Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del
Offentligt
2272320_0001.png
Afrapportering på projekt om fremskrivning af restgruppen
Opsummering
Hidtidige fremskrivninger af privat- og virksomhedsadresser, der ikke er dækket
med bredbåndshastigheder på mindst 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload
(den såkaldte
restgruppe),
har været baseret på den historiske udvikling i
bredbåndsdækningen. Fremskrivningen af restgruppen har derfor været behæftet
med stor usikkerhed.
Energistyrelsen har foretaget en fremskrivning af restgruppens udvikling i de
kommende år for at give et mere konsolideret beslutningsgrundlag for evt. nye
initiativer, der skal understøtte målsætningen om, at alle boliger og virksomheder
har adgang til 100/30 Mbit/s fastnetbredbånd.
Metode
Den nye fremskrivning er foretaget via i) interviews med 13 selskaber, der udruller
bredbånd på mindst 100/30 Mbit/s til danskerne, og ii) interviews med
bredbåndskonsulenter fra tre forskellige kommuner for at få en større forståelse af
lokale og kommunale forhold og betragtninger.
Fremskrivningens resultater
Fremskrivningen viser, at der forventes en restgruppe på ca. 26.000-31.000 privat-
og virksomhedsadresser, når den markedsbaserede udrulning vurderes afmattet
(forventeligt medio 2020’erne). Det svarer til en dækningsgrad (andelen af
dækkede adresser) på ca. 98-99 pct. Den fortsatte markedsbaserede udrulning er
baseret på en række forudsætninger, herunder om selskabernes rammevilkår,
konkurrencesituationen på markedet, selskabernes udrulningsstrategi og fravær af
nye offentlige initiativer, der kan hæmme den markedsbaserede udrulning.
Restgruppeadresserne forventes primært at bestå af spredte adresser placeret i
det meste af landet. Det vil være adresser, som er relativt dyre at forsyne med fx
kablede teknologier.
Op mod 45 pct. af restgruppen er dækket med mobilt bredbånd på 100 Mbit/s.
Mobilt bredbånd giver dog ikke garanterede minimumshastigheder, da der er tale
om en delt ressource, og signalstyrken mindskes ved fysiske barrierer mellem
sendemast og modtagere af signalet. Det medfører varierende hastigheder
afhængigt af hvor mange brugere, der anvender masten, eller om der er fysiske
barrierer (fx træer og bygninger) mellem mast og modtager. Brugere af mobilt
bredbånd kan derfor ikke være sikre på, at de nævnte hastigheder også altid vil
være de faktiske hastigheder.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/9
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om fremsendelse af den fremskrivning, som Energistyrelsen har udarbejdet, om forventet udrulning af højhastighedsinternet frem mod midten af 2020’erne, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2272320_0002.png
Baggrund
I teleforliget af 17. maj 2018 bekræftede aftaleparterne målsætningen om, at alle
boliger og virksomheder i 2020 bør have adgang til fastnetbredbånd med
hastigheder på mindst 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload (bredbånds-
målsætningen)
1
. Der er i dag en restgruppe, som fortsat ikke har adgang til disse
hastigheder. Restgruppen udgør ca. 124.000 privat- og virksomhedsadresser
svarende til ca. 6 pct. af landets boliger og virksomheder
2
.
Den udbredte dækning med hastigheder på mindst 100/300 Mbit/s skyldes først og
fremmest markedsbaseret udrulning, herunder at flere andelsejede energiselskaber
har en offensiv udrulningsstrategi – også til relativt dyre adresser i mere tyndt
befolkede områder. Denne udrulning vil fortsætte i de kommende år. Der kan derfor
forventes et fortsat fald i restgruppen som følge af den markedsbaserede udrulning.
Det har dog været usikkert, hvor stort faldet vil blive. Usikkerheden har bl.a. bestået
i, at hidtidige fremskrivninger er baseret på den historiske udvikling i
bredbåndsudrulningen.
Som følge af denne usikkerhed har Energistyrelsen foretaget en analyse af de
kommercielle selskabers, herunder energiselskabernes, udrulningsplaner for de
kommende år. Analysen er primært foretaget gennem en dialog med de største
selskaber i hele landet. Arbejdet danner grundlag for udvikling af en model, der –
med den nuværende viden – kan fremskrive udviklingen i den markedsbaserede
udrulning og restgruppens størrelse.
