Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del
Offentligt
2377513_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter
og Øer
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 2949
Doknr.
403650
Dato
21-04-2021
Svar på spørgsmål fra Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer stillet den 26.
marts 2021.
Spørgsmål nr. 60:
”Vil ministeren i samarbejde med transportministeren redegøre for vilkårene for fær-
gegodstransporten omfattet af Aftale om justering af tilskudsordningerne til nedsæt-
telse af færgetakster for personbefordring og godstransport på ikke-statslige færgeru-
ter til og fra visse øer, samt for Bornholm og Samsø? Og er det ministerens opfattelse,
at de nuværende ordninger understøtter den politiske målsætning om at udvikle og
ikke afvikle øsamfundene, herunder bosætningsmønstre og erhvervsudvikling?
[I den nævnte Aftale om justering af tilskudsordningerne… fra 2018 er aftalt en evalu-
ering af tilskudsordningerne for både person- og godstransport i 2022
se s. 2:
https://oim.dk/media/20561/aftaletekst-om-justering-af-tilskudsordninger-paa-
faergeomraadet.pdf”
Svar:
Tilskud til nedsættelse af færgetakster for godstransport blev indført i 2015, og ydes til
i alt 21 kommuner, herunder kommuner med mindre øer og kommuner på øer uden
fast forbindelse, der består af én kommune.
I 2021 udgør det samlede tilskud til godstransport 39,1 mio. kr.
Med udgangspunkt i § 21 a i lov om kommunal udligning og tilskud til kommuner
(udligningsloven) er de specifikke rammer for ordningen fastsat i bekendtgørelse om
nedsættelse af færgetakster for godstransport til og fra visse øer.
Det følger heraf, at de omfattede kommuner kan nedsætte taksterne for godstransport
med op til 80 pct., eksklusiv moms og vareafgift opkrævet af havnene.
Ordningen omfatter lastbiler og påhængskøretøjer til lastbiler, varebiler, arbejdsma-
skiner, bure, paller og containere, trailere, løst gods og godshåndtering. Kommunalbe-
styrelsen kan også beslutte, at chauffører af køretøjer kan indgå i ordningen.
Herudover skal kommunalbestyrelsen hvert år udarbejde en opfølgningsredegørelse
om, hvorledes tilskuddet til nedsættelse af færgetakster for godstransport er anvendt i
det forudgående regnskabsår.
Samtidig kan Indenrigs- og Boligministeriet yde kompensation til kommuner for af-
giftsmæssige konsekvenser som følge af, at et tilskud til nedsættelse af færgetakster for
godstransport er omfattet af momslovens anvendelsesområde.
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om vilkårene for færgegodstransport m.m., til indenrigs- og boligministeren
2377513_0002.png
I den politiske aftale om justering af tilskudsordningerne for nedsættelse af færgetak-
ster fra november 2018
som nævnt i spørgsmålet
indgik følgende specifikke initia-
tiver, som helt eller delvist medførte ændringer for ordningen på godsområdet:
-
-
-
-
Forenkling af opfølgningsredegørelser på passager- og godsområdet
Forenkling af afgrænsning af varebiler på godsområdet
Harmonisering af reglerne for anvendelse af uforbrugte midler
Særlig Mandø-ordning på godsområdet (90.000 kr. årligt i 2018-niveau)
Samtidigt var der med aftalen enighed om, at fordelingsnøglen for tilskud mellem
kommuner på godsområdet ikke skulle ændres, idet der kun havde været begrænsede
forskydninger i omsætningen på godsområdet.
Ovenstående ændringer på godsområdet er efterfølgende implementeret med ændring
af udligningsloven og den ovenstående bekendtgørelse i 2019.
Specifikt for Mandø indebærer det, at der nu også ydes et årligt tilskud til Esbjerg
Kommune til en fælles ordning for transport af gods til og fra Mandø.
Baggrunden for aftalen om justering af færgetilskuddene var den evaluering af til-
skudsordningerne til passager- og godstransport, som blev gennemført i august 2018.
Her var konklusionen generelt, at de to tilskudsordninger på henholdsvis gods- og
passagerområdet overordnet fungerede godt og efter hensigten. Og flere af de forslag
til forbedringer på området
herunder forenklingstiltag
fra evalueringen i 2018 er
efterfølgende implementeret i medfør af den politiske aftale.
Det er derfor også min klare opfattelse, at de nuværende tilskud
både for gods- og
passagertransport
medvirker til at udvikle øsamfundene i Danmark og understøtte
bedre vilkår for bosætning og erhvervsudvikling på øerne.
I aftalen fra 2018 fremgår det
som også nævnt i spørgsmålet
at tilskuddene til
nedsættelse af færgetakster for både person- og godstransport skal evalueres i 2022,
når der er høstet erfaringer fra en længerevarende periode.
Der indgik ikke initiativer for de statslige færgeruter til Samsø og Bornholm i den poli-
tiske aftalte fra 2018.
Men med afsæt i Aftale om en vækstpakke af juni 2014 er der afsat 40,0 mio. kr. årligt
(2015-pl) til reduktion af godstakster til færgebetjeningen af Bornholm og 2,3 mio. kr.
årligt (2015-pl) til reduktion af godstakster til færgebetjeningen af Samsø-Kalundborg.
Rammen til Samsø-Kalundborg er efterfølgende forøget med 0,8 mio. kr. årligt (2017-
pl) som følge af momspligt. Tilskuddene er indarbejdet i Transportministeriets samle-
de kontraktbetaling til Molslinjen A/S, der besejler færgeruterne.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2