Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2320384_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 18. december 2020 har udvalget efter ønske fra Bruno Jerup (EL) stillet
mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 86
Vil ministeren kommentere artiklen
’Gode
karakterer er ikke nok for studerende
med svag baggrund’ bragt i Jyllands-Posten den 6. december 2020 og
tilkendegive, om ministeren er enig i, at der bør sættes målrettet ind for at
modvirke, at unge fra familier med lavere indtægter i højere grad falder fra på
universiteterne sammenlignet med studerende fra mere velstillede hjem, selvom
deres karakterer er ens i gymnasiet, og vil ministeren i bekræftende fald uddybe,
hvilke konkrete initiativer ministeren vil igangsætte for at fremme den sociale
mobilitet på universiteterne?
Svar
Jeg er enig med spørgeren i, at det er en rigtig vigtig problemstilling vedr. social
mobilitet, som DEAs undersøgelse og den omtalte artikel sætter fokus på. Der må
i uddannelsessystemet ikke være opstillet større barrierer for børn af ufaglærte
forældre end for børn af forældre med en videregående uddannelse. Dette gælder
i forhold til alle uddannelser, også universitetsuddannelser.
Uligheden i adgangen til uddannelse tager allerede sit afsæt i børns tidlige år. Der-
for er det vigtigt at have fokus på området helt fra vuggestuen, børnehaven og i
folkeskolen. Derfor har vi netop afsat 50 mio. kr. årligt på finansloven i 2021-2024
til pædagogisk forskning i de tidlige år. Forskningen skal bidrage til, at alle børn får
de bedst mulige betingelser for at klare sig videre frem i livet, bl.a. ved at vi styrker
viden om, hvordan alle børn i dagtilbud lykkes med at trives, lære, udvikle sig og
dannes.
Men der er også et problem på de videregående uddannelser, idet at selv når de
studerende har samme faglige forudsætninger fra gymnasiet, så falder studerende
fra lavindkomstfamilier oftere fra.
Derfor har vi både en opgave i forhold til at få denne gruppe unge ind på en ud-
dannelse og i at fastholde dem. Både uddannelser, karaktersystem og optagelses-
system spiller en væsentlig rolle her, og det skal vi have for øje.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har i 2018 gennemført en stor frafaldsun-
dersøgelse, der peger på, at der er mange faktorer, der kan være medvirkende til,
19. januar 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
197471
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 86: Spm. om at kommentere artiklen ’Gode karakterer er ikke nok for studerende med svag baggrund’, til uddannelses- og forskningsministeren
2320384_0002.png
at de studerende falder fra en uddannelse. Blandt andet betyder trivsel og motiva-
tion rigtig meget, og her ved vi, at der også er en social slagside. Derfor har rege-
ringen et stort fokus på at styrke de unges trivsel på de videregående uddannel-
ser.
Det er blandt andet også derfor, at jeg i artiklen i
Jyllands-Posten,
opfordrer uni-
versiteterne til at se på, hvordan de bedre kan understøtte social mobilitet og triv-
sel gennem et godt studie- og undervisningsmiljø. Universiteterne skal være lige
så tilgængelige for mønsterbryderen fra det almene boligbyggeri som lægedatte-
ren, der er opdraget med et ”akademisk sprog”. Det er en vigtig opgave for univer-
siteterne.
Med andre ord, så er regeringen meget optaget af at fremme den sociale mobilitet,
og ikke kun på de videregående uddannelser. Det er et langt sejt træk hele vejen
igennem uddannelsessystemet, hvis vi vil skabe bedre forudsætninger for alle
uanset baggrund og opvækst.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2/2