Metode
For at fremskrive størrelsen på restgruppen har Energistyrelsen foretaget en
analyse baseret i to spor:
1. Dialog med 13 selskaber, der udruller bredbånd,
2. Dialog med 3 bredbåndskonsulenter fra udvalgte kommuner mhp. En mere
lokal analyse af restgruppens behov i de respektive kommuner.
Som led i analysen er restgruppens adresser delt op i tre kategorier: i)
byzoneadresser med mere end 500 adresser, ii) byzoneadresser med 50-499
adresser og iii) landzoneadresser og byzoneadresser med under 50 adresser.
Fremtidig markedsbaseret udrulning forventes at afhænge af, hvilken type adresse
der er tale om.
1
Sommerhuse er ikke omfattet af bredbåndsmålsætningen.
2 Jf. bredbåndskortlægning 2020.
Side 2/9
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om fremsendelse af den fremskrivning, som Energistyrelsen har udarbejdet, om forventet udrulning af højhastighedsinternet frem mod midten af 2020’erne, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2272320_0003.png
Dialog med selskaber
Energistyrelsen i perioden april-juli 2020 interviewet 13
3
selskaber, der udruller
fastnetbredbånd.
De 13 selskaber er forskellige i den forstand, at en stor del af selskaberne er
andelsejede og geografisk afgrænsede selskaber (fx Norlys, Nord Energi, Fibia
m.fl.). De andelsejede selskaber har typisk også forpligtelser over for deres ejere,
andelshaverne, i forhold til at sikre dækning i et givet geografisk område. Andre
selskaber udruller bredbånd landsdækkende på rent kommercielle vilkår (fx TDC
og Global Connect). På baggrund af hvert interview har selskaberne givet inputs til
deres forventede udrulning af bredbånd med mindst 100/30 Mbit/s samt, hvor stor
restgruppen forventes at være, når den markedsbaserede udrulning er afmattet, i
de geografisk afgrænsede områder, de måtte dække. Dette har understøttet
udviklingen af modellen for fremskrivning af restgruppen.
Det er dog ikke alle områder af Danmark, der er dækket af andelsejede selskaber
med et geografisk afgrænset fokus (fx Radius’ gamle dækningsområde omkring
hovedstaden), ligesom Energistyrelsen ikke har været i dialog med en række
mindre lokale selskaber. For disse adresser i den nuværende restgruppe er der
opstillet nogle antagelser for den markedsbaserede udrulning i de kommende år på
baggrund af dialogen med de landsdækkende bredbåndsudbydere,
jf. tabel 1.
Tabel 1: Antagelser for fremskrivning af restgruppen i områder uden andelsejede
selskaber samt områder med små andelsselskaber.
Byzoner med mere end 500 adresser
Byzoner med 50-499 adresser
Landzoneadresser samt byzoner med mindre end 50
adresser
95 pct. restgruppeadresser dækkes
40-70 pct. restgruppeadresser dækkes
10-30 pct. restgruppeadresser dækkes
Antagelserne om udrulning til de tre valgte kategorier af adresser er drøftet med
flere af selskaberne for at sikre størst mulig validitet.
Da selskabernes udrulningsplaner for de kommende år er på aggregeret niveau og
ikke adresseniveau, er det alene muligt at estimere udviklingen i restgruppen på et
overordnet niveau. Det er således ikke muligt at foretage meningsfulde estimater
for, hvilken dækning den sidste del af restgruppen vil have adgang til.
Arbejdet med fremskrivning af restgruppen vil være en kontinuerlig proces, der
årligt kan opdateres med en vurdering af, om antagelser i fremskrivningen fortsat
holder stik.
Der er i dag ca. 20.000 adgangsadresser, der er dækket med fast trådløst
bredbånd med hastigheder på mindst 100/30 Mbit/s som eneste teknologi.
TDC, Global Connect, Nord Energi, Jysk Energi, Norlys, RAH, Fibia, Aura, EWII, Energi
Fyn, NEF, SEF og Bornfiber.
