Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2368281_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Udenrigsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
6629772
MUS
8. april 2021
URU alm. del
svar på spørgsmål 224 fra Martin Lidegaard
(RV) stillet den 22. marts 2021 til ministeren for
udviklingssamarbejde.
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere vedlagte rapport fra Vedvarende Energi om
Den Asiatiske Infrastrukturbank (AIIB), herunder oplyse, om ministeren
kan genkende rapportens konklusionerne? Samtidig bedes ministeren
vurdere, om der er stor forskel på den arbejdspraksis AIIB benytter jf.
rapporten sammenlignet med andre udviklingsbanker som f.eks. Den
Afrikanske Udviklingsbank? Endelig bedes ministeren redegøre for
Danmarks politik i forhold til AIIB samt koordination med andre EU-
lande?
Svar
Den Asiatiske Infrastrukturinvesteringsbank (AIIB) har
som andre
multilaterale udviklingsbanker
udarbejdet miljømæssige og sociale
retningslinjer for deres projekter. Retningslinjerne er formuleret i
bankens
”Environmental and Social Framework” (ESF). AIIB
foretager i
øjeblikket en gennemgang og revision af ESF.
Rapporten fra Vedvarende Energi tager udgangspunkt i et udkast til nye
retningslinjer, som blev sendt i offentlig høring i efteråret 2020. Siden
har ESF været
under behandling i AIIB’s bestyrelse.
Her arbejder
Danmark
sammen med bl.a. ligesindede europæiske lande, Canada,
Australien og flere asiatiske lande
for, at AIIB’s standarder styrkes og
lægger sig tæt op ad de standarder, der er gældende i andre
udviklingsbanker. Under forhandlingerne har udkastet udviklet sig
betydeligt i forhold til det udkast fra oktober, som rapporten henviser til.
Der er sket forbedringer, herunder vedrørende tidsbundne
offentliggørelser, ligestilling, klima og på flere andre områder.
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om rapport fra Vedvarende Energi om Den Asiatiske Infrastrukturbank (AIIB), til ministeren for udviklingssamarbejde
2
Danmark har spillet aktivt ind i processen. Danmark er repræsenteret i
AIIB’s bestyrelse i en valggruppe af europæiske lande, der bl.a. omfatter
Sverige, Norge, Island, UK og Polen. Danmark har i øjeblikket en
vicedirektørpost i bestyrelsen. Det giver god mulighed for at presse på
for valggruppens og Danmarks synspunkter. Valggruppen arbejder bl.a.
for, at ESF styrkes i forhold til tidsfrister for offentliggørelse af
information, ligestilling, klimaforandringer, biodiversitet, inddragelse af
oprindelige folk og udsatte befolkningsgrupper, håndtering af
personoplysninger ved investeringer i digital infrastruktur, samt stop for
brug af asbest.
Rapporten fra Vedvarende Energi er desuden kritisk over for AIIB’s
brug af delegeret beslutningskompetence. Kompetencen har til hensigt at
gøre projektgodkendelser mere effektive og indebærer, at
AIIB’s
præsident i visse tilfælde kan træffe beslutninger om bankens
investeringer. Metoden kendes også fra andre udviklingsbanker.
Bestyrelsen har fortsat mulighed for at bede om fuld
bestyrelsesbehandling af et projekt. Det skete f.eks. for nylig, da
Danmarks valggruppe på bl.a. dansk initiativ besluttede at kalde et
delegeret projekt i Indien til fuld drøftelse. Den delegerede
beslutningskompetence har været anvendt meget lidt i AIIB. Det er ikke
opfattelsen blandt Danmarks ligesindede, at den delegerede kompetence
i sin nuværende form medfører en væsentlig risiko for forringet
projektstandard.
Rapporten rejser også spørgsmål om bl.a. et turismeprojekt i Indonesien,
som omfatter genbosættelse. Danmark og valggruppen er i tæt dialog
med civilsamfundsorganisationer, herunder Vedvarende Energi om
projektet i Indonesien. Valggruppen har rejst spørgsmål over for AIIB,
som på sin side har forsøgt at undersøge forholdene i området, hvor
projektet er. De rejste problemstillinger er bekymrende, herunder at
indonesiske myndigheder skulle målrette hårdhændet fremfærd lokalt. En
udfordring for AIIB er, at ingen af de berørte har anvendt bankens
klagemekanisme. COVID19 gør det samtidig svært for internationalt
personale at få adgang til området.
Senest har FN den 31. marts udsendt en pressemeddelelse, hvor en
række specialrapportører udtrykker bekymring på baggrund af
forlydender om bl.a. tvangsekspropriation og trusler. Det sker som led i
en proces, hvor FN i starten af marts har rettet direkte henvendelse til
Indonesiens regering om sagen. I den sammenhæng rejser FN nu også
sagen overfor internationale parter i projektet, herunder AIIB og en
række internationale hotelkæder mv. Danmark og samarbejdspartnere i
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 224: Spm. om rapport fra Vedvarende Energi om Den Asiatiske Infrastrukturbank (AIIB), til ministeren for udviklingssamarbejde
3
AIIBs bestyrelse følger sagens håndtering tæt, herunder i forbindelse
med AIIBs besvarelse af henvendelsen fra FN.
AIIB er en relativt ny institution og ESF-arbejdet er et godt eksempel på,
at Danmark arbejder i bestyrelsen for at opbygge banken efter de
standarder, som andre udviklingsbanker følger. Samtidig må vi erkende,
at AIIB har en anden aktionærsammensætning end f.eks. Den Asiatiske
Udviklingsbank, hvor USA og Japan har store aktieandele. I AIIB er
Kina den største aktionær, og bestyrelsen er mere domineret af
låntagerlandenes interesser. Vi kan ikke stemme vores synspunkter
igennem i AIIB, men må vinde tilslutning ved hjælp af argumenter og
dialog med bl.a. asiatiske partnerlande. Det ligger der også værdi i.
Med venlig hilsen
Flemming Møller Mortensen