Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2344669_0001.png
DET TALTE ORD GÆLDER
Talepunkt til brug for samråd d. 25. februar
Danmarks prioriteter ved den 46. session i FN’s
Menneskerettighedsråd den 22. februar til 23. marts 2021
Dato:
22-02-2021
Sagsnummer:
2021-5671
Danmark går nu ind i sit sidste år af den treårige periode som
medlem af FN’s Menneskerettighedsråd.
Jeg vil gerne benytte denne lejlighed til at sige et par ord om den
vigtige platform, som medlemskabet af rådet giver Danmark. Og
samtidig orientere om vores prioriteter for rådets indeværende 46.
samling.
Det er min ambition, at Danmark påtager sig et aktivt, forpligtende
og
engageret
internationalt
ansvar.
Det
gælder
også
i
Menneskerettighedsrådet. For et lille land som Danmark er det en
væsentlig udenrigspolitisk opgave at beskytte og styrke den
internationale regelbundne verdensorden. Her udgør rådet et
vigtigt element.
Danmark har meget at byde på i forhold til rådets arbejde. Det
arbejder vi for at udnytte bedst muligt.
Rådet er en værdipolitisk kampplads. Vores rådsmedlemskab giver
os en vigtig stemme, når resolutioner skal forhandles og vedtages.
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. februar 2021 om Danmarks prioriteter ved den 46. session i FN’s Menneskerettighedsråd den 22. februar til den 19. marts 2021, til udenrigsministeren
Vi er ét blandt 47 medlemmer. Og vi er 9 EU- lande rundt om
bordet. Det giver en særlig vægt, når EU-landene kan gå sammen.
Men det er langtfra nok til et flertal. Det kræver også samarbejde
med andre ligesindede lande at få tilstrækkelig støtte til
resolutionerne.
Men det er klart, at langtfra alle rådets medlemmer deler vores syn
på rådets arbejde. Og fronterne er trukket hårdt op for 2021, hvor
rådets medlemskreds nu også tæller lande som Kina, Pakistan,
Rusland og Cuba.
Lande som vi sjældent er enig med, når
værdipolitik er på dagsordenen.
Til gengæld glæder jeg mig over, at den nye Biden administration
har meldt deres kandidatur til rådet. Det er ikke nogen
hemmelighed, at det tomrum, som USA efterlod, da de forlod
rådet tilbage i 2018 hurtigt blev indtaget af lande som Kina og
Rusland. Vi har derfor manglet en stærk allieret stemme for
menneskerettigheder og ser frem til et tættere samarbejde
fremover.
* * *
En
stor
del
af
rådets
arbejde
vedrører
menneskerettighedssituationen i enkelte lande. Og det er en vigtig
prioritet for dansk medlemskab, at rådet behandler alvorlige
menneskerettighedskrænkelser, uanset hvor de finder sted.
2
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. februar 2021 om Danmarks prioriteter ved den 46. session i FN’s Menneskerettighedsråd den 22. februar til den 19. marts 2021, til udenrigsministeren
Vi bruger derfor de redskaber, som rådet tilbyder, og arbejder tæt
sammen i EU-kredsen og med ligesindede lande for at fastholde
fokus på de landesituationer, hvor menneskerettighedssituationen
er bekymrende
det vil jeg komme nærmere ind på om lidt.
Herudover er vi meget engagerede i rådets arbejde med at styrke
og fremme tematiske menneskerettigheder. Her har vi fokus på de
traditionelle danske menneskerettighedsprioriteter, der også
udgjorde grundlaget for vores indvalg tilbage i 2018.
Lad mig fremhæve ligestilling og fremme af kvinders og pigers
rettigheder, bekæmpelse af tortur, fremme af oprindelige folks
rettigheder,
beskyttelse
af
civilsamfundets
råderum
og
menneskerettighedsforkæmpere samt religions- og trosfrihed.
Fokus varierer naturligvis fra samling til samling, afhængig af
hvilke emner der er på rådets dagsordenen. Men det danske
engagement er stabilt, troværdigt, velkendt og anerkendt. Og det
kan vi godt være stolte af.
* * *
Under rådets 46. samling - som er Danmarks syvende samling som
medlem - er der fokus på en række tematiske områder inden for de
danske prioritetsområder.
