Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2358680_0001.png
Minister for udviklingssamarbejdes tale til åbent samråd Æ
om brugen af udviklingsmidler i Kina
17.03.2021
Taletid: 10 minutter
TALEPUNKT
Tak for ordet og for samrådsspørgsmålet.
Danmark har kompetencer, som efterspørges og kan gøre gavn ude i verden.
Det skal vi gøre brug af, til vores eget og til verdens bedste.
Vi bruger udviklingsmidler til projekter og programmer i Kina, fordi det bl.a.
kan være med til at skubbe Kina i en mere grøn, en mere bæredygtig og
ansvarlig retning.
Lad mig i den forbindelse understrege, at vores udviklingsbistand
ikke
overføres til hverken kinesiske myndigheder eller til virksomheder. Derimod
betaler vi for rådgivning af danske eksperter, primært inden for en række
grønne sektorer, hvor vi kan noget særligt
også erhvervsmæssigt.
Regeringen er tilfreds med den brede opbakning i Folketinget til det dansk-
kinesiske strategiske partnerskab. Bemærk i den forbindelse, at de forskellige
myndighedssamarbejder og de politiske dialoger på de enkelte sektorområder
netop er
kernen
i dette partnerskab.
Side
1 af 7
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. marts 2021 om Danmarks udviklingsbistand til Kina, til ministeren for udviklingssamarbejde
***
Det er helt rigtigt, at der er høj økonomisk vækst i Kina, og at Kina kan mange
ting selv. Kina kan fx selv mobilisere midler til infrastrukturprojekter og til
internationalt samarbejde
bl.a. i Afrika. Det er heller ikke derfor, vi er der.
Vi er der først og fremmest for at skubbe i den grønne omstilling og for at
varetage andre globale og danske interesser.
I forhold til den grønne omstilling har selv et lille skridt i den rigtige retning
i Kina stor indflydelse. Også langt ud over Kinas landegrænser.
Selvom Danmark er et lille land, så kan vi give et skub i den rigtige retning.
Vi har nogle helt særlige kompetencer ift. klima og grøn omstilling, som ikke
fås ret mange andre steder i verden.
Vi har erfaring med at indrette et effektivt energinet, der kan integrere
vedvarende energi, og vi har velfungerende fødevare- og sundhedssystemer.
Og så har vi erfaring med bæredygtig byplanlægning, spildevandshåndtering
og grøn skibsfart.
En vigtig sideeffekt af samarbejdet er, at det åbner døre for danske
virksomheder, der sidder med konkrete løsninger på de udfordringer, vi
samarbejder om. Det mener jeg også er et vigtigt resultat, selvom det ikke er
hovedformålet.
Side
2 af 7
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. marts 2021 om Danmarks udviklingsbistand til Kina, til ministeren for udviklingssamarbejde
2358680_0003.png
***
Hvis vi skal nå Parisaftalens 2-gradsmålsætning - og det skal vi stræbe efter
- så er vi nødt til at samarbejde med de største CO2-udledere.
Kina alene står for 28% af den globale CO2-udledning. Derudover har de et
stigende kulforbrug. I perioden 1990
2018 steg forbruget mere end 100%,
og det stiger fortsat i dag, for at få gang i økonomien oven på COVID-19.
Fortsætter
den
nuværende
globale udvikling,
er
Parisaftalens
2-
gradsmålsætning i fare.
Kort sagt, vi er tilstede, fordi vi ikke kan vinde kampen mod
klimaudfordringerne og -forandringerne uden Kina.
Og Kina
efterspørger
vores ekspertise, hvilket giver os en gylden mulighed
for at understøtte og accelerere deres omstilling og dermed gøre en forskel for
det globale klima.
Det er i øvrigt heller ikke noget nyt. Under den nuværende regering fortsætter
vi en række strategiske myndighedssamarbejder, der blev igangsat under
tidligere regeringer.
Side
3 af 7
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. marts 2021 om Danmarks udviklingsbistand til Kina, til ministeren for udviklingssamarbejde
***
Lad mig give et par konkrete eksempler der viser, hvorfor vi mener, at det
giver god mening.
Først omkring energisamarbejdet
Danmark udleder ca. 0,1% af de globale CO2-udledninger. Men som grønt
foregangsland kan vi bidrage til, at andre følger trop med ambitiøse
målsætninger, og vi kan dele ud af vores erfaringer.
Igennem energisamarbejdet har vi i Kina bidraget til en anslået reduktion af
CO2-udledningen med cirka 22 mio. tons CO2 om året, ved at hjælpe
kineserne med bedre udnyttelse af den vindenergi der produceres.
Fordi vindenergi varierer lige så meget som vinden reelt blæser, kræver det
avanceret planlægning at få vindenergien ind energisystemet, så den grønne
energi bliver brugt optimalt, og ikke spildes.
