KØBENHAVNS UNIVERSIT ET
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Indberetning af markedsføringsomkostninger
Hermed indsendes indberetning af markedsføringsomkostninger for årene
2017-2019 for Københavns Universitet.
Universitetet ønsker at bemærke, at det har været en meget omfattende
opgave at indsamle de ønskede oplysninger. Universitetet har flere gange
tidligere indberettet omkostninger vedrørende markedsføring af ordinære
uddannelser, men de andre omkostninger er universitetet ikke tidligere
blevet bedt om at indberette. Oplysningerne er i de fleste tilfælde ikke
registreret i økonomisystemet på en måde, der gør det enkelt at trække dem
ud i de ønskede kategorier. En særlig udfordring vedrører vurderingen af
anvendt arbejdstid på de enkelte kategorier, der spørges til, da universitetets
medarbejdere ikke registrerer deres arbejdstid opdelt på arbejdsopgaver. Der
er derfor tale om skøn.
20. OKTOBER 2020
UDDANNELSER & STUDERENDE
OPTAGELSE & KOMMUNIKATION
FRUE PLADS 4
1168 KØBENHAVN K
DIR
MOB
35 32 28 93
51 20 18 93
www.studier.ku.dk
REF: PKI
Markedsføring af ordinære uddannelser
Københavns Universitet har i alt cirka 180 bachelor- og
kandidatuddannelser. Nogle af disse uddannelser er velkendte for gruppen
af potentielle ansøgere, andre ikke. Hvis ansøgerne ikke bare skal gå efter
de velkendte og/eller prestigefyldte uddannelser, er der brug for at gøre
opmærksom på de mindre velkendte og knap så søgte uddannelser.
Universitetet har i den forbindelse en særlig forpligtelse til at forsøge at
tiltrække flere ansøgere til de såkaldte STEM-uddannelser, hvilket
Regeringen også har sat fokus på gennem tildeling af midler til at øge
optaget på STEM-uddannelserne. KU ønsker at bemærke, at i kategorien
”annoncering og opsøgende rekruttering” tegner markedsføring specifikt af
STEM-uddannelserne sig for mellem 75 og 80 pct. af omkostningerne, dertil
kommer, at STEM-uddannelserne også har en fremtrædende plads i den
overordnede branding af KU’s uddannelser.