3
Side 3/9
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om fremsendelse af den fremskrivning, som Energistyrelsen har udarbejdet, om forventet udrulning af højhastighedsinternet frem mod midten af 2020’erne, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2272320_0004.png
Adresserne dækkes primært af flere mindre kommercielle udbydere af fast trådløst
bredbånd. Disse adresser udgør ca. 1 pct. af alle dækkede adresser i Danmark. I
fremskrivningen tages udgangspunkt i, at en tilsvarende andel af den nuværende
restgruppe vil blive dækket med fast trådløst bredbånd (ca. 400 adresser).
Dialog med kommunale bredbåndskonsulenter
Efterspørgsel efter fastnetbredbånd med hastigheder svarende til
bredbåndsmålsætningens er en af forudsætningerne for en fortsat markedsbaseret
udrulning. Som supplement til fremskrivningen af restgruppen har Energistyrelsen
derfor talt med kommunale bredbåndskonsulenter om deres perspektiv på
efterspørgslen i deres respektive kommuner samt hvilke faktorer, borgerne lægger
vægt på kommunen.
Hovedpointerne fra dialogen med bredbåndskonsulenterne fremhæves
afslutningsvist i denne afrapportering.
Fremskrivning af restgruppens størrelse
Det estimeres, at der vil være ca. 26.000-31.000 bolig- eller virksomhedsadresser,
der ikke vil være dækket med 100/30 Mbits/s fastnetbredbånd i Danmark, når den
markedsbaserede udrulning vurderes afmattet (forventeligt medio 2020’erne).
Dækningsgraden (andelen af private adresser og virksomheder med hastigheder
på min. 100 Mbit/s download og 30 Mbit/s upload) estimeres til på dette tidspunkt at
være ca. 98-99 pct.
Det bemærkes hertil, at det er vanskeligt at sætte årstal på, hvornår
markedsudrulningen forventes at aftage. Det skyldes primært, at selskaberne har
forskellige tidshorisonter for deres udrulningsplaner, ligesom disse kan ændre sig i
takt med, at udrulningen kommer længere ud. Der tages i denne fremskrivning
udgangspunkt i, at den markedsbaserede udrulning forventes at være afmattet
medio 2020’erne.
Restgruppens placering
Konkurrencen om byzoneadresserne vil som udgangspunkt være størst, hvorfor
det forventes, at restgruppen i meget begrænset omfang vil være i byzoner. Der
kan dog være enkelte lommer af adresser eller enkeltstående adresser i byerne,
der som følge af lokale forhold ikke er dækket med 100/30 Mbit/s. Det skyldes
typisk, at det er dyrt at foretage gravearbejde i området som følge af fx
brostensbelægning i et historisk bycentrum eller nærhed til jernbaneoverskæring.
Det forventes, at restgruppen vil være placeret over det meste af landet og primært
i områder med spredt bebyggelse og relativt stor afstand til eksisterende
infrastruktur. Udgiften til gravearbejde pr. dækket adresse vil ofte være meget høj i
disse områder, hvorfor et selskab ikke vil finde det rentabelt at udrulle bredbånd til
adresserne. Endvidere vurderes disse adresser i begrænset omfang at være
Side 4/9
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om fremsendelse af den fremskrivning, som Energistyrelsen har udarbejdet, om forventet udrulning af højhastighedsinternet frem mod midten af 2020’erne, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2272320_0005.png
klumpet sammen i grupperinger og i højere grad at være med større geografiske
afstande.
Der er dog stor geografisk forskel på, hvor disse adresser befinder sig afhængigt af
fiberselskabernes udrulningsstrategi. Nordjylland og Thy-Mors er eksempler på
områder, hvor stort set alle boliger og virksomheder vil være dækket med bredbånd
på mindst 100/30 Mbit/s inden udgangen af 2020. Det skyldes, at de lokale
andelsejede fiberselskaber har kørt en meget offensiv udrulningsstrategi med fokus
på at nå ud til alle andelshavere, og hvor kravet om økonomisk rentabilitet af
investeringen ikke vægter så højt, som det er tilfældet for andre kommercielle
aktører. Altså må det forventes, at restgruppen vil være større i områder, hvor der
ikke er et andelsejet fiberselskab med tilsvarende strategi.
