Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2364529_0001.png
NOTAT Bilag til besvarelse af EUU KOM (2018) nr. 151
spørgsmål 4 af 16. april 2018
Notat til Folketingets Europaudvalg vedrørende begreberne people og po-
pulation i relation til spørgsmålet om inddragelse af lokalbefolkningen i Vest-
sahara i forbindelse med indgåelse af en fiskeriaftale mellem EU og Ma-
rokko, som omfatter farvandet ud for Vestsahara.
Spørgsmålet lyder som følger: ”Ministeren
bedes i forlængelse af Europaudvalgsmø-
det den 11. april 2018 oversende et notat, der redegør for begreberne people og po-
pulation i relation til spørgsmålet om inddragelse af lokalbefolkningen i Vestsahara i
forbindelse med indgåelse af en fiskeriaftale mellem EU og Marokko, som omfatter
farvandet ud for Vestsahara.”
I det følgende bruges spørgsmålets engelske betegnelser ”people” og ”population”.
For så vidt angår begrebet ”people” kan det konstateres, at udtrykket ikke er et enty-
digt begreb i folkeretten. På trods af en manglende entydig definition kan der dog ud-
ledes visse grundlæggende principper til hjælp for en afgrænsning, herunder at det
dækker en gruppe personer, der på baggrund af objektive og subjektive kriterier be-
sidder karakteristika, der tydeligt adskiller dem fra andre grupper. De objektive krite-
rier kan variere, men omfatter typisk et fælles sprog, historie, etnicitet, kultur og reli-
gion. De subjektive kriterier indebærer krav om, at der i gruppen, der opfylder oven-
nævnte objektive kriterier, endvidere skal være en følelse af social samhørighed, fælles
skæbne og en fælles kollektiv identitet for, at en sådan gruppe kan karakteriseres som
et ”people”. Der kræves endvidere typisk et særligt tilhørsforhold til et bestemt af-
grænset geografisk område.
Generelt må ”population” anses for
et mere overordnet begreb, der kan omfatte flere
”peoples”, jf. også nedenfor, men også henvise bredere til de personer, der bebor et
givet området, der ikke nødvendigvis har sådanne karakteristika, at de udgør et ”pe-
ople”.
I relation til Vestsahara og fiskeripartnerskabsaftalen traf Rådet for Den Europæiske
Union den 16. april 2018 afgørelse om bemyndigelse for Kommissionen til at indlede
forhandlinger med Kongeriget Marokko om ændring af fiskeripartnerskabsaftalen
mellem Det Europæiske Fællesskab og Kongeriget Marokko og om indgåelse af en
protokol til gennemførelse af nævnte aftale. I det videre benævnes denne afgørelse
”afgørelsen af 16. april 2018”.
Der ses ikke i afgørelsen af 16. april 2018 eller i de dertil bilagte forhandlingsdirekti-
ver at være
en nærmere definition af begreberne ”people” eller ”population”.
Det kan dog bemærkes, at det i præamblen til afgørelsen af 16. april 2018 fastslås, at
EU støtter FN’s indsats for at finde en gensidig acceptabel politisk løsning [på kon-
flikten om Vestsahara]
som sikrer retten til selvbestemmelse for ”the people of We-
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om redegørelse for bruge af begrebet oprindelige folk i Vestsahara, til udenrigsministeren
stern Sahara” i overensstemmelse med FN-pagtens
principper og formål. Det frem-
går videre af præamblen, at en tidligere afgørelse af 19. februar 2018 om bemyndi-
gelse vedrørende indgåelse af fiskeriprotokol med Marokko skal afløses af en afgø-
relse med forhandlingsdirektiver som tager højde for EU-Domstolens dom af 27. fe-
bruar 2018 i sag nr. C-266/16, Western Sahara Campaign UK.
Herudover kan bemærkes, at det i forhandlingsdirektivet bilagt afgørelsen af 16. april
2018 fremhæves, at Kommissionen, i overensstemmelse med EU-Domstolens
domme, på tidspunktet for fremlæggelse af aftalen til undertegnelse og afslutning,
skal sikre, at ”the people concerned” af aftalen er blevet passende involveret.
Tilsva-
rende fremgår det af forhandlingsdirektivet, at Kommissionen, på tidspunktet for un-
dertegnelse, skal vurdere de potentielle implikationer af aftalen for ”the people con-
cerned” og for udvindingen af naturressourcer i de berørte territorier. Begrebet ”the
people concerned” defineres ikke nærmere i forhandlingsdirektivet.
