Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2368239_0001.png
Udenrigsudvalget, Samrådsspørgsmål N-R vedr. Danmarks indsats
for skat og udvikling i udviklingslandene
Tak for ordet.
Jeg vil gerne indledningsvist gøre opmærksom på, at spørgs-
mål Q vedrørende en analyse af det danske skattesystem er
skatteministerens ressort. Da de øvrige spørgsmål hører under
mit ressort
og vores to ministerier i øvrigt arbejder tæt sam-
men om denne dagsorden
så vil jeg også besvare spørgsmål
Q på skatteministerens vegne.
Jeg vil gerne takke for de gode spørgsmål. Skat og udvikling
er et emne, som ligger mig meget på sinde som socialdemo-
kratisk udviklingsminister. Regeringen har lagt en hård linje
over for skattely-lande. Når pengene ender i skattely, tømmer
det ikke kun statskasserne. Det skader også den grundlæg-
gende tillid i samfundet.
I forhold til udviklingslandene, så ved vi fra vores eget sam-
fund, at skat er en vigtig kilde til at finansiere f.eks. sundhed
og uddannelse. Et velfungerende skattesystem er også et godt
bolværk mod korruption. Så det er et vigtigt emne, vi skal
drøfte i dag.
***
1
Enhed:
Multilateralt Samarbejde
(MUS)
Sagsbehandler:
Pernille Mortensen
Dato:
25-03-2021
Sagsnummer:
2016-13579
Bilag:
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6. april 2021 om den internationale aftale Danmark har med Addis Tax Initiative, til ministeren for udviklingssamarbejde
[spørgsmål N og O]
Jeg vil lægge ud med at besvare spørgsmål N og O samlet.
Danmark tilsluttede sig
”Addis Tax Initiative”,
da det blev lan-
ceret i forbindelse med FN’s konference om udviklingsfinan-
siering i Addis Ababa i 2015. En del af initiativet handlede
om, at donorerne tilsammen skulle fordoble deres støtte til
skatteområdet i udviklingslandene senest i 2020. Til gengæld
skulle udviklingslandene øge deres beskatning og bruge ind-
tægterne på mere udvikling i landene.
Danmark har i perioden 2015 til 2019 haft en bred indsats på
skatteområdet. Vi har bl.a. givet støtte til skattereformer i
lande som Ghana, Kenya og Myanmar. Vi har også støttet op-
bygning af skattesystemer i udviklingslandene gennem bidrag
til IMF og Verdensbanken. Skatteministeriet har stillet danske
skatterådgivere til rådighed for Den Internationale Valutafond,
IMF’s,
indsats.
Samlet set har Danmark i 2018 udbetalt 47.7 mio. kr. og i
2019 udbetalt 44.6 mio. kr. til skatteindsatser i udviklingslan-
dene.
For god ordens skyld vil jeg også gerne påpege en korrektion i
vores Addis Tax Initiative tal fra 2015. Danmarks oprindelige
Addis Tax Initiative-tal
baseret på indrapportering til
OECD/DAC
var på 47,9 mio. kr. Tallet indeholdt dog 27.5
2
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6. april 2021 om den internationale aftale Danmark har med Addis Tax Initiative, til ministeren for udviklingssamarbejde
mio. kr. udbetalt på et program i Mozambique, som ikke skulle
have været talt med, da kun en minimal del af programmet
havde fokus på skat. Det korrekte tal er ca. 20,4 mio. kr. Dan-
marks Addis Tax Initiative måltal for 2020 er derfor 40,8 mio.
kr. Addis Tax Initiative sekretariatet er enig med Danmark i
den tekniske registreringsfejl og fejlen er rettet i seneste moni-
toreringsrapport fra Addis Tax Initiative.
