Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 13. oktober 2020 har udvalget efter ønske fra Uffe Elbæk (UFG) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 9
Vil ministeren oplyse, hvilke konkrete tiltag ministeriet har taget for tilsvarende at
beskytte den akademiske frihed men også retssikkerhed og personlig ytringsfrihed
for kinesiske studerende, der studerer i Danmark og i forlængelse heraf oplyse,
om der på danske universiteter er taget lignende initiativer som i England med
anonymiserede eksaminer for at sikre de kinesiske studerendes retssikkerhed, når
de vender tilbage til Kina, jf. artiklerne "Academics warn of 'chilling effect' of Hong
Kong security law" bragt på theguardian.com, den 12. oktober 2020 og "Danske
universiteter klæder studerende på til Xi Jinpings censurede Kina: »Vi opfordrer
dem til at tænke sig om«" bragt på berlingske.dk den 7. oktober 2020?
10. november 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
$dossier_documentnumber$
Svar
Akademisk frihed er et grundprincip, der skal værnes om. Studerende og ansatte
på videregående uddannelsesinstitutioner skal kunne modtage, søge efter og for-
midle viden uden indblanding fra andre. Det forudsætter en individuel akademisk
frihed for den enkelte studerende og forsker/underviser og institutionel autonomi
for institutionen. Akademisk frihed er nøje forbundet med tanke- og ytringsfrihe-
den, og den er anerkendt som en grundlæggende rettighed i EU’s Charter om
Grundlæggende Rettigheder.
International mobilitet er helt centralt for dansk uddannelse. International mobilitet
er med til at øge kvaliteten af uddannelse og udvikler de studerende både fagligt
og personligt. Det er vigtigt, at internationalt uddannelsessamarbejde finder sted
med fuld respekt for de studerendes grundlæggende rettigheder. Jeg ser med stor
alvor på sager, hvor akademisk frihed eller forskeres, underviseres eller studeren-
des ytringsfrihed kommer under pres.
Den geopolitiske kontekst ændrer sig løbende, og lande som vi samarbejder med
kan udvikle sig i mere eller mindre autoritære retninger over tid og tættere på eller
længere væk fra et dansk værdisæt. Det gør det svært for uddannelsesinstitutio-
nerne at navigere.
Side 1/2