Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2307339_0001.png
KØBENHAVNS UNIVERSIT ET
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Indberetning af markedsføringsomkostninger
Hermed indsendes indberetning af markedsføringsomkostninger for årene
2017-2019 for Københavns Universitet.
Universitetet ønsker at bemærke, at det har været en meget omfattende
opgave at indsamle de ønskede oplysninger. Universitetet har flere gange
tidligere indberettet omkostninger vedrørende markedsføring af ordinære
uddannelser, men de andre omkostninger er universitetet ikke tidligere
blevet bedt om at indberette. Oplysningerne er i de fleste tilfælde ikke
registreret i økonomisystemet på en måde, der gør det enkelt at trække dem
ud i de ønskede kategorier. En særlig udfordring vedrører vurderingen af
anvendt arbejdstid på de enkelte kategorier, der spørges til, da universitetets
medarbejdere ikke registrerer deres arbejdstid opdelt på arbejdsopgaver. Der
er derfor tale om skøn.
20. OKTOBER 2020
UDDANNELSER & STUDERENDE
OPTAGELSE & KOMMUNIKATION
FRUE PLADS 4
1168 KØBENHAVN K
DIR
MOB
35 32 28 93
51 20 18 93
[email protected]
www.studier.ku.dk
REF: PKI
Markedsføring af ordinære uddannelser
Københavns Universitet har i alt cirka 180 bachelor- og
kandidatuddannelser. Nogle af disse uddannelser er velkendte for gruppen
af potentielle ansøgere, andre ikke. Hvis ansøgerne ikke bare skal gå efter
de velkendte og/eller prestigefyldte uddannelser, er der brug for at gøre
opmærksom på de mindre velkendte og knap så søgte uddannelser.
Universitetet har i den forbindelse en særlig forpligtelse til at forsøge at
tiltrække flere ansøgere til de såkaldte STEM-uddannelser, hvilket
Regeringen også har sat fokus på gennem tildeling af midler til at øge
optaget på STEM-uddannelserne. KU ønsker at bemærke, at i kategorien
”annoncering og opsøgende rekruttering” tegner markedsføring specifikt af
STEM-uddannelserne sig for mellem 75 og 80 pct. af omkostningerne, dertil
kommer, at STEM-uddannelserne også har en fremtrædende plads i den
overordnede branding af KU’s uddannelser.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om erhvervsakademier og professionshøjskoler fortsat bruger midler i udlandet med henblik på at tiltrække studerende fra andre EU-lande, til uddannelses- og forskningsministeren
Potentielle ansøgere bør endvidere ikke begrænses til at søge uddannelse i
deres geografiske nærområde af flere gode grunde; den ønskede uddannelse
findes måske kun ét sted i landet, eller den har en særlig profil på en bestemt
uddannelsesinstitution. Det er derfor vigtigt, at potentielle ansøgere gøres
opmærksom på bredden i de uddannelser, der udbydes i Danmark. KU
ønsker derfor at være synlig som et muligt valg af uddannelsesinstitution,
uanset hvor man bor.
SIDE 2 AF 3
Vejledning om studievalg (messer, Åbent Hus m.v.)
Københavns Universitet ønsker at understøtte det gode studievalg, der både
kan være et valg om at søge eller
ikke
søge ind på en af universitetets
uddannelser.
Et led i at træffe et afklaret studievalg er for mange potentielle ansøgere
besøg på uddannelsesinstitutionen gennem deltagelse i
brobygningsaktiviteter, fx studerende for en dag eller studiepraktik, eller
Åbent Hus. Men for de mere uafklarede ansøgere er det nødvendigt, at
uddannelsesinstitutionerne laver opsøgende studievalgsvejledning, hvilket
på KU fx kan være ved deltagelse i Karrieretanken, der foregår på
gymnasier rundt i landet.
Alle møder mellem potentielle ansøgere og universitetet er centrale dele af
processen mod at foretage et forventningsafstemt og oplyst studievalg, og
det kræver fra universitetets side ressourcer til planlægning, udførelse og
markedsføring af aktiviteterne.
Markedsføring af reguleret efter- og videreuddannelse samt indtægtsdækket
virksomhed
Københavns Universitet har en række tilbud om både reguleret og ikke-
reguleret efter- og videreuddannelse til personer på både det private og
offentlige arbejdsmarked. Det kan fx dreje sig om ekstra sidefag til
gymnasielærere, master- og diplomuddannelser, AMU-kurser eller
Copenhagen Summer University, hvor ledere og fagprofessionelle
tilbydes en bred vifte af intensive, forskningsbaserede kurser.
Der er
generelt tale om målgrupper med begrænset tid til at orientere sig om
udbuddet, hvorfor der er brug for at synliggøre mulighederne.
Omkostninger til markedsføring af regulerede og ikke-regulerede
uddannelsestilbud er en del af beregningen af de samlede omkostninger for
efter- og videreuddannelse, der anvendes til at fastsætte deltagerbetalingen
og finansieres dermed primært gennem denne.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om erhvervsakademier og professionshøjskoler fortsat bruger midler i udlandet med henblik på at tiltrække studerende fra andre EU-lande, til uddannelses- og forskningsministeren
2307339_0003.png
Øvrige omkostninger til markedsføring
Omkostningerne til øvrig markedsføring dækker primært over
markedsføring af konkrete arrangementer, hvor Universitetet leverer
forskningsformidling til offentligheden, som fx Forskningens Døgn eller
Kulturnatten.
SIDE 3 AF 3
Omkostninger til intern kommunikation og udarbejdelse af stillingsopslag
KU indberetter ikke omkostninger til intern kommunikation og henviser til
det brev, der 19. oktober er sendt til Uddannelses- og Forskningsministeriet
fra Danske Universiteter, der redegør for årsagen. Omkostninger til
stillingsopslag er taget med i opgørelsen.
Med venlig hilsen
Pernille Kindtler
Sektionschef
Uddannelser & Studerende