Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del
Offentligt
2298691_0001.png
INSPIRATIONSPUNKTER
[KUN DET TALTE ORD GÆLDER]
26. november 2020
Samråd i ERU den 26. november 2020
Spørgsmål G og H stillet af
udvalget den 21. oktober 2020.
[Indledning]
Tak for spørgsmålet og for indkaldelsen til et samråd med Som-
merpakken på dagsordenen.
Jeg vil starte med at skrue tiden tilbage til juni måned i år. Her
stod vi med udsigten til en anderledes sommer i Danmark
mildt
sagt.
Corona-krisen havde ramt dansk turisme særlig hårdt. Der var
udsigt til en sommer med langt færre udenlandske turister i Dan-
mark. Samtidig skulle flere danskere holde ferie herhjemme.
Vi ville på den baggrund gerne give danskerne mulighed for at
få nogle nye sommeroplevelser. Se nogle nye egne i vores land.
Og samtidig hjælpe nogle af vores virksomheder med at holde
hjulene i gang.
Derfor lancerede regeringen og Venstre, Radikale Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om effekten af sommerpakkens tiltag i forhold til landdistrikterne, ø-kommunerne og småøerne, til erhvervsministeren
og Alternativet tilbage i juni Sommerpakken, der skulle styrke
dansk sommerøkonomi både i land og by.
Og hvordan er det så gået? Ja, der er ikke udarbejdet en decideret
evaluering af den samlede sommerpakke. Og det var forskellig-
artede indsatser
nogle med kortsigtede effekter og nogle med
længere sigte.
Men både pressedækning i sommer og vores erfaringsindsam-
ling op til dette samråd vidner om en positiv effekt for landdi-
strikterne.
[Besvarelse af det konkrete samrådsspørgsmål G]
[Ad spørgsmål G: Vil ministeren redegøre for, hvordan regerin-
gen vurderer effekten af de dele af Sommerpakken, som har væ-
ret direkte relateret til landdistrikterne, herunder færgetakster
og fradrag for udlejning af feriehuse?
[Indledning til Sommerpakkens initiativer]
Sommerpakken bestod af 20 initiativer, som fordelte sig bredt i
Danmark. Omkring halvdelen var særligt relevante for landdi-
strikterne og det er dém jeg
og så efterfølgende transportmini-
steren
vil tale om i dag.
[Tilskud til prisnedsættelse på færger til småøer, samt Fanø, Læsø,
Ærø og Samsø i august og september]
2
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om effekten af sommerpakkens tiltag i forhold til landdistrikterne, ø-kommunerne og småøerne, til erhvervsministeren
Med Sommerpakken blev det i august og september meget billi-
gere for passagerer at tage færgen til de danske småøer samt
Fanø, Læsø, Ærø og Samsø.
Der blev udmøntet i alt 50 mio. kr. til de færgeruter, som er om-
fattet af Social- og Indenrigsministeriets tilskudsordning på pas-
sagerområdet. Det blev også gjort gratis for biler med handicap-
parkeringskort.
Mange historier i pressen vidner om, at de billigere færgetakster
har betydet en øget tilstrømning af besøgende på øerne.
Jeg ved også, at Sammenslutningen af Danske Småøer har lavet
en rundspørge om sommersæsonen blandt virksomhederne på de
danske småøer. 81 procent af de virksomhedsejere, som har del-
taget i undersøgelsen,
svarer, at de forventer enten at ”komme
stærkere
ud af 2020” eller at ”komme ud på samme niveau som
2019”.
Størstedelen af virksomhedsejerne synes også, at Sommerpak-
ken har haft positiv betydning. Men der er også mange, der me-
ner, at øerne denne sommer var lige lovligt populære. Det samme
indtryk gør sig gældende hos nogle af de mennesker, der bor på
øerne.
Endeligt siger over 90 procent (93%) af gæsterne på øerne, at de
var
”meget
tilfredse” eller
”tilfredse”
med deres ophold. Det taler
3
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om effekten af sommerpakkens tiltag i forhold til landdistrikterne, ø-kommunerne og småøerne, til erhvervsministeren
jo for sig selv. Og ét af formålene med Sommerpakken var jo
netop at give gode oplevelser til danskerne.
Social- og Indenrigsministeriet er i øjeblikket ved at indhente
trafik- og omsætningstal for de omfattede færgeruter og danne
sig et overblik ud fra tallene. Det vil give et mere præcist billede
af, hvordan udviklingen har været i august og september, når vi
sammenligner med samme tal for 2019. Tallene er desværre ikke
tilgængelige endnu.
