Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2414475_0001.png
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 19. januar 2021 har udvalget efter ønske fra Ulla Tørnæs (V) stillet mig
følgende spørgsmål:
UFU spørgsmål 93
Vil ministeren opdatere beregningsgrundlaget for den daværende Venstrerege-
ringsudspil til omlægning af SU-systemet fra 2016, som fremgår af svaret på
UFU alm. del
spørgsmål 56 (folketingsåret 2016-17)?
Svar
14. juni 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Beregningerne for den daværende V-regeringsudspil til omlægning af SU-syste-
met fra 2016 er for nyligt opdateret i UFU alm.del spm. 132 (2019-2020).
Pba. de opdaterede beregninger skønnes reformudspillet at give et provenu på ca.
4,4 mia. kr. Heraf stammer omkring 2,5 mia. kr. fra øget arbejdsudbud som følge
af, at de studerende forventes at komme hurtigere igennem uddannelserne og fra
øget arbejdstid under studiet, jf. tabel 1. Dermed består godt halvdelen af prove-
nuet af positive arbejdsudbudseffekter.
Effekten af reformudspillet fordelt på de seks delelementer viser, at det især er
sænkningen af den overordnede SU-ramme til normeret tid og lige dele SU-stipen-
dium og SU-lån, som giver et øget provenu. Det gælder dels den direkte bespa-
relse på SU, og dels den indirekte effekt gennem øgede incitamenter til arbejde.
Skønnet er behæftet med usikkerhed, da udspillet indebærer en række større æn-
dringer af SU-systemet, der må forventes at medføre betydelige adfærdseffekter.
Ref.-nr.
226612
Side 1/4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om at opdatere beregningsgrundlaget for den daværende Venstre-regerings udspil til omlægning af SU-systemet fra 2016, til uddannelses- og forskningsministeren
2414475_0002.png
Tabel 1
Forbedring af de offentlige finanser fordelt på direkte virkning og arbejdsudbud, V-regerin-
gens SU-udspil 2016, 2021-pris- og lønniveau
- heraf di-
rekte virk-
ning
2,1
0,4
0,4
-0,7
-0,2
0,0
2,0
- heraf ar-
bejdsudbud
1,2
1,2
0,0
0,0
0,0
0,0
2,5
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Mia. kr., 2021-priser
1. Lige dele stipendium og lån*
2. SU til normeret tid
3. Afdæmpet regulering
4. Forhøjet beskæftigelsesfradrag i op til 3 år efter endt uddan-
nelse
5. Rentefrit lån under studierne
6. Forhøjet fribeløb
Forbedring af de offentlige finanser
Anm.:
2025
3,4
1,6
0,4
-0,7
-0,2
0,0
4,4
Kilde:
*Initiativet
lige dele stipendium og
lån
indebærer, at SU’en (ekskl. supplerende tillæg til for-
sørgere og mennesker med handicap) reduceres med 20 pct. og, at lånemulighederne for-
bedres tilsvarende. Tallene er afrundet til nærmeste 100 mio. kr. Fuldtidspersoner afrundet til
nærmeste 100.
Beregningerne er foretaget med udgangspunkt i forudsætningerne fra ”Et
stærkere Danmark
Et mere robust SU-system”,
idet der dog er sket en opdatering af data-
grundlaget og en ændring af et mindre antal beregningstekniske antagelser.
Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Samlet set forventes udspillet at øge beskæftigelsen med ca. 12.200 fuldtidsper-
sonerm jf. tabel 2.
Tabel 2
Arbejdsudbudseffekter fordelt på øget arbejdstid under og efter studiet, V-regeringens SU-
udspil 2016, fuldtidspersoner
- heraf
øget ar-
bejdstid
under stu-
diet
6.100
5.900
100
100
6.200
6.000
- heraf
øget ar-
bejdstid
efter stu-
diet
Fuldtidspersoner
2025
1. Lige dele stipendium og lån*
2. SU til normeret tid
4. Forhøjet beskæftigelsesfradrag i op til 3 år efter endt uddan-
nelse
6. Forhøjet fribeløb
I alt
Anm.:
6.100
5.900
100
100
12.200
Kilde:
*Initiativet
lige dele stipendium og
lån
indebærer, at SU’en (ekskl. supplerende tillæg til for-
sørgere og mennesker med handicap) reduceres med 20 pct. og, at lånemulighederne for-
bedres tilsvarende. Fuldtidspersoner afrundet til nærmeste 100. Beregningerne er foretaget
med udgangspunkt i forudsætningerne fra Helhedsplan
for et stærkere Danmark (2016),
idet der dog er sket en opdatering af datagrundlaget og en ændring af et mindre antal bereg-
ningstekniske antagelser.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Effekten på forbedringen af de offentlige finanser i tabel 1 og det øgede arbejds-
udbud i tabel 2 for hvert delelement afhænger af rækkefølgen, der er regnet, idet
Side 2/4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om at opdatere beregningsgrundlaget for den daværende Venstre-regerings udspil til omlægning af SU-systemet fra 2016, til uddannelses- og forskningsministeren
2414475_0003.png
delelementerne har overlappende effekter. Det er derfor ikke muligt at bruge resul-
taterne for hvert delelement i andre sammenhænge end reformudspillet.