Reduktionen svarer til lidt under halvdelen af Danmarks totale årlige
udledning på 50 mio. tons CO2, så det er ikke så lidt.
I tillæg hertil har energiprogrammet også positive udviklingseffekter.
Overgangen fra kul til vedvarende energi og fjernvarme bidrager til at
reducere den massive luftforurening. Det kommer alle kinesere til gode, men
Side
4 af 7
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. marts 2021 om Danmarks udviklingsbistand til Kina, til ministeren for udviklingssamarbejde
især den fattige dele af befolkningen, der ofte bor i områder med stor
forurening fra kulkraftværkerne.
Så omkring Fødevare- og landbrugssamarbejde.
Et andet eksempel er Fødevarestyrelsens nu afsluttede samarbejde med lokale
myndigheder om gyllehåndtering i landområderne omkring byen Harbin.
Et område, hvor særligt den fattige del af befolkningen var meget plaget af
alvorlig forurening af drikkevand, af søer og af floder. Denne forurening
skyldes bl.a. dårlig håndtering af gylle fra områdets landbrug.
Gennem myndighedssamarbejdet uddannede og rådgav danske eksperter
lokale myndigheder, og i 2019 kulminerede samarbejdet med ændringer af
kinesiske myndigheders praksis omkring gyllehåndtering efter dansk
forbillede. Til gavn for miljøet - men allermest til gavn for sårbare og fattige
grupper på landet.
Disse eksempler viser, at danske erfaringer med grøn omstilling og
bæredygtig udvikling kan gøre en forskel for klimaet, for miljøet og for
millioner af mennesker. Vi kan vise vejen og dele erfaringer, men kineserne
skal naturligvis gøre arbejdet selv
og de skal også betale for dansk teknologi
og konkrete danske løsninger. Det siger sig selv. Bistanden skal kun bruges
til at frembringe resultater, der ikke ville komme af sig selv.
Side
5 af 7
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. marts 2021 om Danmarks udviklingsbistand til Kina, til ministeren for udviklingssamarbejde
Og så i forhold til menneskerettigheder.
Et tredje eksempel er, at vi også bruger en mindre del af udviklingsbistanden
til udvalgte menneskerettighedsindsatser. Det arbejde er fortsat under
skiftende regeringer.
Folketinget har gennem tiderne støttet den danske bistand til udvalgte
menneskerettighedsprojekter. At Danmark engagerer sig i forhold til
menneskerettighedssituationen i Kina blev senest bekræftet af drøftelsen d.
21. december i Folketingssalen, altså 21. december 2020, der førte til
vedtagelse af vedtagelsestekst 44.
***
I en global verden er det vigtigt, at vi tager et skridt tilbage og ser det store
billede, når vi vælger, hvor vi skal lægge vores kræfter på klimaområdet.
Og her kommer vi altså ikke udenom, at det har stor betydning i hele verden,
hvad der sker i Kina.
Klimaforandringerne går hårdest ud over de fattigste og mest sårbare
mennesker i udviklingslande. Samtidig påvirkes klimaforandringerne af
Kinas ambitioner og indsats for at imødegå problemet. På den måde hænger
tingene sammen.
Side
6 af 7
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 17. marts 2021 om Danmarks udviklingsbistand til Kina, til ministeren for udviklingssamarbejde
Som jeg har sagt før, skal Danmark tage internationalt lederskab for at sikre
en retfærdig og solidarisk, grøn omstilling til gavn for hele verden, og med
særligt blik for de fattigste og skrøbeligste lande.
Sidst men ikke mindst er vores myndighedssamarbejde i Kina med til at
åbne døre for danske grønne løsninger. Det skal vi ikke skamme os over.
Kina er et stort marked for dansk energiteknologi og det 3. største marked
for dansk vandteknologi!
Vores engagement er derfor både godt for den grønne omstilling i Kina og
for klimaet, og så er det i vores egen interesse.
***
I forhold til spørgsmålet om, hvorvidt vores indsats i Kina skal fortsætte med
samme
niveau og
samme
fordeling, er det vigtigt, at vi forholder os til fakta.
Vi har igangværende bilaterale projekter og programmer for ca. 209 mio. kr.,
fordelt på en række myndighedssamarbejder og menneskerettigheds-
indsatser over en flerårig periode. De seneste 5 år har vi i gennemsnit brugt
ca. 34 mio. kr. årligt på forskellige projekter og programmer. Det svarer til
0,2 % af det samlede årligt budget for udviklingsbistanden på ca. 17 milliarder
kr.
Jeg vil imidlertid ikke foregribe drøftelserne om den nye udviklingspolitiske
strategi. Den tager vi senere på foråret.
Tak for ordet. Jeg ser frem til drøftelsen.
Side
7 af 7