Som del af en politisk aftale fra november 2018 skal der være en
ny evaluering af tilskudsordningerne til nedsættelse af færgetak-
ster i 2022. Det vil som udgangspunkt være i den forbindelse, at
erfaringerne fra august og september kan inddrages i en mere
bred vurdering af effekterne af tilskud til nedsættelse af færge-
takster.
[Midlertidig forhøjelse af bundfradraget ved udlejning af sommer-
huse]
Ved midlertidigt at forhøje bundfradraget for udlejning af som-
merhuse ville vi tilskynde flere til at udleje deres sommerhus.
Det skulle skabe mere økonomisk aktivitet i sommerhusområ-
derne og samtidig give sommerhusudlejerne en økonomisk
håndsrækning.
I forhold til den økonomiske aktivitet kan vi grundlæggende se,
at sommerens feriehusturisme er et af lyspunkterne en ellers
mørk og svær coronatid.
4
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om effekten af sommerpakkens tiltag i forhold til landdistrikterne, ø-kommunerne og småøerne, til erhvervsministeren
2298691_0005.png
Rigtig mange danskere har nemlig valgt at holde ferie i et af Dan-
marks mange feriehuse. Tal fra Danmarks Statistik viser, at der
fra juli til september 2020 var næsten dobbelt så mange lejede
danske feriehusovernatninger som i samme periode sidste år
(+90%). Samtidig er det lykkedes at fastholde de udenlandske
feriehusovernatninger på nogenlunde samme niveau som sidste
år (-4%).
De mange danske sommerturister har betydet, at der i sommeren
2020 var flere feriehusovernatninger end i 2019 (+19%). Og at
det samlede tab i feriehusturismen for hele 2020 forhåbentlig en-
der beskedent.
På trods af forårets aflysninger af bookede feriehuse. Og på trods
af, at dansk turisme samlet set er meget hårdt ramt.
Det er forventningen, at det forhøjede bundfradrag vil have ført
til flere sommerhusudlejninger. Hvor meget kan vi dog først be-
lyse, når Danmarks Statistik i 2021 har opgjort antallet af ferie-
huse, der er blevet lejet ud.
[Styrket indsats for genstart af turismen i kyst- og naturturismen via
Dansk Kyst- og Naturturisme]
5
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om effekten af sommerpakkens tiltag i forhold til landdistrikterne, ø-kommunerne og småøerne, til erhvervsministeren
Der er i Sommerpakken også afsat midler til genstart af turismen
i både hovedstaden og resten af landet. Det er turismeudviklings-
selskabet Dansk Kyst- og Naturturisme, der gennemfører de
konkrete aktiviteter for turismen uden for hovedstaden.
I sommer lancerede Dansk Kyst- og Naturturisme blandt andet i
samarbejde
med DSB og VisitDenmark kampagnen ”Danmark
på skinner”, der inspirerede til oplevelser i hele Danmark i for-
længelse af sommerpakkens øvrige initiativer om rejsepas og bil-
lige orangebilletter.
Der er både tale om aktiviteter gennemført i sommer, og aktivi-
teter, der strækker sig ind i 2021. De aktiviteter skal hjælpe kyst-
og naturturismen med at komme op i gear igen og ruste sig til
fremtiden. Vi har ikke opgørelser af effekten af de hidtidige ak-
tiviteter endnu.
[Bedre vilkår for cykelturisme i Danmark]
Corona-krisen har også betydet, at flere turister gerne vil ud i
naturen. Og for mange af vores turister er cyklen et naturligt
transportmiddel til at komme rundt i landskabet.
Der er i Sommerpakken afsat 20 mio. kr. i 2020 til udvikling,
pilottest og udbredelse af et cykelknudepunktsystem.
6
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om effekten af sommerpakkens tiltag i forhold til landdistrikterne, ø-kommunerne og småøerne, til erhvervsministeren
Et knudepunktsystem giver cykelgæster mulighed for at plan-
lægge lige netop den cykeltur, de ønsker, og destinationer og tu-
rismeaktører kan lave skræddersyede ruteforslag tilpasset be-
stemte sæsoner eller målgrupper.
Det vil være med til at styrke cykelturismen i Danmark
og et
led i at genrejse turismen generelt set.
