Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del
Offentligt
2338805_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 1077
Doknr.
389953
Dato
22-02-2021
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har d. 26. januar 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 35 (alm. del) til indenrigs- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål nr. 35:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 22/1-21 fra Søren Vestergaard, Marstal,
om færgedrift til øerne i sommer, jf. ULØ alm. del - bilag 43?”
Svar:
Private færgeruter til en af de øer, som er omfattet af Indenrigs- og Boligministeriets
tilskudsordninger til nedsættelse af færgetakster for godstransport og passagerbefor-
dring, kan modtage tilskud gennem den pågældende kommune, jf. § 21 a, stk. 1, og § 21
b, stk. 1, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
Det følger således af lovgivningen, at private færgeruter ikke er en selvstændig aftale-
part.
Jeg kan generelt oplyse, at færgebetjeningen af de små øer er et kommunalt anlig-
gende. Det er således den enkelte kommune, som træffer beslutning om sejlruter, fart-
planer, takster mv. for den pågældende færgerute.
ÆrøXpressens færgerute mellem Marstal og Rudkøbing er oprettet efter etableringen
af tilskudsordningerne til nedsættelse af færgetakster for godstransport og passagerbe-
fordring i henholdsvis 2015 og 2016.
Størrelsen af tilskuddet til en ny privat færgerute til nedsættelse af færgetakster for
godstransport og personbefordring fastlægges ved dialog mellem kommunen og den
private færgerute. Den pågældende kommune skal tilstræbe en ligelig behandling af
færgeruterne i forbindelse med fordelingen af kommunens tilskud. Kommunen får
ikke tilført flere tilskudsmidler som følge af den nye færgerute.
Det er ligeledes pågældende kommune, som eksempelvis står for at indhente den år-
lige opfølgningsredegørelse fra den private færgerute på henholdsvis gods- og passa-
gerområdet.
Efter min opfattelse er en lokal dialog den mest hensigtsmæssige løsning i de tilfælde,
hvor der er en privat færgerute, ligesom det er i overensstemmelse med, at ansvaret for
færgeområdet ligger i kommunerne.
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/1-21 fra Søren Vestergaard, Marstal, om færgedrift til øerne i sommer, til indenrigs- og boligministeren
2338805_0002.png
Regeringen indgik den 19. juni 2020 Aftale om en sommerpakke med en række af Fol-
ketingets partier. Sommerpakkens initiativer på færgeområdet havde til formål at sti-
mulere den indenlandske turisme og at give rig mulighed for at komme rundt til de
danske øer.
Jeg har forståelse for, at den korte implementeringsfase for sommerpakken kan have
givet udfordringer for de enkelte færgeoperatører.
Imidlertid var det vigtigt for regeringen, at de midler, der blev afsat med sommerpak-
ken, herunder på færgeområdet, kom ud at virke hurtigt i lyset af den ekstraordinære
situation, som landet stod i på grund af Covid-19.
Det er bestemt også mit indtryk, at sommerpakkens initiativer på færgeområdet gene-
relt blev vel modtaget.
I forhold til sommerpakkens initiativ for august-september 2020 vedr. nedsættelse af
færgetakster på passagerområdet har kommunerne og de private færgeoperatører haft
mulighed for at tilrettelægge anvendelsen af de ekstraordinære midler fleksibelt ud fra
de lokale forhold. På den måde kunne midlerne målrettes de tidspunkter inden for pe-
rioden, hvor midlerne vurderedes bedst anvendt. Der var således muligt lokalt at ju-
stere i takstfastsættelsen undervejs i perioden, hvis det viste sig, at der havde været et
større træk på disse ekstraordinære midler i starten af perioden end forventet.
Jeg har noteret mig ÆrøXpressens synspunkter i forhold til at udvide det eksisterende
landevejsprincip til at gælde hele året.
Afslutningsvis vil jeg gerne understrege, at Indenrigs- og Boligministeriet løbende føl-
ger udviklingen på færgeområdet som følge af Covid-19.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2