Udenrigsudvalget 2020-21
URU Alm.del
Offentligt
2322616_0001.png
Udenrigsudvalget, samrådsspørgsmål G om den globale COVID19
Vaccine-indsats
TALEPUNKT
Tak til Sundheds- og ændreministeren for
indledningen og ordet.
COVID-19-pandemien har ramt hele verden hårdt
og
det kræver fælles, global handling.
Til:
Udviklingsministeren
Enhed:
MNS
Dato:
08-01-2021
Sag:
2021-1666
Mange lande i Afrika - af forskellige årsager
er
tilsyneladende mindre hårdt ramt af COVID-19. Men
det er dybt bekymrende at se, at de afledte effekter af
pandemiens hærgen har påvirket fattige lande i
uforholdsmæssig stor grad.
Det giver sig udtryk i sundhedsmæssige og afledte
socioøkonomiske efterdønninger og øget ulighed. Og
det er dybt alvorligt. Vi risikerer at tabe årtiers
udviklingsfremskridt på gulvet.
1
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir og baggrundsmateriale om Covax, Unicef og håndtering af Covid-19 vacciner fra samrådet den 14. januar 2021 om den globale fordeling af corona-vacciner, til ministeren for udviklingssamarbejde
Yderligere pres på allerede svage sundhedssystemer
har begrænset adgangen til andre sundhedsydelser,
herunder til behandling af HIV, malaria og
tuberkulose, samt udfordret adgangen til sikre
graviditeter, fødsler og aborter.
Sundhed og ernæring for nyfødte og børn er kommet
ekstra under pres bl.a. på grund af opbrud i
rutinemæssige vaccineprogrammer og manglende
skolemad pga. skolelukninger. Skolelukningerne øger
også børn og unges eksponering for vold og skadelige
praksisser som børneægteskaber, teenagegraviditeter
og pigeomskæring. Og risikoen for, at mange piger
aldrig kommer tilbage i skole er stor.
Dertil kommer de socioøkonomiske effekter på jobs,
virksomheder og eksport, som det vil tage år at
genoprette. De afrikanske økonomier er for første gang
i 25 år i recession. I bedste fald vurderes de at være
2
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir og baggrundsmateriale om Covax, Unicef og håndtering af Covid-19 vacciner fra samrådet den 14. januar 2021 om den globale fordeling af corona-vacciner, til ministeren for udviklingssamarbejde
tilbage på deres 2019-niveau om fem år. I værste fald
kan der gå et årti. Ifølge FN og Verdensbanken
risikerer omkring 26 millioner mennesker at ende i
ekstrem fattigdom i Afrika syd for Sahara som følge af
COVID-19.
Netop derfor har Danmark reageret hurtigt og skubbet
på i EU og internationalt for en ambitiøs støtte til
udviklingslandenes håndtering af pandemien og dens
afledte konsekvenser, særligt i Afrika. I alt har
Danmark i 2020 afsat 1 mia. kroner via tre COVID-19
hjælpepakker. Heraf er omkring halv mia. kr. gået til
sundhedsrelaterede indsatser. Dertil kommer en række
humanitære indsatser. Regeringen har også på
finanslov 2021 fordoblet bidraget til WHO og forslået
en støtte til udrulning af vacciner, som jeg vender
tilbage til.
***
Men det bekymrer mig at følge udviklingen i
Sydafrika, hvor en mere smitsom COVID-19-mutation
3
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir og baggrundsmateriale om Covax, Unicef og håndtering af Covid-19 vacciner fra samrådet den 14. januar 2021 om den globale fordeling af corona-vacciner, til ministeren for udviklingssamarbejde
har spredt sig til flere lande. Og nu hvor den globale
vaccineindsats er søsat, gælder det om at sikre adgang
til vacciner også i det fattigste lande.
Som
WHO’s
generalsekretær, Dr. Tedros, rigtigt nok
siger, så er ingen af os for alvor sikre, før vi alle er
sikre. Det handler således også om vores egen tryghed
og sikkerhed.
[Spørgsmål G (delspørgsmål): hvordan kan Danmark
være med til at fordele de kommende coronavacciner
mere retfærdigt? Hvilke initiativer ønsker ministrene
at iværksætte for at sikre vacciner til verdens
fattigste?]
Den globale sociale og økonomiske ulighed, afspejles
desværre også i ulige adgang til COVID19-vacciner.
Det vidste vi allerede tidligt i pandemien.
4
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir og baggrundsmateriale om Covax, Unicef og håndtering af Covid-19 vacciner fra samrådet den 14. januar 2021 om den globale fordeling af corona-vacciner, til ministeren for udviklingssamarbejde
Derfor er det globale initiativ, som COVAX-faciliteten
repræsenterer, afgørende. COVAX er uden
sammenligning det mest ambitiøse vaccinesamarbejde
i historien, når det gælder udviklingslande. Vi har fra
EU's side bakket tidligt op om COVAX initiativet og
sikret finansiering. EU har således bidraget med 500
mio. euro i lån, garantier og gavebistand.