Indsatsen er forankret hos Dansk Kyst- og Naturturisme, der er i
færd med at starte projektet op. Der er tale om en langsigtet ind-
sats, der løber frem til 2024.
[Boost af Ø-passet og ø-turismen]
Som en del af sommerpakken blev der også øremærket 2 mio.
kr. til Landdistrikternes Fællesråd med henblik på at booste Ø-
passet og ø-turismen i 2020.
Fællesrådet vurderer, at dét har været et væsentligt virkemiddel
i forhold til at styrke markedsføringen og øge kendskabet til ø-
ferie i Danmark.
Fællesrådet vurderer også, at kampagnen
i betragtning af tids-
dimensionen og den økonomiske ramme
har haft en meget po-
sitiv, direkte effekt på salg af Ø-passet, antallet af besøgende på
turismeportalen øpas.dk og generelt har medvirket positivt til tu-
rismeomsætningen på øerne.
7
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om effekten af sommerpakkens tiltag i forhold til landdistrikterne, ø-kommunerne og småøerne, til erhvervsministeren
På hjemmesiden Øpas.dk har der været en stor stigning i antallet
af besøgende i forhold til sidste år. Gennemsnittet for juni, juli
og august i 2019 var 12.055 besøgende månedligt. I 2020 var
dette tal steget til 18.151 månedligt. Med andre ord har der været
en stigning på 50 procent i trafik for perioden sammenlignet med
sidste år.
Fra januar og til start september er der i alt solgt og distribueret
ca. 39.000 Ø-pas, hvilket er markant højere end tidligere år.
[Madkulturelle sommerevents og -oplevelser i hele landet]
Midlerne fra Sommerpakken udmøntede sig også i 27 unikke
madkulturelle sommerevents fordelt over hele landet fra Nord-
jylland til Lolland
med fokus på at finde lokationer nær ved de
store sommerhusområder. De blev arrangeret og afholdt af orga-
nisationen FOOD.
De 27 events fordelte sig over 68 arrangementsdage fra juli til
oktober. Næsten 100 madaktører, altså restauranter, gårde, orga-
nisationer og så videre, var involveret i planlægning og afvikling
af arrangementerne.
De mange events blev fint omtalt, og stort set alle events med
billetsalg var udsolgt.
8
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om effekten af sommerpakkens tiltag i forhold til landdistrikterne, ø-kommunerne og småøerne, til erhvervsministeren
Der er i forlængelse af indsatsen etableret en arbejdsgruppe med
destinationer fra hele Danmark. De skal forsøge at bruge mad-
oplevelser til at udvikle og styrke turismen langs de danske ky-
ster.
Ud over FOODs arrangementer var organisationen Madkulturen
rundt i hele landet. Her lavede de sommermad med lokale råva-
rer sammen med danskerne og skabte liv og aktivitet på cam-
pingpladser, havne og bytorve.
Det gjorde de for eksempel i det
”rullende
madværksted”, som
har besøgt havne og bytorve, og i campingpladsernes fælleskøk-
kener, hvor der blev arrangeret Food-camping.
Det rullende madværksted besøgte 10 forskellige destinationer
over hele landet, fra Falster til Klitmøller. Her blev der afholdt
31 events med involverende madaktiviteter, hvor der i alt deltog
mere end 3.000 børn og voksne.
Food-camping blev afholdt på 11 forskellige campingpladser
over hele landet, fra Ribe til Rørvig. Her blev der afholdt 30
events med involverende madaktiviteter, hvor der i alt deltog ca.
1.000 børn og voksne.
[Generel vurdering af Sommerpakken]
Tallene tyder altså på, at initiativerne blev taget vel imod og er
benyttet af mange danskere.
9
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om effekten af sommerpakkens tiltag i forhold til landdistrikterne, ø-kommunerne og småøerne, til erhvervsministeren
Det er rigtig godt, for Sommerpakkens formål var jo, at dan-
skerne skulle komme rundt i landet og genopdage vores eget
skønne land.
Jeg er overbevist om, at mange af os havde en virkelig god som-
mer. Og at mange af os fik oplevet en del af Danmark, som vi
ikke kendte i forvejen. Og det tror jeg, at Sommerpakken var en
del af.
Så det er mit håb, at effekten af Sommerpakken også vil vise sig
på den lange bane. Til glæde for danskerne generelt, men også
for de danske landdistrikter, der har kunnet bruge Sommerpak-
ken som et godt udstillingsvindue.