Tabel 2: Fremskrivning af restgruppen på regionalt niveau
Region
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Hovedstaden
I alt
Antal adresser
Ca. 100-500
Ca. 5.900-6.500
Ca. 7.000-8.000
Ca. 5.500-6.000
Ca. 7.500-10.000
Ca. 26.000-31.000
Andel af restgruppen
>1 %
Ca. 22 %
Ca. 27 %
Ca. 20 %
Ca. 31 %
100 %
Tabel 2 viser, den største andel af den forventede restgruppe forventes at blive
stort set elimineret i Region Nordjylland i de kommende år. Den resterende
estimerede restgruppe er omtrent ligeligt fordelt mellem de øvrige regioner med
den største estimerede restgruppe i Region Hovedstaden.
Det er ikke muligt at estimere en mere detaljeret geografisk placering af
restgruppen (fx på kommunalt niveau), da selskabernes udrulningsplaner for de
kommende år endnu ikke er så præcise.
Restgruppens demografi
Det har hidtil være antaget, at restgruppen primært består af ældre borgere, som
ikke i samme omfang som yngre og børnefamilier har et oplevet behov for
hastigheder svarende til bredbåndsmålsætningens.
Region Nordjylland har imidlertid lavet en undersøgelse, som viser, at
aldersfordelingen i regionens nuværende restgruppe er mere blandet. Analysen
viser blandt andet, at familier, hvor den ældste er mellem 30 og 64 år, udgør ca. 45
pct. af alle indbyggere i restgruppen i Region Nordjylland (ca. 24 pct. af alle
husstande i restgruppen). Borgere over 65 år er ikke overrepræsenteret i
restgruppen, om end husstande med ældre borgere er overrepræsenteret og udgør
ca. 30 pct. af alle restgruppens husstande.
Side 5/9
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om fremsendelse af den fremskrivning, som Energistyrelsen har udarbejdet, om forventet udrulning af højhastighedsinternet frem mod midten af 2020’erne, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2272320_0006.png
Analysen fra Region Nordjylland viser, at også familier med et forventet større
behov udgør en væsentlig del af restgruppen. Denne fordeling må antages at være
stort set ens på tværs af landet.
Generelle forudsætninger for en fortsat udrulning
En række selskaber har offentligt udmeldt meget offensive udrulningsplaner for de
kommende år. Der gælder for selskaberne imidlertid en række grundlæggende
forudsætninger, som kan få betydning for deres fortsatte investeringer i udrulning af
bredbånd. Denne fremskrivning af restgruppen er baseret på det mest sandsynlige
scenarie, som vi kender det pt.
For det første
gælder, at de største selskaber kan blive omfattet af reglerne for
maksimalpriser for at åbne for adgang til deres net for mindre udbydere på
fastnetområdet (kobber-, fiber- og kabel-tv) efter LRAIC-modellen. Reguleringen
giver nye markedsaktører mulighed for at benytte eksisterende net, indtil de har
opnået en vis volumen. Erhvervsstyrelsen fastsætter årligt afgørelser om de største
selskabers maksimalpriser for adgang til deres net. Flere af de største selskaber
har givet udtryk for, at en lav maksimalleje vil resultere i færre indtægter at
investere i udbygning af bl.a. fiberinfrastruktur.
For det andet
revideres selskabernes udrulningsplaner løbende på baggrund af
bl.a. konkurrencesituationen og udviklingen af nye og relevante teknologier. Nye
selskaber, nye strategier for eksisterende selskaber og udviklingen af alternative
teknologier kan således få stor betydning for de øvrige markedsaktørers udrulning.
For det tredje
kan selskabernes udrulningsplaner og investeringslyst ændre sig i
takt med, at de økonomiske konsekvenser af situationen omkring Covid-19 bliver
mere tydelige. Der er en generel økonomisk usikkerhed pt., som i sagens natur
også kan få en afsmittende effekt på udrulningen af bredbånd. Det ser dog, ifølge
selskaberne, endnu ikke ud til at være tilfældet.
