Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2377678_0001.png
Det talte ord gælder
Situationen i lejrene i det nordøstlige Syrien
Til:
Udenrigsministeren
Enhed:
TALEPUNKT
MENA
Dato:
16. april 2021
Tak for ordet
og tak for samrådsspørgsmålet.
Regeringens holdning til fremmedkrigere er både velkendt og klar.
Der er tale om mennesker, der har vendt Danmark ryggen for i
stedet at tilslutte sig Islamisk Stats terrorregime og deres kamp
mod vores demokratiske værdier om frihed og lighed. De
mennesker er uønskede i Danmark.
De fremmedkrigere, som valgte at tage deres børn med ned til
Islamisk Stat, eller som valgte at få børn dernede, har givet deres
børn den værst tænkelige start på livet. Det er forældrenes valg.
Det er forældrenes ansvar.
Når det er sagt, så vil regeringen gerne hjælpe børnene. Det tror
jeg, vi alle gerne vil.
Jeg er derfor glad for den brede politiske aftale om etableringen af
den hurtigtarbejdende tværministerielle ”Task Force Evakuering”,
som regeringen har indgået med Venstre, SF, Radikale,
Konservative og Liberal Alliance.
1
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16. april 2021 om risikoen for, at internerede islamister i Al Hol- og Al Roj-lejrene flygter eller at børn bortføres fra lejrene, til udenrigsministeren og forsvarsministeren
Som I ved, blev aftalen indgået på et bagtæppe af en forværret
situation i lejrene i det nordøstlige Syrien. Og aftalen viser, at der
er et bredt og stærkt fælles ønske om at hjælpe børnene.
Det ønske deler vi på tværs af partiskel på trods af, at partierne er
meget
uenige om, hvad der skal ske med de voksne.
Regeringen har også stor forståelse for den interesse, der er blandt
Folketingets partier for dette sagsområde.
Jeg
har
derfor
givet
tilsagn om løbende at
orientere
Udenrigspolitisk Nævn om situationen i og omkring lejrene i det
nordøstlige Syrien, hvor der ifølge FN vurderes at bo over 60.000
mennesker fra over 60 forskellige lande.
Det skal ses som et supplement til de bredere drøftelser af
udenrigs- og sikkerhedspolitiske aspekter af sagsområdet, som
også finder sted i Udenrigspolitisk Nævn.
Forsvarsministeren og jeg orienterede Nævnet om situationen i og
omkring lejrene i det nordøstlige Syrien i sidste uge. Og herudover
har partierne jo også for nyligt fået tekniske briefinger med et
indhold og af en karakter, vi ikke kan komme ind på her i dag.
***
Først et par ord om det vanskelige situationsbillede vi opererer i.
Konflikten i Syrien har medført ubegribeligt meget lidelse og nød.
2
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16. april 2021 om risikoen for, at internerede islamister i Al Hol- og Al Roj-lejrene flygter eller at børn bortføres fra lejrene, til udenrigsministeren og forsvarsministeren
Det er en ufatteligt kompleks, langstrakt og tragisk konflikt. Syrien
har lidt under en borgerkrig, et militant islamistisk kalifat og
tyrkiske militære offensiver.
Der er i øvrigt ingen tvivl om, at kurderne har ydet en enorm
indsats i den fælles kamp mod Islamisk Stats kalifat. De har lidt
store afsavn og de bærer fortsat en tung byrde i form af disse
lejre.
De tyrkiske operationer ind i det nordlige Syrien
som vi fra
dansk side har taget klart afstand fra
har bestemt ikke gjort
denne kamp lettere.
I området opererer både russiske og amerikanske tropper. Læg
hertil, at selve lejrene befinder sig i et kurdiskdomineret område,
der ligger i konflikt med det syriske Assad-regime, som Danmark
i øvrigt ikke ønsker at legitimere.
***
Jeg vil først besvare den del af samrådsspørgsmålet, der handler
om, hvad vi gør for at bekæmpe indoktrinering og radikalisering i
lejrene.
Jeg må dog indledningsvist sige, at sikkerhedsvurderinger og
potentielle terrortrusler mod Danmark
ikke
hører under
Udenrigsministeriet. Her må jeg henvise til Justitsministeriet.
3
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16. april 2021 om risikoen for, at internerede islamister i Al Hol- og Al Roj-lejrene flygter eller at børn bortføres fra lejrene, til udenrigsministeren og forsvarsministeren
Men, jeg tror, vi må sige, at radikalisering i lejrene har været et
problem fra starten. Det er velbeskrevet igennem flere år i pressen,
af hjælpeorganisationer og af bl.a. FN.
Vi taler om lejre, der også huser kvinder, der af
egen vilje er rejst
til Syrien for at tilslutte sig Islamisk Stats terrorvælde og
drømmen om kalifatet.
Radikalisering er jo hele udgangspunktet.
Det er
grunden til,
at de er endt i de her lejre.
Men det er klart, at radikalisering skal bekæmpes. Og det vil vi
også gerne yde konkrete bidrag til.
Konkret
kan jeg oplyse, at regeringen er i gang med at undersøge,
hvorvidt vi kan støtte afradikaliseringsprojekter i lejrene generelt
gennem en tredjepart.
Det arbejde er i fuld gang, og jeg agter at informere
Udenrigspolitisk Nævn om de videre fremskridt.
***
Så er der spørgsmålet om støtte til den fysiske sikring af lejrene.
Det lyder jo umiddelbart oplagt, men det er sværere end som så.
Danmark har ikke ydet
direkte
støtte til kurderne til sikring og
bevogtning af lejrene.