Beskæftigelsesvirkningen på ca. 12.200 fuldtidspersoner fra omlægningen af SU
systemet stammer overordnet fra nedenstående effekter:
1) Hurtigere færdiggørelse af uddannelsen:
Som følge af forslaget om SU til
normeret studietid forventes især studerende på de lange videregående uddannel-
ser, men også studerende på mellemlange og korte videregående uddannelser at
reducere deres studietidsforsinkelse. Som følge heraf øges beskæftigelsen med
5.900 fuldtidspersoner fra forslaget om SU til normeret tid.
Beskæftigelsesvirkningen af forslaget skal ses i lyset af, at studerende på de
lange videregående uddannelser (inkl. deres bacheloruddannelse) i gennemsnit
forventes at reducere deres studietidsforsinkelse med omkring 5,5 måneder, mens
de studerende på de mellemlange videregående uddannelser og korte videregå-
ende uddannelser forventes at reducere studietiden med henholdsvis 0,8 og 0,4
måneder.
2) Øget arbejde ved siden af studierne:
Det vurderes, at forslaget om reduktion
af SU stipendiet med 20 pct. vil føre til, at den gennemsnitlige SU-modtager vil ar-
bejde lidt mere ved siden af studierne for at opveje reduktionen i stipendiet.
Det vurderes, at SU-modtagere på de videregående uddannelser i gennemsnit vil
øge deres arbejdstid svarende til 55 timer om året, mens de udeboende og hjem-
meboende studerende på ungdomsuddannelserne i gennemsnit vil øge deres ar-
bejdstid svarende til henholdsvis 26 og 8 timer om året.
Den øgede arbejdstid kan både dække over, at studerende, der i dag ikke arbej-
der, vil gøre det fremadrettet, og at studerende, der i dag arbejder, vil øge deres
arbejdstid
f.eks. ved at arbejde mere i sommerferien, hvor de studerende typisk
ikke læser men får SU, eller ved at arbejde lidt mere i løbet af året. Det forventes
at øge beskæftigelsen med ca. 6.100 personer fra forslaget om lige dele stipen-
dium og lån.
Beskæftigelsesvirkningen fra øget arbejdstid skal ses i lyset af, at forslaget om lige
dele SU og stipendium påvirker alle SU-modtagere på både ungdomsuddannel-
serne og de videregående uddannelser. Det var i 2019 ca. 482.000 støttemodta-
gere.
Til sammenligning kommer beskæftigelsesvirkningen fra, at de studerende forven-
tes at komme hurtigere igennem studierne primært fra, at studerende på de lange
videregående uddannelser forventes at reducere deres studietidsforsinkelse. På
de lange videregående uddannelser (inkl. akademisk bachelorer) var der ca.
145.000 støttemodtagere i 2019.
3) Øvrige:
Det ekstra beskæftigelsesfradrag og det forhøjede fribeløb skønnes til-
sammen at øge beskæftigelsen med omkring 200 fuldtidspersoner.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 3/4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 93: Spm. om at opdatere beregningsgrundlaget for den daværende Venstre-regerings udspil til omlægning af SU-systemet fra 2016, til uddannelses- og forskningsministeren
2414475_0004.png
Det ekstra beskæftigelsesfradrag vedrører beskæftigelse efter afsluttet uddan-
nelse. For så vidt angår det forhøjede friløb, skønnes der at være en positiv ar-
bejdsudbudsvirkning og en mindre negativ effekt i forhold til studietiden. Samlet
set er beskæftigelseseffekten af det øgede fribeløb positiv, mens provenuvirknin-
gen er negativ på grund af merudgifter til SU.
Opdatering af beregningerne
Beregningerne
er foretaget med udgangspunkt i forudsætningerne fra ”Et stær-
kere Danmark
Et mere robust SU-system”,
idet der dog er sket:
en forbedret opgørelse af målgruppen, som har givet en større målgruppe
på de videregående uddannelser end tidligere og deraf nogle større prove-
nueffekter.
en opdatering af forbrug af SU-klip og erhvervsfrekvenser til det nyeste år
(2019). Data for 2020 er ikke taget i brug, da 2020 betragtes som et anor-
malt år pga. Covid 19.
en opdatering af SU-satser og pris- og lønniveau til 2021
et mindre antal beregningstekniske antagelser.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 4/4