[Besvarelse af det konkrete samrådsspørgsmål H]
[Ad spørgsmål H: Vil ministeren oplyse om regeringen vil over-
veje at videreføre dele af Sommerpakken, herunder færgetakster
og fradrag for udlejning af feriehuse, hvis disse vurderes at have
været succesfulde og levet op til formålet om at øge turismen og
skabe udvikling i landdistrikterne?
Nu vil jeg gå videre til besvarelsen af det næste spørgsmål, hvor
jeg bliver spurgt til, hvorvidt regeringen vil overveje at videre-
føre dele af Sommerpakken, hvis disse vurderes at have været
succesfulde og levet op til formålet om at øge turismen og skabe
udvikling i landdistrikterne.
10
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om effekten af sommerpakkens tiltag i forhold til landdistrikterne, ø-kommunerne og småøerne, til erhvervsministeren
2298691_0011.png
Som sagt, så tror jeg, at Sommerpakken havde en positiv effekt.
Men det er svært for mig at konkludere endeligt på, hvor stor
effekten var. Hvor meget der skyldtes en ekstraordinær sommer,
og hvor meget der præcist var Sommerpakkens indsatser.
Men vi kan godt tillade os at være glade for, at kyst- og naturtu-
rismen i juli og august måned har haft hhv. 8 pct. og 16 pct.
flere
overnatninger end i de samme måneder sidste år. Også selvom
det ikke har opvejet for faldet i årets øvrige måneder.
De fine tal for kyst- og naturturismen skyldes netop de mange
danskere, der har holdt ferie hjemme, men også mange tyske tu-
rister, der typisk foretrækker ferie i de danske kyst- og naturom-
råder.
Og så skal vi huske, at den ambitiøse Sommerpakke ikke var
gratis. Der blev afsat 700 mio. kr. Og det er vigtigt at huske, at
Sommerpakken var et helt ekstraordinært tiltag på grund af en
ekstraordinær situation.
På samme måde kan man jo godt drage paralleller til de mange
andre indsatser og hjælpepakker under coronakrisen, der har væ-
ret nødvendige, fordi vi stod i en helt ekstraordinær situation.
Men derfor skal vi jo stadig se, om noget kunne give mening
også i fremtiden.
[Stadig fokus på turismebranchens udfordrende situation]
11
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om effekten af sommerpakkens tiltag i forhold til landdistrikterne, ø-kommunerne og småøerne, til erhvervsministeren
Vi står i en situation, hvor turismeerhvervet stadig lider. Derfor
har regeringen løbende haft fokus på behovet for at give økono-
misk hjælp til hotel-, restaurant- og turisterhvervet under CO-
VID-19-krisen og taget en række andre initiativer, der skal
hjælpe med at holde hånden det danske turismeerhverv.
Der er blandt andet afsat ekstra midler til både national og inter-
national markedsføring af Danmark som turistmål.
Og i august nedsatte regeringen et genstartsteam for turisme og
oplevelsesøkonomi. De kom i september med anbefalinger til,
hvordan turismeerhvervet kan genstartes efter coronakrisen.
Mange af anbefalingerne er der fulgt op på med Aftale om Gen-
start af dansk eksport af 8. oktober.
Regeringen har desuden etableret en Omstillingspulje for særligt
hårdt ramte erhverv, for eksempel oplevelsesøkonomi, restau-
ranter og hoteller. Og etableret en aktivitetspulje, der skal skabe
øget aktivitet i de caféer, restauranter og barer, der er ramt af kl.
22.00-reglen.
[Landdistrikterne må ikke blive glemt som følge af corona-krisen]
Afslutningsvist vil jeg sige, at jeg er meget opmærksom på land-
distrikternes vilkår under og efter coronakrisen.
Under finanskrisen blev særligt landdistrikterne hårdt ramt og i
høj grad glemt i årene efter. Det satte sit tydelige præg på udvik-
lingen i landdistrikterne.
12
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om effekten af sommerpakkens tiltag i forhold til landdistrikterne, ø-kommunerne og småøerne, til erhvervsministeren
Det må ikke ske igen. Hverken udfordringerne i byerne eller
landdistrikterne må blive glemt eller negligeret.
[Oplæg til transportministeren, der svarer for initiativer på trans-
portministeriets ressort]
Det var mit forsøg på en besvarelse af de to samrådsspørgsmål.
Vi mangler stadig en gennemgang af en række initiativer på
transportministerens ressort. Jeg vil derfor nu give ordet videre
til transportministeren.
13