3
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. februar 2021 om Danmarks prioriteter ved den 46. session i FN’s Menneskerettighedsråd den 22. februar til den 19. marts 2021, til udenrigsministeren
Det gælder især kampen mod tortur, hvor Danmark fremsætter en
resolution om politiets rolle i torturbekæmpelsen. Der er størst
risiko for tortur inden for de første 24 timer i politiets varetægt.
Samtidig ser vi tiltagende politibrutalitet i mange dele af verden,
fx i forbindelse med fredelige demonstrationer. Det er derfor
afgørende, at vi sætter fokus på, hvordan politiet bidrager til at
forebygge og bekæmpe tortur. Resolutionen er en del af et
langvarigt dansk engagement i bekæmpelsen af tortur globalt.
Kvinder og pigers rettigheder og deres ret til at bestemme over
egen krop er en dansk prioritet i rådet. Fra dansk side arbejder vi
særligt for stærkt sprog om kvinder og pigers seksuelle og
reproduktive
sundhed
og
rettigheder
i
alle
relevante
sammenhænge. I tæt samarbejde med ligesindede vil vi arbejde for
at sikre at tidligere resultater ikke rulles tilbage. Og vi vil forsøge
at styrke sproget, hvor vi ser muligheder.
Religions- og trosfrihed vil også være et tema for samlingen, hvor
der er i overensstemmelse med traditionen ventes vedtaget to
resolutioner. De vedrører hhv individers ret til tros- og
religionsfrihed samt diskrimination baseret på religion og tro. Vi
forventer som i tidligere år at tilslutte os den forventede
konsensusvedtagelse af begge resolutioner.
4
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. februar 2021 om Danmarks prioriteter ved den 46. session i FN’s Menneskerettighedsråd den 22. februar til den 19. marts 2021, til udenrigsministeren
Derudover vil FNs specialrapportør for religions- og trosfrihed
præsentere sin rapport om antimuslimsk diskrimination. Her vil
Danmark arbejde for større terminologisk klarhed omkring på den
ene side lovlig religionskritik og på den anden side strafbare
former for anti-muslimsk hadtale, diskrimination og racisme.
Endelig vil Danmark på samlingen sammen med nordiske lande
sætte fokus på at fremme civilsamfundets råderum og sikre
beskyttelse af menneskerettighedsforkæmpere. Vi ser med
bekymring på de mange og voldsomme angreb på forkæmpere for
demokrati og menneskerettigheder. Et allerede presset råderum for
civilsamfundet indsnævres yderligere
både offline og online.
Tendenser som blot bliver forstærket af COVID-19 pandemien.
* * *
Landeresolutionerne er et centralt redskab i rådets arbejde. Her
bliver grove menneskerettighedskrænkelser adresseret. På denne
samling
behandler
rådet
resolutioner,
der
vedrører
menneskerettighedssituationen i en lang række lande.
I mit eget indlæg til højniveau åbningen i starten af ugen satte jeg
fokus på nogle af de aktuelle sager.
5
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. februar 2021 om Danmarks prioriteter ved den 46. session i FN’s Menneskerettighedsråd den 22. februar til den 19. marts 2021, til udenrigsministeren
For det første situationen i
Hviderusland,
der fortsat er
bekymrende. Vi ser alvorlige menneskerettighedskrænkelser
såsom arbitrære tilbageholdelser, brugen af tortur samt seksuel og
kønsbaseret vold. Det er uacceptabelt. Danmark arbejder i EU
kredsen for en stærk resolution, der tager skarp afstand fra
krænkelserne. Og som etablerer en FN mekanisme, der skal gøre
det muligt at stille personer, der begår grove overgreb, til ansvar
for deres forbrydelser.
Vi har også taget initiativ til at samle opbakning bag et
tværregionalt indlæg om situationen, og særligt de hviderussiske
myndighedernes brug af tortur. Jeg afgiver i dag indlægget på
vegne af 42
lande i dialogen med FN’s Højkommissær for
Menneskerettigheder
Hviderusland.
om
menneskerettighedssituationen
i
For det andet berørte jeg i mit åbningsindlæg også den forværrede
menneskerettighedssituation i
Rusland,
hvor vi ser bekymrende
forsøg på at kvæle politisk modstand og undertrykkelse af
fredelige demonstranter.