Det er der
ifølge mine oplysninger
ingen europæiske lande der
har. Og det er der en række udenrigspolitiske årsager til, som jeg
gerne drøfter videre i Udenrigspolitisk Nævn.
4
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16. april 2021 om risikoen for, at internerede islamister i Al Hol- og Al Roj-lejrene flygter eller at børn bortføres fra lejrene, til udenrigsministeren og forsvarsministeren
Derudover kan der være juridiske udfordringer ved direkte dansk
støtte. F.eks. skal vi sikre at eventuel dansk støtte til lejrene
udformes sådan, at der ikke opstår risiko for et dansk juridisk
medansvar for behandlingen af de tilbageholdte i lejrene.
Dermed ikke sagt, at Danmark ikke hverken kan, skal eller vil finde
måder at bidrage til at øge sikkerheden i lejrene. Det vil vi
og
også dét vil jeg meget gerne drøfte videre i Udenrigspolitisk Nævn,
henset til at der her vil være tale om fortrolige oplysninger.
***
Når man taler om støtte til og i de kurdiske områder, er det også
vigtigt at huske på de
store
danske humanitære bidrag.
Danmark er en af de
allerstørste
bidragsydere i og omkring
Syrien. Danmark giver
700 mio. kroner i årlig støtte
bestående af
både stabiliseringsmidler, udviklingsmidler og humanitær bistand.
Vores store bidrag gør, at Danmark
trods vores lands relativt
beskedne størrelse
er blandt de ti største landedonorer af
humanitær hjælp til Syrien-krisen.
En del af de humanitære midler
blandt andet noget af vores støtte
til den Internationale Røde Kors Komité, Red Barnet, UNICEF og
Dansk Røde Kors
er gået til projekter i det nordlige Syrien,
hvoraf en stor del kontrolleres af den kurdiskdominerede
lokaladministration.
5
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16. april 2021 om risikoen for, at internerede islamister i Al Hol- og Al Roj-lejrene flygter eller at børn bortføres fra lejrene, til udenrigsministeren og forsvarsministeren
Hertil kommer indsatser og støtte til nordøst gennem Freds- og
Stabiliseringsprogrammet.
Danmark har siden 2017 givet knap 130 mio. kr. alene til denne
region. Støtten har særligt været målrettet basale ydelser, som
vand, elektricitet, sanitet, fødevaresikkerhed, sundhed og
uddannelse.
Det er
vigtige forudsætninger
for de yderligere støttetiltag, vi nu
vil sætte i værk.
***
Danmark er altså allerede gennem vores store bidrag med til at
forbedre forholdene generelt i det hårdt plagede Syrien og
specifikt
i de kurdiskkontrollerede områder i Nordøst.
Og vi er parat til at skrue yderligere op for den danske hjælp, som
led i den brede politiske forståelse, vi nåede før påske.
Som en del af nedsættelsen af task forcen er der netop reserveret
45 mio. kr. til humanitære indsatser, der skal forbedre forholdene i
det nordlige Syrien, inkl. i lejrene.
Udenrigsministeriet arbejder på højtryk for at afsøge, hvad der
yderligere kan gøres for at hjælpe i og omkring lejrene.
Som led heri har vi allerede rakt ud til den kurdiskdominerede
lokaladministration, ligesom vi koordinerer tæt med vores
nærmeste allierede om støttemuligheder.
6
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16. april 2021 om risikoen for, at internerede islamister i Al Hol- og Al Roj-lejrene flygter eller at børn bortføres fra lejrene, til udenrigsministeren og forsvarsministeren
Da jeg for nylige deltog i den internationale koalitions møde
i
den såkaldte D-ISIL-kreds
blev der også præsenteret nogle
interessante overvejelser, som vi fra dansk side er ved at se
nærmere på.
Med andre ord er vi altså i fuld gang med at få klarlagt, hvad der
konkret efterspørges, og hvordan vi kan bidrage yderligere i
forhold til de mest presserende behov. Det kan for eksempel være
inden for områder som sundhed eller vandforsyning. Men også
tiltag i forhold til landbrug.
Jeg vil ikke i dag kunne blive mere konkret om, hvad vi præcist vil
kunne gøre, men vi overvejer altså forskellige instrumenter,
herunder også inden for vores stabiliseringsprogram
og jeg er
som sagt også parat til at se på, om der er behov for at afsætte
yderligere midler.
***
Lad mig afslutningsvist kort opsummere:
Der arbejdes på et konkret dansk-støttet antiradikaliserings-
projekt i lejrene.
Vi undersøger aktivt en række yderligere støttemuligheder
både i og omkring lejrene, som også vil komme den
kurdiske lokaladministration og lokalbefolkningen til gode.
7
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 258: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 16. april 2021 om risikoen for, at internerede islamister i Al Hol- og Al Roj-lejrene flygter eller at børn bortføres fra lejrene, til udenrigsministeren og forsvarsministeren
Danmark yder allerede en stor og flot humanitær indsats.
700 mio. kr. i samlet årlig støtte. Vi er parat til at yde endnu
mere.
Vi har målrettet 45 mio. kr. til indsatser i det nordlige
Syrien, inklusiv i lejrene. Flere midler kan afsættes, hvis vi
identificerer de rigtige projekter.
Vi undersøger mulighederne for
uden uforvarende at
pådrage Danmark et juridisk ansvar
at bidrage til større
sikkerhed i og omkring lejrene.
Og jeg er parat til at gå videre og
i forståelse med Folketingets
partier
øge både den konkrete indsats og de politiske kontakter.
Og nu vil jeg gerne anmode formanden om at give ordet til
forsvarsministeren.
8