Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del
Offentligt
2393382_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
12. maj.2021
J nr.
2021-1726
Udvalget for Landdistrikter og Øer har i brev af 15. april 2021 stillet mig følgende
spørgsmål 63 ULØ alm. del, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål 63
Kan ministeren oplyse, om beboere på små og mindre ikke-brofaste øer betaler det
samme for kommunal håndtering af affald, som resten af kommunens indbyggere?
Og er ministeren enig i, at det vil være rimeligt, hvis øboere kunne betale mindre for
affaldshåndteringen, hvis de ikke får samme service og mulighed for at få afhentet
affald som resten af kommunens indbyggere, men i stedet er omfattet af bringeord-
ning for affald?
Svar
Jeg har bedt Energistyrelsen redegøre for hvorvidt små og mindre ikke-brofaste øer
betaler det samme for kommunal håndtering af affald, som resten af kommunens
indbyggere. De har oplyst følgende, hvortil jeg kan henholde mig:
Det er den enkelte kommunalbestyrelse, der selv fastsætter affaldsgebyrerne for
kommunens indsamlingsordninger. I medfør af Bekendtgørelse om affaldsregulati-
ver, -gebyrer og -aktører m.v. (affaldsaktørbekendtgørelsen) § 16, stk. 1, gælder
det, at kommunalbestyrelsen skal opgøre omkostningerne ved de enkelte indsam-
lingsordninger, således at den samlede gebyrindtægt for hver ordning alene må
dække kommunens omkostninger til ordningen.
Når kommunalbestyrelsen fordeler omkostningerne til indsamlingsordningerne ud
på borgerne skal kommunen respektere lighedsprincippet. Dette princip indebærer,
at borgere i samme situation skal behandles lige. Isoleret set medfører dette, at af-
faldsgebyrer ikke må fastsættes således, at nogle brugere betaler væsentligt mere
end svarende til den ydelse, de modtager eller får stillet til rådighed, mens andre
betaler væsentligt mindre end ydelsen. Dette har som konsekvens, at den enkelte
borgers betaling for indsamling skal svare til de omkostninger, som brugeren eller
en gruppe af brugere typisk belaster den pågældende affaldsordning med. Derud-
over skal kommunen respektere forureneren-betaler-princippet, der indebærer, at
affaldsbortskaffelsen, som udgangspunkt, må betales af den pågældende affalds-
producent selv og normalt ikke af andre affaldsproducenter eller af skatteyderne.
Det følger dog af affaldsaktørbekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen kan fast-
sætte gebyret for indsamlingsordninger for affaldsfraktionerne papir-, pap-, glas-,
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om beboere på små og mindre ikke-brofaste øer betaler det samme for kommunal håndtering af affald, som resten af kommunens indbyggere, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2393382_0002.png
metal-, plast-, tekstil-, mad- og drikkekartonaffald samt farligt affald som et gen-
nemsnitsgebyr. Det kan derfor ikke udelukkes, at en konkret vurdering vil føre til, at
nogle husholdninger, f.eks. husholdninger på små og mindre ikke-brofaste øer, re-
elt betaler et gebyr, der overstiger husholdningens reelle belastning af ordningen.
Det bemærkes dog også, at selvom husholdninger på små og mindre ikke-brofaste
øer kan have et umiddelbart lavere serviceniveau, kan transporten af affaldet væk
fra øerne trække omkostningerne op.
Det følger af den nye bekendtgørelse om affald (affaldsbekendtgørelsen), at kom-
munalbestyrelsen per 1. juli 2021 er forpligtet til at etablere henteordninger for pa-
pir-, pap-, glas-, metal-, plast-, tekstil-, mad- og drikkekartonaffald samt farligt affald
(tekstil dog først fra 1. januar 2022). På ikke-brofaste øer med mindre end 200 ind-
byggere kan kommunalbestyrelsen dog vælge at etablere bringeordninger i stedet
for henteordninger.
Henset til hensynet bag lighedsprincippet, kan det være hensigtsmæssigt at op-
kræve særskilte gebyrer for hhv. bringe- og henteordninger. Energistyrelsen vurde-
rer dog, at sådanne særskilte gebyrer ikke nødvendigvis vil medføre et lavere gebyr
for øboere. På trods af et umiddelbart lavere serviceniveau kan der være store om-
kostninger forbundet med transport af indsamlingsmateriel til og fra øen, og disse
omkostninger vil skulle fordeles på øens beboere.”
Jeg vil i forlængelse heraf bemærke, at jeg grundlæggende finder lighedsprincippet
rimelig som grundlag for gebyrfastsættelsen, men samtidig også, at det bør påhvile
den enkelte kommune at efterleve dette princip af hensyn til at undgå detailregule-
ring af taksterne. Dertil kommer, at vi med klimaplanen for en grøn affaldssektor og
cirkulær økonomi netop har aftalt, at der skal sikres et skærpet økonomisk tilsyn
således, at der sikres gennemsigtighed, lige konkurrencevilkår og effektive priser i
affaldssektoren. Det forventer jeg vil kunne fremme en hensigtsmæssig gebyrfast-
sættelse, herunder eksempelvis efterlevelsen af lighedsprincippet.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2