For det fjerde
er udrulningsplanerne baseret på, at den nuværende regulering ikke
ændres, og at der ikke gennemføres statslige tiltag, som kan få betydning for
selskabernes incitamenter til at fortsætte en markedsbaseret udrulning. Det kan fx
være offentlige udbud, hvorved selskabernes incitament til at rulle ud uden
statsstøtte mindskes.
Dækning med mobilt bredbånd
Over 40 pct. af restgruppen er dækket med mobilt bredbånd, der giver adgang til
hastigheder på mindst 100 Mbit/s download,
jf. tabel 3.
Side 6/9
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om fremsendelse af den fremskrivning, som Energistyrelsen har udarbejdet, om forventet udrulning af højhastighedsinternet frem mod midten af 2020’erne, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2272320_0007.png
Tabel 3: Restgruppens dækning med mobilt bredbånd
Hastighed (Mbit/s)
5
10
20
30
50
100
200
Antal adresser
46
1.163
7.821
16.642
40.927
50.014
7.072
Andel af restgruppen
0,1%
0,9%
6,3%
13,5%
33,1%
40,4%
5,7%
Adgangshastighederne med mobilt bredbånd kan dog være meget varierende bl.a.
afhængigt af fysiske barrierer mellem sendemast og modtagerenhed, hvor mange
enheder der anvender den specifikke sendemast og støj fra nærliggende
sendemaster. Det giver sig udslag i varierende hastigheder afhængigt af fx, hvor
mange brugere, der anvender masten, om man er indenfor eller udenfor eller, om
der er andre fysiske barrierer (træer og bygninger) mellem mast og modtager.
Brugere af mobilt bredbånd kan derfor ikke være sikre på, at de nævnte
hastigheder også altid vil være de faktiske hastigheder. Det kan derfor ikke
konkluderes, at adresser med adgang til fx mindst 100 Mbit/s download har adgang
til så god en forbindelse, at der ikke er behov for højhastighedsforbindelse via
fastnettet.
Øvrige betragtninger
Ubeboede adresser i restgruppen
En analyse af den nuværende restgruppe viser, at ca.15-20 pct. af adresserne pt.
er ubeboede. Det skal understreges, at der er tale om et øjebliksbillede, som fx kan
skyldes fraflytning, inden andre er flyttet ind, eller at der er registreret beboere på
en adresse uden bopælspligt, og boligen bruges som fx sommerhus. De konkrete
årsager til, at en del af adresserne er ubeboet kan undersøges nærmere. Analysen
viser dog, at det ikke nødvendigvis er alle adresser i restgruppen, der skal dækkes
med bredbånd på mindst 100/30 Mbit/s for at opnå fuld dækning af boliger og
virksomheder i Danmark.
Konkurrencesituation og teknologier
Der er kraftig vækst i udrulningen af fibernet i det meste af landet. Flere
andelsejede fiberselskaber har sat ambitiøse og offensive målsætninger for
udrulning af fibernet, ligesom TDC har meldt ud, at de vil dække 1 mio. husstande
med fiber i midten af 2020’erne. Det er en gennemgående opfattelse blandt
aktørerne, at der er stor konkurrence om at få udrullet fiber til de billigste kunder,
mens de dyrere adresser kommer i anden række. Det betyder også, at en stor del
af udrulningen af fibernet sker i byområder, der typisk ikke indgår i restgruppen,
men som er dækket af fx internet via kabel-tv-nettet. De dyrere adresser, som bl.a.
indgår i restgruppen, forventes i overvejende grad først at blive dækket i de
Side 7/9
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om fremsendelse af den fremskrivning, som Energistyrelsen har udarbejdet, om forventet udrulning af højhastighedsinternet frem mod midten af 2020’erne, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2272320_0008.png
efterfølgende år frem mod afmatningen af den markedsbaserede udrulning. Der er
dog også flere eksempler på markedsbaseret udrulning af fibernet i mere
tyndtbefolkede områder.
Som følge af selskabernes betragtninger har Energistyrelsen estimeret, at 95 pct.
af alle byzoneadresser i områder med mere end 500 adresser i restgruppen
dækkes kommercielt.