Jeg påtalte ligeledes
Kina
i indlægget, ligesom Kina vil blive
adresseret
i
Danmarks
indlæg
under
den
såkaldte
”dagsordenspunkt 4”, altså situationer, der kræver Rådets
opmærksomhed.
6
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. februar 2021 om Danmarks prioriteter ved den 46. session i FN’s Menneskerettighedsråd den 22. februar til den 19. marts 2021, til udenrigsministeren
Jeg udtrykte derudover stor bekymring om militærkuppet i
Myanmar
mod landets demokratisk valgte regering. Det budskab
gav jeg også ved Menneskerettighedsrådets særsamling om den
alvorlige situation i Myanmar den 12. februar, hvor jeg opfordrede
til omgående løsladelse af de civile ledere og genindsættelse af den
civile regering i Myanmar.
Endelig satte jeg i mit åbningsindlæg fokus på situationen i
Etiopien,
hvor vi desværre hører beskyldninger om voldsomme
krænkelser af menneskerettighederne i Tigray fra flere forskellige
sider. Det er situationen. Fra dansk side støtter vi allerede den
uafhængige etiopiske menneskerettighedskommission. Men vi ser
også gerne, at FN får mulighed for at understøtte disse
undersøgelser.
* * *
Under rådets marts-samling har vi også den årlige debat om det
såkaldte ”dagsordenspunkt 7”.
Her fremsættes resolutioner, der
vedrører særligt
Israel/Palæstina-konflikten,
herunder det
palæstinensiske
folks
ret
i
til
selvbestemmelse,
med
og
menneskerettighedsovergreb
bosættelser.
forbindelse
israelske
7
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. februar 2021 om Danmarks prioriteter ved den 46. session i FN’s Menneskerettighedsråd den 22. februar til den 19. marts 2021, til udenrigsministeren
Regeringen er utvetydigt imod eksistensen af det faste punkt 7 på
rådets dagsorden. Det er både principielt og i praksis forkert, at der
er et punkt reserveret til reelt én konkret landespecifik situation.
Regeringen arbejder derfor på helt at afskaffe punktet, men det
indgik som en del af den politiske aftale om Rådet i 2006 - og det
er ikke realistisk, at punktet bliver fjernet her og nu. Derfor er
strategien - i tæt samarbejde med EU - at fortsætte arbejdet for at
tømme punkt 7 for indhold. Dels ved fra dansk side fortsat ikke at
tale under punktets generaldebat, og dels ved at opfordre
palæstinenserne til at sammenlægge og flytte de nuværende
resolutioner under punkt 7 til andre dagsordenspunkter.
* * *
Lad mig også lige understrege, at der er ikke noget af dette, som
vi kan gøre alene. Vi gør det helst med bred EU opbakning. Men
EU-landene udgør kun ni ud af rådets 47 medlemmer. Derfor
arbejder vi også tæt sammen med andre ligesindede lande. I
sidste ende kræver det som bekendt et flertal af rådets
medlemmer at vedtage resolutioner.
* * *
8
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet den 25. februar 2021 om Danmarks prioriteter ved den 46. session i FN’s Menneskerettighedsråd den 22. februar til den 19. marts 2021, til udenrigsministeren
Langt fra alle rådets medlemmer lever op til de højeste
menneskerettighedsstandarder. Flere bruger medlemskab af rådet
som et skjold mod kritik. Og netop
derfor
er vores aktive deltagelse
i rådets arbejde så væsentligt
det gør en forskel.
Ved sidste rådssamling tilbage i september satte jeg mig i spidsen
for at samle en bred gruppe af lande bag et fælles indlæg om
menneskerettighedskrænkelserne i Saudi Arabien. Det krævede en
solid dansk indsats, og var heller ikke uden risici for os. Men
resultatet blev en succes, hvor indlægget fik tilslutning fra hele 33
lande
otte mere end forrige gang, et tilsvarende indlæg blev
afgivet. Tilsvarende er der anerkendelse af vores ledende rolle i
forhold til at sikre bred opbakning til det tværregionale indlæg om
Hviderusland på denne samling.
Det er vigtigt, at vi bevarer det internationale fokus og pres for
beskyttelse af menneskerettigheder. Menneskerettighedsrådet er
rammerne, hvor det kan og bør gøres. Regeringen er klar til fortsat
at løfte det ansvar.
Tak for ordet.
9