Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del
Offentligt
2358707_0001.png
Udvalget for Landdistrikter og Øer 2019-20
ULØ Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 204
Offentligt
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2020-8547
Doknr.
326254
Dato
19-11-2020
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 4. september 2020 stillet føl-
gende spørgsmål nr. 204 (alm. del) til social- og indenrigsministeren, som hermed be-
svares endeligt.
Spørgsmål nr. 204:
”Vil ministeren oplyse, hvor langt man økonomisk er fra at have indført landevejsprin-
cippet hvad angår færgedriften? Ministeren bedes opgøre det både samlet set og for de
enkelte færgeruter, inkl. Samsø og Bornholm, og om nødvendigt med bidrag fra trans-
portministeren.”
Svar:
I forhold til de ikke-statslige færgeruter, der er omfattet af Social- og Indenrigsmini-
steriets tilskudsordning til takstnedsættelser på passagerområdet, kan jeg oplyse, at
landevejsprincippet er udvidet ad flere ombæringer således, at der i dag er et fuldt lan-
devejsprincip med undtagelse af skolernes sommerferie.
Baggrunden for at undtage skolernes sommerferie har været at modvirke, at tilskuds-
ordningen til nedsættelse af færgetakster på passagerområdet bidrager til at skabe ka-
pacitetsproblemer på den lokale færge og trængsel på vejene i sommerferien.
Social- og Indenrigsministeriet har foretaget en beregning af, hvad det vil koste at in-
kludere skolernes sommerferie i landevejsprincippet i forhold til de ikke-statslige fær-
geruter. Beregningerne er foretaget med udgangspunkt i trafik- og omsætningstal for
2016/17, som blev indhentet af det daværende Økonomi- og Indenrigsministerium i
forbindelse med en evaluering af de to tilskudsordninger til nedsættelse af færgetak-
ster for henholdsvis godstransport og passagerbefordring.
Fordelingsnøglen for de ikke-statslige færgeruter blev ændret på passagerområdet
med udgangspunkt i de indhentede trafik- og omsætningstal for 2016/17. Som følge
heraf blev der tilført yderligere 5,4 mio. kr. årligt til tilskudsordningen på passagerom-
rådet med henblik på at kompensere de kommuner, der ellers ville stå til et tab som
følge af den nye fordelingsnøgle. Disse nye midler indgår i beregningen.
For så vidt angår de statslige færgeruter har jeg anmodet transportministeren om et
bidrag til besvarelsen.
Transport- og Boligministeriet har foretaget beregninger vedrørende landevejsprincip-
pet, for så vidt angår færgedriften af de statslige ruter til Samsø og Bornholm baseret
på 2019-tal for omsætning og trafiktal.
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvad et fuldt finansieret landevejsprincip vil koste, til indenrigs- og boligministeren
2358707_0002.png
Bilag 1 viser, hvad det årligt vil koste at indføre et fuldt landevejsprincip på ruteniveau
og samlet set med udgangspunkt i den definition af landevejsprincippet, som blev poli-
tisk aftalt i forbindelse med ordningens indførelse i 2015.
Som det fremgår af Bilag 1, vil det samlet koste ca. 44,5 mio. kr. årligt at indføre et
fuldt landevejsprincip, inkl. skolernes sommerferie, for de ikke-statslige færgeruter. I
forhold til de statslige færgeruter viser beregningerne, at der allerede er mere end et
fuldt landevejsprincip samlet set på færgeruterne til Bornholm, mens det vil koste ca.
0,8 mio. kr. årligt at indføre et fuldt landevejsprincip på færgeruten Samsø
Kalund-
borg.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag 1
Oversigt over årlig meromkostning ved at indføre et fuldt landevejsprincip
2