Men initiativet er ikke fuldt finansieret, og det er en
kæmpe opgave vi står overfor. Derfor lagde jeg kort
før jul op til, at Danmark støtter COVAX med 50 mio.
kr. til indkøb af vacciner. På den måde melder
Danmark sig også ind som en direkte donor til
COVAX. Et bidrag som jeg finder vigtigt som et
supplement de øvrige Covid-indsatser som jeg allerede
har beskrevet.
Men indkøb af vacciner er langt fra nok i sig selv.
Vacciner skal også distribueres forsvarligt og
opbevares korrekt. Derfor vil regeringen øge støtten til
UNICEF Supply Division med 50 mio. kr.
UNICEF’s
5
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir og baggrundsmateriale om Covax, Unicef og håndtering af Covid-19 vacciner fra samrådet den 14. januar 2021 om den globale fordeling af corona-vacciner, til ministeren for udviklingssamarbejde
indkøbsafdeling, som har til huse i København, har
fået til opgave at indkøbe og distribuere COVID-19-
vacciner på vegne af COVAX, ligesom at de leverer
værnemidler, kanyler m.v. til det frontpersonale, som
skal foretage vaccinationerne.
En stor udfordringen er vaccinernes opbevaring.
Afrikanske lande ikke har samme muligheder for at
opbevare og transportere vacciner i såkaldte ultra-
kølekæder.
Og derfor er det ikke realistisk, at de vacciner, som nu
distribueres i USA og Europa, vil kunne blive bredt
anvendt i en afrikansk kontekst.
Derfor er det positivt at se, at COVAX indtil videre
har sikret forhåndsaftaler for hele 1,3 mia.
vaccinedoser til verdens fattigste lande. Dette gælder
også vacciner som udelukkende kræver en enkelt dosis
og nedkøling til normal køleskabstemperatur.
COVAX sigter efter at påbegynde udrulningen
allerede i første kvartal 2021. Men vi må forvente først
6
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir og baggrundsmateriale om Covax, Unicef og håndtering af Covid-19 vacciner fra samrådet den 14. januar 2021 om den globale fordeling af corona-vacciner, til ministeren for udviklingssamarbejde
at kunne accelerere dækningen imod slutningen af
2021. Det skyldes således ikke kun at
udviklingslandene ikke har adgang til vacciner, det
skyldes også, at de ikke har infrastrukturen til at
udnytte de vacciner vi har til rådighed nu.
***
Jeg vil igen gerne understrege, at i langt de fleste
udviklingslande er det bredere sundhedsproblemer
som er den mest alvorlige udfordring, og det betyder
at løsninger vi investerer i dag i kampen mod COVID-
19 også skal komme de afrikanske sundhedssystemer
til gode på lang sigt.
Regeringen har derfor sikret yderligere 40 mio. kr. til
Verdensbankens energisektorprogram, ESMAP, som
skal sikre adgang til grøn energi til sundhedsklinikker
i Afrika til bl.a. den kritiske køling af COVID-19-
vacciner. Over 70 pct. af sundhedsklinikkerne i Afrika
syd for Sahara har i dag ikke adgang til stabil
elforsyning, og 25 pct. har slet ikke installeret strøm.
7
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir og baggrundsmateriale om Covax, Unicef og håndtering af Covid-19 vacciner fra samrådet den 14. januar 2021 om den globale fordeling af corona-vacciner, til ministeren for udviklingssamarbejde
[Vil midlerne skulle allokeres inden for de
eksisterende bistandsmidler, eller skal der findes
yderligere bistandsmidler til formålet?]
Bidraget til COVAX og UNICEF Supply Division
finansieres af COVID-19 responspuljen på 100 mio.
kr. afsat fra udviklingsbistanden på finanslov 2021, og
skal forelægges Finansudvalget. Bidraget til ESMAP
er en del af aftalen om tredje COVID-19 hjælpepakke
til udviklingslandene fra november, som et bredt
flertal af partierne står bag.
***
Jeg er glad for, at Danmark med de nye bevillinger
bidrager til den verdensomspændende
vaccinekampagne
særligt i Afrika.
Men jeg er også optaget af, at vi fastholder blikket på
langsigtet opbygning af bæredygtige
sundhedssystemer og strukturer og på de afledte
8
URU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om oversendelse af talepapir og baggrundsmateriale om Covax, Unicef og håndtering af Covid-19 vacciner fra samrådet den 14. januar 2021 om den globale fordeling af corona-vacciner, til ministeren for udviklingssamarbejde
socioøkonomiske konsekvenser af coronakrisen.
Således, at vi ikke taber årtiers udvikling på gulvet.
Jeg er i tæt dialog med vores udviklingspartnere. Vi
vil løbende tage stilling til, hvordan Danmark bedst
muligt kan bistå verdens hårdest ramte lande i deres
indsats for at komme på fode i kølvandet på COVID-
19 krisen. Det gælder både ifo sundhed og de
socioøkonomiske konsekveser.
Tak for ordet og jeg ser frem til vores diskussion i dag.
9