Idet afgørelsen af 16. april 2018 og vedlagte forhandlingsdirektiver ikke ses at give
autoritative svar på forståelse af begreberne ”people” og ”population” i relation til
indgåelse af en ny fiskerpartnerskabsaftale, kan der søges fortolkningsbidrag i andre
kilder.
Det drejer sig blandt andet om domme, der henvises til i afgørelsen af 16. april 2018
og forhandlingsdirektiverne. EU-Domstolens dom i sag nr. C-266/16 af 27. februar
2018, Western Sahara Campaign UK, angik den eksisterende fiskeriaftale og fandt at
denne ikke fandt anvendelse i farvandet ud for Vestsahara. Domstolen definerer
ikke selv i denne dombegreberne ”people” og ”population”, men beskriver i dom-
mens afsnit ”Retsforskrifter” blandt andet FN-pagten,
der i artikel 73 generelt om
ikke-selvstyrende
områder, taler om ”… the inhabitants of these territories…”, lige-
som der henvises til den britiske domstol, der forelagde sagen for EU-Domstolen,
der bruger betegnelsen ”...the people of Western Sahara…” samt ”…the Saharawi
people…”.
Der henvises i C-266/16, Western Sahara Campaign UK, ligeledes til EU-Domsto-
lens dom i sag nr. C-104/2016 P af 21. december 2016 om aftalen mellem Den Eu-
ropæiske Union og Kongeriget Marokko vedrørende liberaliseringsforanstaltninger
for landbrug og fiskeriprodukter.
I denne doms afsnit ”Retsforskrifter” refereres en række FN generalforsamlingsreso-
lutioner angående Vestsahara og afkolonisering, der anvender såvel begrebet ”popu-
lation”, ”people” og ”peoples”. Derudover refereres der i samme afsnit af dommen
til ICJs vejledende udtalelse af 16. oktober 1975 om Vestsahara, der indeholder en
omfattende gennemgang af de historiske og demografiske forhold i Vestsahara på
tidspunktet for områdets kolonisering af Spanien i 1884. En overordnet opsumme-
ring af ICJ udtalelsen indikerer, at ICJ finder, at Vestsahara på det tidspunkt var be-
folket af en række nomadiske stammer, og at disse ”peoples” (altså ”people” i flertal)
udgjorde ”the population” i Vestsahara.
I C-104/2016
P præmis 105 refereres ICJ udtalelsen for, at “the population of that
territory [Vestsahara] enjoyed the right to self-determination.”
I samme præmis
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 213: Spm. om redegørelse for bruge af begrebet oprindelige folk i Vestsahara, til udenrigsministeren
refereres FN Generalforsamlingsresolution 34/37 af 21. november 1979 vedr.
Vestsahara, der
anbefaler, at Front Polisario ”the representative of the people of
Western Sahara, should participate fully in any search for a just, lasting and definitive
political solution on the question of Western Sahara.”
Videre i præmis 106 i samme sag fastslår EU-Domstolen,
at “the people of Western
Sahara” må opfattes som en tredjepart i traktatretlig forstand i relation til associe-
ringsaftalen. Senere i præmissen fremgår det, at denne tredjepart som sådan kan på-
virkes af gennemførelsen af associeringsaftalen i tilfælde af, at Vestsahara omfattes af
denne aftale og at en sådan medtagelse forudsætter, at der indhentes samtykke. Det
konkluderes, at det ikke fremgår i det foreliggende tilfælde, at ”the people of Western
Sahara” har givet et sådant samtykke.
Samlet set kan det konkluderes, at der i internationale tekster om Vestsahara er en vis
variation i, hvornår begreberne ”people” og ”population” anvendes i relation til Vest-
sahara, ligesom begrebet ”people concerned” i forhandlingsdirektiverne bilagt afgø-
relsen af 16. april 2018 ikke er nærmere defineret.
Af konteksten og de refererede tekster kan det dog lægges til grund at Kommissio-
nen, ved præsentationen af et kommende forhandlingsresultat, der omfatter farvan-
det ud for Vestsahara, vil skulle fremlægge et forløb og udkomme, der ses at leve op
til EU-retten, herunder at
”the people of Western Sahara” er blevet inddraget i et for-
nødent omfang i overensstemmelse med EU-domstolens afgørelser.
Det er også det, der er fastslået i en erklæring afgivet af blandt andet Danmark i for-
bindelse med vedtagelsen af afgørelsen af 16. april 2018, nemlig at forhandlingsresul-
tatet respekterer EU-retten, som international ret kan betragtes om en integreret del
af, herunder Domstolens dom i sag C-266/16 og at man forventer, at Rådets Juridi-
ske Tjeneste bekræfter, at den forhandlede aftale og protokol er i overensstemmelse
med EU-retten.
*