De store selskaber har primært fokus på at udrulle fiber og i mindre grad på
alternative teknologier som fx fast trådløst bredbånd. De fleste større selskaber
vurderer heller ikke, at det er en teknologi, som de vil satse på inden for de næste
par år. Et par af de større selskaber holder dog øje med udviklingen af alternative
teknologier, som kan blive relevante ift. at nå de dyreste adresser i et
andelsområde om 4-5 år. Der findes samtidig en række mindre kommercielle
selskaber, som tilbyder fast trådløst bredbånd.
Betalings- og investeringsvillighed
Udrulningsomkostningerne pr. adresse vil stige for selskaberne, efterhånden som
den kommercielle udrulning har sikret bredbåndshastigheder svarende til
bredbåndsmålsætningens til de billigste adresser, og næste fase af udrulningen vil
fokusere på en dyrere gruppe af adresser. I takt med, at udrulningsomkostningerne
pr. adresse stiger, må der forventes et større fokus på kundernes betalingsvillighed
i selskaberne.
Flere selskaber har allerede gjort sig erfaringer ift. kundernes betalingsvillighed for
at blive tilsluttet fibernettet. En generel vurdering er, at en stor del af de private
kunder ikke vil betale mere end 3.000-4.000 kr. i etableringsafgift, mens interessen
reduceres betydeligt ved egenbetaling på mere end 6.000 kr.
For virksomheder vil betalingsvilligheden typisk være højere. Der er flere eksempler
på, at virksomhedernes efterspørgsel og betalingsvillighed driver den kommercielle
udrulning og etablering af fiberinfrastruktur i tyndt befolkede områder. Når
infrastrukturen er etableret i et område, kan private boliger få mulighed for at blive
tilkoblet infrastrukturen.
Restgruppens behov
Energistyrelsens dialog med bredbåndsselskaber samt kommunale
bredbåndskonsulenter viser, at der kan være en række årsager til, at borgerne
nogle steder ikke får etableret hurtigt bredbånd svarende til
bredbåndsmålsætningens hastigheder, selvom muligheden opstår.
For nogle husstande i områder med store geografiske afstande kan købekraften ift.
etablering af hurtigt bredbånd være en udfordring. En etableringsafgift på 3.000-
4.000 kr. kan således opleves som en kraftig barriere. Oplevelsen er generelt
Side 8/9
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om fremsendelse af den fremskrivning, som Energistyrelsen har udarbejdet, om forventet udrulning af højhastighedsinternet frem mod midten af 2020’erne, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2272320_0009.png
samtidig, at etableringsafgiften – og ikke betaling af det løbende abonnement – er
den primære barriere.
I forlængelse af dette oplever udbyderne og bredbåndskonsulenterne flere steder
en relativt høj elasticitet på de abonnementer, der vælges. I områder med adgang
til fast trådløst bredbånd kan en prisforskel i abonnementer på 20-30 kr. om
måneden være afgørende for, om borgerne fx vælger en forbindelse på 25/25
Mbit/s eller 50/50 Mbit/s. Det kan også betyde, at borgere, der er tilfredse med
50/50 Mbit/s, men som stadig er en del af restgruppen, har en meget lav
betalingsvillighed – eller at betalingsvilligheden helt forsvinder – ifm. udrulning af
hurtigt bredbånd.
Den høje elasticitet kan skyldes, at folk mange steder ikke oplever et behov for
højere hastigheder. Det kan ligeledes skyldes, at borgerne ikke har erfaring med
højhastighedsbredbånd. Af analysen med bredbåndskonsulenterne er det
gennemgående, at i områder, hvor folk har relativt lave hastigheder, kan
efterspørgslen – overraskende nok – også være mindre. Men i takt med, at
hastighederne stiger, og borgerne får mere erfaring med mulighederne ved hurtigt
bredbånd, stiger efterspørgslen.
Endelig vurderes det, at hurtigt bredbånd i stadig stigende omfang er efterspurgt i
forbindelse med køb og salg af boliger. Hurtigt bredbånd betragtes i stigende grad
som en basal forsyningsart på linje med el, varme og vand. Populært sagt vil man i
boliger uden hurtigt bredbånd være afhængig af naboen (bred lokal tilslutning) for
etablering, mens man ved øvrige forhold i boligen ikke er afhængig af andre.
Ejendomsværdierne kan derfor blive påvirket af adgangen til hurtigt bredbånd.
Side 9/9