Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del
Offentligt
2352401_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
ERHVERVSMINISTEREN
11. marts 2021
Besvarelse af spørgsmål 36 alm. del stillet af udvalget den 12. februar
2021 efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 9/2-21 fra De Samvirkende
Købmænd om finansieringsudfordringer ved belåning af erhvervsejen-
domme - herunder dagligvarebutikker - i landdistrikterne jf. ULØ alm. del
bilag 49? Ministeren beder herunder redegøre for, hvad regeringen agter
at gøre ved problemstillingen.
Svar:
Jeg har forelagt henvendelsen fra De Samvirkende Købmænd (herefter
DSK) for Finanstilsynet, der har oplyst følgende, som jeg kan henholde
mig til:
”DSK
beskriver to udfordringer ved belåning af erhvervsejendomme, som
er egnede til drift af dagligvarebutikker i landdistrikterne:
1) at tilfælde, hvor borgere etablerer et driftsselskab, som investerer i
en ejendom og lejer den ud til en lavere leje til en dagligvareforret-
ning for at understøtte driften, giver sig udslag i et mindre belå-
ningsgrundlag.
2) at realkreditinstitutterne skal se på en ejendoms alternative anven-
delse, hvilket også giver et lavere belåningsgrundlag.
Et grundelement i det danske realkreditsystem er, at realkreditinstitutterne
påtager sig en begrænset risiko, når institutterne låner ud. Det indebærer, at
investorer i obligationerne bag lånene har stor tillid til, at de får deres penge
igen. Det betyder lave renter for realkreditkunderne. En afgørende faktor
til at begrænse risikoen i realkreditmodellen er, at institutterne har sikker-
hed i fast ejendom. Hvis låntager ikke kan betale, realiseres værdien af sik-
kerheden (fx en forretningsejendom), hvilket begrænser instituttets poten-
tielle tab.
Tilliden til realkreditinstitutternes obligationsudstedelser er således kritisk
afhængig af, at der er sikkerhed bag lånene. Det indebærer, at instituttet
skal holde sig inden for lovbestemte lånegrænser og værdiansætte ejen-
dommene til markedsværdi.
1
1
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
DK - 1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Markedsværdien er det skønnede beløb, som ejendommen kan handles til på værdiansættelsesda-
toen ved en uafhængig transaktion mellem en interesseret køber og en interesseret sælger på normale
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om kommentar til henvendelse af 9/2-21 fra De Samvirkende Købmænd om finansieringsudfordringer ved belåning af erhvervsejendomme - herunder dagligvarebutikker - i landdistrikterne, til erhvervsministeren
2352401_0002.png
2/2
Ved værdiansættelse af en forretningsejendom indgår lejeindtægter i vur-
deringen.
2
Instituttet skal derfor se på ejendommens faktiske lejeindtægter
samt markedslejen i området ved samme eller alternativ anvendelse af ejen-
dommen.
Huslejegaranti
En huslejegaranti kan have betydning for sikring af belåningsgrundlaget i
tilfælde, hvor den garanterede leje ligger over markedslejen i en periode,
da det sikrer investor et højere afkast af investeringen i ejendommen.
En huslejegaranti har derimod
ikke
betydning for belåningsgrundlaget i det
konkrete tilfælde, da lejen angiveligt er lavere end markedslejen. Det hæn-
ger sammen med, at en investor vil se på det bedst mulige afkast af sin
investering og derfor vil udleje til markedsleje.
Alternativ anvendelse
Ved fastsættelse af markedsværdien skal alternativ anvendelse som nævnt
indgå i vurderingen. I det konkrete tilfælde, hvor den faktiske leje ifølge
DSK er lavere end markedslejen for ejendomme med samme eller alterna-
tiv anvendelse, vurderes alternativ anvendelse som udgangspunkt ikke at
have nævneværdig betydning. Årsagen er, som nævnt ovenfor, at udle-
jer/investor vil se på bedst opnåeligt nettoafkast og derfor ikke vil være
interesseret i at udleje ejendommen til en leje, der ligger under en realistisk
markedsleje.
Udfordringen i det konkrete tilfælde opstår ved, at dagligvarebutikken er
beliggende i et område, hvor den faktiske leje og markedslejen ved samme
eller alternativ anvendelse er i et niveau, hvor investorer ikke vil kunne
opnå en rentabel investering, da ejendommens nettoleje ikke er tilstrække-
lig til at give investor et attraktivt afkast af investeringen, der modsvarer
den aktuelle risiko.”
For så vidt angår regeringens politik for adgang til finansiering i landdi-
strikter, henviser jeg til besvarelsen af ERU alm. del spørgsmål 321.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
markedsvilkår, hvor parterne hver især har handlet på et velinformeret grundlag, med forsigtighed
og uden tvang.
2
Værdiansættelsen sker konkret ved en såkaldt rentabilitetsberegning, hvor nettolejen divideres med
afkastkravet i procent.