Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2336440_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 22. januar 2021 har udvalget efter ønske fra Lotte Rod (RV) stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 99
Vil ministeren redegøre for specialiseringen i fritidspædagogik i pædagoguddan-
nelsen, herunder særligt den del, der handler om fritidspædagogikken i sin egen
ret og dermed ikke underlagt skolen?
Svar
Fritidspædagogikken er på pædagoguddannelsen primært en del af specialise-
ringsretningen skole- og fritidspædagogik. Formålet med specialiseringsretningen
er at uddanne pædagoger med særlig viden og kompetencer, inden for det pæda-
gogiske område, der retter sig mod børn og unge i 6-18 års alderen
både inden
for skolens samlede aktivitetsområde, samt i det fritidspædagogiske område, her-
under skolefritidsordninger og fritids- og klubtilbud.
Fritidspædagogikken har således naturligt et tæt fællesskab med skoleområdet,
blandt andet da størstedelen af de pædagoger, der opnår skole- og fritidsspeciali-
seringen bliver ansat på skoler i en dobbeltrolle, hvor de både varetager under-
støttende undervisning samt er fritidspædagoger i skolefritidsordningen.
En pædagogstuderende med specialiseringsretning inden for skole- og fritidspæ-
dagogik skal tilegne sig en bred række kompetencer, hvoraf de fleste er relevante
for både skole- og fritidsområdet. Skole- og fritidspædagogen skal herunder blandt
andet kunne:
Understøtte børn og unges trivsel, identitetsdannelse og relationer, herun-
der at understøtte udviklingen af det enkelte menneskes identitet, norm-
dannelse og fremme deres muligheder for deltagelse i fællesskaber, her-
under inddrage lokalsamfund, fritidsliv og skole/arbejde.
Anvende viden om leg, legeteori og legekultur.
Anvende differentierede metoder til at understøtte børn og unges sociale
mobilitet og chancelighed.
Arbejde med pædagogiske indsatser der styrker forebyggelse, børn og
unges omsorg og sundhed, herunder børn og unge med særlige behov.
16. februar 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
203566
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 99: MFU spm. om at redegøre for specialiseringen i fritidspædagogik i pædagoguddannelsen, til uddannelses- og forskningsministeren
2336440_0002.png
Viden om bevægelsesmæssige, musiske, æstetiske og kreative proces-
sers betydning for trivsel, læring og udvikling, samt tilrettelægge, gennem-
føre og evaluere pædagogiske aktiviteter, der fremmer børn og unges
nysgerrighed og deltagelse inden for de kropslige kreative og musiske om-
råder.
Udvikle, gennemføre og evaluere pædagogiske aktiviteter inden for natur,
matematisk opmærksomhed, teknik og udeliv, herunder inddrage børn og
unges perspektiv samt relevant pædagogisk viden.
Viden om børn og unges mediebrug og mediekultur, samt om udviklingen
af børns it- og mediekompetencer og mediedannelse.
Professionel kommunikation og samarbejde med forældre, kollegaer, læ-
rer og andre relevante aktører.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2/2