Danmark har altså indtil 2019 leveret et væsentligt bidrag på
skatteområdet. Imidlertid er der i 2020 kun udbetalt 7 mio. kr.
til skat. Dette skyldes ene og alene, at vi har været nødt til at
omprioritere midler til fordel for en vigtig COVID-indsats,
som der har været bred enighed om i ordførerkredsen.
Det ændrer ikke ved, at jeg forbliver optaget af skattedagsor-
denen og ønsker at fastholde et dansk aftryk.
Det vil også være mit udgangspunkt, når vi mødes senere på
foråret og drøfter prioriteter i den nye udviklingspolitiske stra-
tegi [uden at jeg på forhånd har lagt mig fast på bestemte ind-
satser eller niveau].
***
[spørgsmål P]
Nu vil jeg besvare spørgsmål P.
3
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6. april 2021 om den internationale aftale Danmark har med Addis Tax Initiative, til ministeren for udviklingssamarbejde
Bekæmpelse af fattigdom og ulighed er centralt i udviklings-
samarbejdet. Det gælder også, når det kommer til at støtte ud-
viklingslandenes egen ressourcemobilisering.
Danmark har bidraget til en ny forbedret Addis Tax Initiative-
aftale. Det har vi gjort netop for at være med til at sikre, at
skatteindsatser ikke kun øger udviklingslandenes nationale
indtægter, men også mindsker uligheden i landene. Derfor er
jeg glad for, at bekæmpelse af ulighed står stærkt i den nye af-
tale.
Vi har fra dansk side arbejdet for, at der i den nye aftale er
endnu bedre mulighed for at dokumentere, at der opnås resul-
tater, og at parterne leverer på de målsætninger som ligger i af-
talen. Det mener jeg er afgørende for, at den samlede internati-
onale indsats kan blive mere effektiv.
Jeg synes, at vi fra dansk side kan være tilfredse med indhol-
det i den nye Addis Tax Initiative-aftale.
Regeringen har endnu ikke endeligt taget stilling til, hvordan
Danmarks indsats på skatteområdet skal se ud i de kommende
år. Det vil indgå som en naturlig del i drøftelserne om den nye
udviklingspolitiske strategi. Det er vigtigt, at den danske ind-
sats bliver en del af en sammenhægende udviklingspolitik.
Derfor er jeg også glad for, at vi har denne drøftelse i dag. Jeg
vil gerne lytte til jeres overvejelser.
4
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6. april 2021 om den internationale aftale Danmark har med Addis Tax Initiative, til ministeren for udviklingssamarbejde
***
[spørgsmål R]
Jeg vil nu besvare spørgsmål R.
Den Internationale Valutafond, IMF, har nu i en del år været
optaget af den voksende ulighed i mange lande og arbejdet på
at modgå den. Danmark samarbejder med Den Internationale
Valutafonds trustfond for mobilisering af skatteindtægter.
Her arbejder Danmark bl.a. for at holde IMF fast på at støtte
lighedsskabende skattepolitikker og effektive og gennemsig-
tige skatteadministrationer. Helt i tråd med Addis Tax Initia-
tive.
I forbindelse med en igangværende evaluering af arbejdet un-
der trustfonden har Danmark f.eks. konkret været med til at
sikre, at evalueringen kommer med anbefalinger til, hvordan
Valutafondens indsatser i endnu højere grad kan være med til
at bekæmpe ulighed og skabe varige forbedringer i udviklings-
landenes skattesystemer. Arbejdet under trustfonden har ind-
flydelse på, hvordan Valutafonden arbejder med skat i alle
sine indsatser.
***
5
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6. april 2021 om den internationale aftale Danmark har med Addis Tax Initiative, til ministeren for udviklingssamarbejde
[spørgsmål Q]
Til besvarelse af spørgsmål Q har jeg som nævnt indhentet bi-
drag fra skatteministeren.
Ved tilrettelæggelsen af Danmarks skattesystem er det i første
række væsentligt, at der værnes om de danske interesser og det
danske skatteprovenu. Når der indføres nye skatteregler, er ho-
vedfokus derfor typisk på den virkning, som skattereglerne
måtte have for den danske statskasse og for de danske skatte-
ydere.
