Udvalget for Landdistrikter og Øer 2020-21
ULØ Alm.del
Offentligt
2276245_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
E-mail : [email protected]
Web
: www.kum.dk
9. november 2020
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer har den 22. oktober, efter ønske fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 10 (Alm. del), som
jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for udviklingen i antallet af bogbusser opgjort på
afdelingsniveau fra 2007-2020 samt ændringen opgjort i både antal og procent?
Svar:
Hver kommune har et hovedbibliotek, på nær Fanø, der har betjeningsoverenskomst
med Esbjerg, hvorfor der er 97 hovedbiblioteker i Danmark. Hver kommune har dertil
et antal af filialer og andre betjeningsservices, fx en bogbus, men antal og karakter
beror på en kommunal prioritering.
I nedenstående tabel vises udviklingen i antallet af bogbusser fra 2007-2019. De seneste
opgjorte tal er fra 2019, hvorfor svaret ikke medtager indeværende år
Udvikling i folkebibliotekernes betjeningssteder 2007-2019
2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019
Bogbusser
31
33
33
32
33
33
33
33
21
19
19
18
17
Procent
100% 106% 106% 103% 106% 106% 106% 106% 68% 61% 61% 58% 55%
Kilde 2007-2008: Styrelsen for Bibliotek og Medier, Folke- og Forskningsbiblioteksstatistik 2008
Kilde 2009-2019: Danmarks Statistik, Statistikbanken, BIB2B
Der kan til spørgerens orientering tilføjes, at antallet af såkaldte servicepunkter er
mere end fordoblet fra 40 i 2009 til 86 i 2019. Her kan borgerne fx hente bestilt
materiale i en forretning, i en afhentningsboks eller på en skole. Mange
Dok. nr. 20/04908-2
ULØ, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om udviklingen i antallet af bogbusser opgjort på afdelingsniveau fra 2007-2020 samt ændringen opgjort i både antal og procent, til kulturministeren
bibliotekskommuner tilbyder også fortsat leverings-servicen
’Bogen kommer’ til borgere
for hvem, det ikke er nemt rent fysisk af komme til biblioteket.
Joy Mogensen
Side 2