedet derfor måtte ligge under de
østrigske myndigheders ansvarsområde. Den østrigske
efterforskning har imidlertid ikke givet nogen videre klarhed
over, hvordan svindelen i praksis har fundet sted. Sagen er
efterfølgende anmeldt til SØIK.
***
Vi lever i en stadig mere digital verden, og det gør vores partnere
også. Det betyder på den ene side, at vi bedre kan beskytte os
mod visse typer af svig, misbrug og menneskelige fejl. Desværre
kan egentlige svindlere også i stigende grad benytte digitale
metoder. Det giver også nye risici i samarbejdet med partnere i
udviklingssamarbejdet.
3
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. april 2021 om snyd med udviklingsbistanden, til ministeren for udviklingssamarbejde
For at lukke hullet som svindlerne anvendte i den konkrete sag i
New York, skal vi kunne afsløre og udelukke de maskerede og
falske henvendelser. Vi har sat flere tiltag i gang:
Dels styrker vi behandling af partnernes bankoplysninger ved en
overgang til såkaldt to-faktor-verificering.
De fleste kender det fra anvendelse af egen internetbank, hvor
man ofte har én personlig kode til at åbne og derudover skal
bruge en ny pinkode fra SMS, NemId eller e-mail.
På lignende måde vil vi fremover rette ekstra direkte kontakt til
vores partnere via alternativ kommunikation, eksempelvis
telefonisk henvendelse og på den måde bekræfte
bankoplysningerne.
Dertil et tiltag, der skal styrke sikkerheden ved den digitale
kommunikation. Vi har længe benyttet et specielt sikret e-
mailsystem, når vi kommunikerer følsomme oplysninger med
andre danske myndigheder. Det skal bredes ud, så vi også kan
anvende en specielt sikret e-mailkommunikation med alle vores
samarbejdspartnere. Det vil ruste os bedre mod denne type email-
svindel.
***
4
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. april 2021 om snyd med udviklingsbistanden, til ministeren for udviklingssamarbejde
2378371_0005.png
Artiklen i Altinget henviser til 96 sager, som er afsluttet med tab
over de seneste 9 år. Der er i alt afsluttet 468 sager i perioden. En
lille korrektion til artiklen: Som man kan se på vores hjemmeside
så er det aktuelle tab faktisk 14,7 millioner kr. - altså 200.000 kr.
højere end angivet i artiklen.
De 96 sager hvor vi ikke har kunnet hente pengene hjem igen,
svarer til godt en femtedel af alle de afsluttede sager. Sagerne er
en uskøn blanding af forskellige typer af uregelmæssigheder, som
er foregået hos vores samarbejdspartnere eller hos deres partnere.
De omfatter embedsmisbrug, underslæb, overfakturering eller
forfalskede fakturaer, og anden uretmæssig anvendelse af de
danske udviklingsmidler.
14,7 millioner kr. - det er mange penge. Det er det også, selvom
det skal ses over for de ca. 150 milliarder kr., som Danmark har
ydet i udviklingsbistand over samme periode. Men naturligvis
ærgrer jeg mig som ansvarlig minister over, at de 14,7 mio. ikke
er gået til at bekæmpe fattigdom og skabe muligheder for de mest
udsatte mennesker.
5
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. april 2021 om snyd med udviklingsbistanden, til ministeren for udviklingssamarbejde
Danmarks nul-tolerance over for svindel og misbrug med
udviklingsmidlerne indebærer, at vi konsekvent følger sagerne til
dørs, når misbrug opdages.
Lad mig understrege: Vi kræver altid, at misbrugte midler
tilbagebetales. Der er altid konsekvenser for og sanktioner mod
de parter, som er skyldige i eller medvirkende til misbrug og
korruption. Sådanne sanktioner kan i sidste ende omfatte
politianmeldelse og retslig forfølgelse.
Vi arbejder aktivt med at forebygge misbrug og korruption i
forberedelsen af programmer og projekter. Vi dokumenterer
meget konkret hvordan vi vil tage hånd om alle de risici, som der
er i forbindelse med gennemførelsen af programmet. Det er både
risici for ikke at nå de mål, som vi har sat os for
og risici for
misbrug af de danske midler.
Henover perioden som artiklen i Altinget omtaler, har vi i indgået
over 800 aftaler hvert år med flere tusinder af partnere. Det er
både kendte partnere og helt nye partnerskaber.
Inden vi indgår samarbejde med en ny partner, gennemgår vi
minutøst, om organisationen har kapacitet til at forvalte de danske
midler. Under gennemførelsen af aktiviteterne følger vi op med
revisioner, kontroller og ofte med besøg fra både ambassadens og
ministeriets medarbejdere.
6
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 273: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 20. april 2021 om snyd med udviklingsbistanden, til ministeren for udviklingssamarbejde
Danmark prioriterer også støtte til god regeringsførelse i flere de
lande, som vi samarbejder med. Er der et behov, kan vi også
konkret give bistand til at styrke administrationen hos en
partnerorganisation. Det gælder f.eks. vores partnerlande i Afrika.
I Tanzania bistår Danmark bl.a. med at forbedre styringen af
finanspolitikken, øge gennemsigtigheden i brugen af ressourcerne
og skatteindtægterne
tiltag, der direkte medvirker til at styrke
administrationen og reducere misbrug af både landets egne penge
og midler fra donorer.
Et stærkt våben mod svindel og misbrug er gennemsigtighed.
Derfor offentliggør Udenrigsministeriet korruptions- og
misbrugssager på hjemmesiden. Det er for at virke afskrækkende
på de, der overvejer at svindle med vores midler. Det giver
offentligheden mulighed for at følge med i, hvordan vi arbejder
for at beskytte danske midler.
Tak for ordet. Jeg ser frem til drøftelsen.
7