Når det er sagt, så skal det danske skattesystem naturligvis
tænkes ind i en international sammenhæng. Det indebærer for
eksempel, at vi løbende vurderer, om reglerne overholder EU-
retten
om der opstår incitament til eller muligheder for skat-
teundgåelse og aggressiv skatteplanlægning
og om der måtte
være negative virkninger for andre lande forbundet med de
danske skatteregler.
Jeg vil i den forbindelse gerne fremhæve, at regeringen har en
ambition om, at det danske skattesystem er skruet sammen på
en måde, så det ikke får negative virkninger
– såkaldte ”spillo-
ver effekter” –
for udviklingslandene. Der er da heller ikke no-
get konkret, der tyder på, at Danmarks skattepolitik generelt
skulle være til skade for udviklingslandene.
6
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6. april 2021 om den internationale aftale Danmark har med Addis Tax Initiative, til ministeren for udviklingssamarbejde
Når der implementeres nye skatteregler, har regeringen også
forpligtet sig til at konsekvensvurdere relevante lovforslag i
forhold til FN’s 17 verdensmål. På den måde sikres det, at det
heller ikke utilsigtet skulle blive tilfældet fremover.
Det er generelt af meget høj prioritet for regeringen, at skatte-
undgåelse og aggressiv skatteplanlægning bekæmpes. Det gæl-
der ikke kun den skatteundgåelse, der måtte ramme den dan-
ske statskasse, men også den, der måtte ramme eksempelvis
udviklingslande, som kan være særligt udsatte.
At de kan være særligt udsatte skyldes bl.a., at udviklingslan-
dene ikke har de samme ressourcer til at opbygge en stærk
skatteforvaltning, som vi har i Danmark.
I den forbindelse kan jeg bemærke, at regeringen også i inter-
nationale sammenhænge, fx i EU og i OECD, er fortaler for, at
landene har robuste skatteregler, der værner imod skatteundgå-
else og aggressiv skatteplanlægning. Det er vi ikke kun ud fra
et hensyn til det danske skatteprovenu, men også ud fra af hen-
syn til at mindske overskudsflytning mv. generelt, hvor ind-
komster fx kanaliseres via udviklingslande til skattely.
Vi har desuden generelt fokus på, at udviklingslandene støttes
i form af kapacitetsopbygning, så de enkelte lande får opbyg-
get en stærk skatteadministration med en god skatteforvalt-
7
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 6. april 2021 om den internationale aftale Danmark har med Addis Tax Initiative, til ministeren for udviklingssamarbejde
ning. Det er vigtigt, at alle lande, som bakker op om bekæm-
pelsen af skatteundgåelse og aggressiv skatteplanlægning,
også har de fornødne værktøjer til at deltage i kampen.
Vi er i Danmark også opmærksomme på udviklingslandenes
typiske position som investeringsland, når der fx forhandles
dobbeltbeskatningsoverenskomster. I sådanne tilfælde inddra-
ges derfor i rimeligt omfang elementer fra FN’s modelover-
enskomst for dobbeltbeskatningsoverenskomster, der i højere
grad end OECD’s modeloverenskomst er tilpasset udviklings-
landenes position som investeringsland.
Regeringen har ikke på nuværende tidspunkt på tegnebrættet,
at der skal gennemføres en fuld konsekvensanalyse af det dan-
ske skattesystems virkninger i udviklingslandene. I tilrettelæg-
gelsen af den danske udviklingsbistand indgår dog naturligvis
overvejelser om, hvordan Danmarks indsats for at hjælpe ud-
viklingslande på skatteområdet skal se ud i de kommende år.
For eventuelle opfølgende spørgsmål til svaret på spørgsmål Q
må jeg henvise til skatteministeren, der skriftligt vil besvare
disse.
***
8