Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del
Offentligt
2458930_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 5896
Doknr.
448512
Dato
08-10-2021
Svar på spørgsmål fra udvalget stillet den 14. september 2021.
Spørgsmål nr. 101:
”På en ø som Anholt er der boligmangel, hvilket hæmmer tilflytningen, men der er
meget få steder, hvor det er muligt at bygge nye boliger. Det skyldes bl.a., at
størstedelen af øen er underlagt en række bestemmelser ifølge eksempelvis
naturbeskyttelsesloven og planloven. Hvilke muligheder ser ministeren for at kunne
skabe bedre muligheder for, at små øer som Anholt kan udvide bygnings- og
boligmassen eller sikre bedre mulighed for blandet erhverv og beboelse og herved
udvikle lokalsamfundet og turismen? Spørgsmålet bedes besvaret i koordination med
miljøministeren.”
Svar:
Det er vigtigt for regeringen, at der er gode muligheder for at leve et godt liv overalt i
Danmark
uanset om man bor i en større by, et landdistrikt eller på en af de danske
småøer som fx Anholt. Der er stor variation i befolkningsudviklingen for de øer, der
ikke er landfaste fra ø til ø. Nogle øer oplever i disse år befolkningstilvækst, andre en
tilbagegang. Det er positivt, at man lokalt arbejder for at sikre attraktive
bosætningsmuligheder, der kan tiltrække nye beboere og understøtte udviklingen af
lokale erhvervs- og turismetiltag.
Miljøministeriet har oplyst følgende fsva. naturbeskyttelsesloven:
”Strandbeskyttelseszonen
er reguleret af naturbeskyttelsesloven, og omfatter generelt
stranden og kysten op til 300 meter fra kysten og ind i landet. Her gælder et generelt
forbud mod ændringer af tilstanden. Beskyttelsen har til formål at friholde
kystlandskaberne for byggeri og andre ændringer af tilstanden og anvendelsen.
Derudover varetages naturbeskyttelseshensyn for dyr og planter samt hensynet til
offentlighedens frie og lige adgang til kysten og strandene. Beskyttelsen kan som
hovedregel kun fraviges i særlige tilfælde. Der kan dog dispenseres til en række
foranstaltninger til understøtning af friluftsliv og turisme m.v., selv om der ikke er tale
om særlige tilfælde. Endvidere kan der i den udvidede del af strandbeskyttelseszonen
(100-300 meter) tages særligt hensyn til mindre øers erhvervsmæssige udvikling, og
dermed kan der være lempeligere adgang til at opnå dispensation end i resten af
landet. De centrale dele af Anholt er ikke omfattet af strandbeskyttelse.
Store dele af Anholt er derimod udpeget som Natura 2000-område. Et hovedelement i
beskyttelsen af Natura 2000-områder er, at myndighederne i deres administration og
planlægning ikke må vedtage planer eller projekter, der kan skade de arter og
naturtyper, som områderne er udpeget for at bevare. Beskyttelsen kan kun helt
undtagelsesvist fraviges, hvis der foreligger bydende nødvendige hensyn til væsentlige
samfundsinteresser, og hvor der ikke findes alternativer.
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om, hvilke muligheder ser ministeren for at kunne skabe bedre muligheder for, at små øer som Anholt kan udvide bygnings- og boligmassen eller sikre bedre mulighed for blandet erhverv og beboelse og herved udvikle lokalsamfundet og turismen, til indenrigs- og boligministeren
2458930_0002.png
Store dele af Anholt er ligeledes fredet, da der til øen er knyttet betydelige natur- og
landskabsmæssige interesser, som fredningerne desuden giver mulighed for, at
befolkningen kan opleve. Generelt regulerer fredninger ofte byggeri og anlæg. Hvis der
ønskes gennemført et projekt, der strider mod fredningsbestemmelserne i en given
fredning, skal fredningsnævnet ansøges om dispensation. Hvis et ansøgt projekt, om fx
byggeri, strider mod fredningens formål, kan projektet kun gennemføres ved hel eller
delvis ophævelse af fredningen, hvilket sker efter reglerne om gennemførelse af
fredning.”
Bolig- og Planstyrelsen har oplyst følgende fsva. planloven:
”Kystnærhedszonen
er en
ca. tre km bred planlægningszone fra kysten og ind i landet, hvor planloven fastsætter
bestemmelser for den kommunale planlægning og landzoneadministration. Der
anlægges bl.a. en lempeligere praksis for kommunernes landzoneadministration inden
for kystnærhedszonen på de mindre øer.
Det bemærkes, at det efter planloven er muligt for kommunalbestyrelsen at give
tilladelse til at udleje sommerhuse til helårsbeboelse på de små øer samt Læsø. Efter
almenboligloven er det desuden muligt for kommunalbestyrelsen at give
engangstilskud til etablering af almene boliger på de små øer og ø-kommunerne.
Det fremgår af
”Evaluering
af planloven mv. 2021”, der er offentliggjort den 29. marts
2021, at Bolig- og Planstyrelsen og Miljøministeriet vurderer, at muligheden for bl.a.
at ibrugtage overflødiggjorte bygninger samt små yderligere tiltag, som fx opførelse af
en lille grøntsagsbod ved siden af eksisterende café, på den enkelte ø på den ene side
vil kunne understøtte den efterspurgte udvikling, som de særlige småø-regler har til
hensigt at imødekomme. På den anden side står hensynet til påvirkningen af
kystlandskabet og naturpåvirkningen, og det vurderes, at yderligere lempelser af
reglerne for kyst- og naturbeskyttelse på mindre øer ikke vil kunne gennemføres uden
konsekvens for kystlandskabet på den enkelte ø og må forventes at kunne føre til øget
behov for kystbeskyttelse.”
På baggrund af evalueringen af planloven pågår der aktuelt forhandlinger om evt.
ændringer af planloven, hvor eventuelle ønsker fra forligspartierne til ændring af
regler, der har betydning for øerne, kan indgå i drøftelserne.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2