Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2307335_0001.png
AARHUS UNIVERSITET
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Att. Nicolai Ebsen
Vedrørende indkaldelse af markedsføringsudgifter
Aarhus Universitet fremsender hermed svar på ministeriets indkaldelse af oplysninger
om markedsføringsudgifter på Aarhus Universitet.
Aarhus Universitet har følgende bemærkninger til den vedlagte opgørelse:
Arnold Boon
Universitetsdirektør
Dato: 20. oktober 2020
E-mail: [email protected]
Opgørelsernes præcision
Mange af indberetningerne fra universitetets fakulteter er baseret på skøn, da registre-
ringspraksis i Navision ikke er indrettet på denne type indberetning.
For udgifter til international rekruttering sker der ikke i alle tilfælde en registrering af,
hvorvidt aktiviteten har været rettet mod EU/EØS-studerende eller tredjelandsstude-
rende.
Synliggørelse af ordinære uddannelser
En væsentlig del af rekrutteringsaktiviteter rettet mod kommende studerende (ordi-
nær uddannelse) udspringer af regeringens og samfundets ønske om dels at tiltrække
flere studerende til de såkaldte STEM-uddannelser, dels at tiltrække flere kvinder lige-
ledes til STEM-uddannelser. Dertil kommer, at Aarhus Universitet har et særligt fokus
på at tiltrække flere studerende til digitaliseringsuddannelser. En stadig større andel af
budgettet til markedsføring er knyttet til disse aktiviteter.
Aarhus Universitet har igennem en årrække arbejdet med en profilændring møntet på
at tiltrække flere studerende til STEM-uddannelser og uddannelser, der afstedkommer
beskæftigelse i den private sektor. Sidstnævnte indbefatter en styrket rekruttering til
business-uddannelserne på Aarhus Universitet.
Det er universitetets erfaring, at den ønskede adfærdsændring blandt ansøgerne til vi-
deregående uddannelser ikke opnås uden opmærksomhedsskabende aktiviteter for de
uddannelser, man ønsker at tiltrække flere studerende til. Aarhus Universitet har gode
erfaringer med denne type rekrutteringsaktiviteter og har de senere år formået at flytte
mange ansøgere til bl.a. STEM-uddannelser, jf. optaget i 2020.
Afs. CVR-nr.: 31119103
Side 1/3
Aarhus Universitet
Nordre Ringgade 1
8000 Aarhus C
Tlf.: +45 8715 0000
E-mail: [email protected]
Web: www.au.dk
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om erhvervsakademier og professionshøjskoler fortsat bruger midler i udlandet med henblik på at tiltrække studerende fra andre EU-lande, til uddannelses- og forskningsministeren
2307335_0002.png
AARHUS UNIVERSITET
Side 2/3
Aarhus Universitet har en særlig forpligtelse til at nå ud til studerende i hele Jylland.
Aarhus Universitet optager studerende fra et stort geografiske område, herunder om-
råder, hvor uddannelsesfrekvensen er særlig lav. Erfaringsmæssigt opnås denne ind-
sats ikke uden opmærksomhedsskabende aktiviteter rettet mod målgruppen. Aarhus
Universitet har bl.a. iværksat indsatser mod dygtige studerende fra ikke-boglige hjem,
der bor uden for de store byer i Jylland syd for Limfjorden.
På det internationale område har Aarhus Universitet fokus på tiltrækning af stude-
rende til STEM- og digitaliseringsuddannelserne for at imødekomme efterspørgslen på
det danske arbejdsmarked. Det mål understøttes af øget synliggørelse i udvalgte lande
og tilstedeværelse på internationale uddannelsesmesser og sociale medier. Aarhus
Universitet har særlig fokus på at tiltrække og fastholde ikke-EU/EØS-studerende til
STEM-uddannelser, for dermed at imødegå problemer i forholder til SU-udgifter knyt-
tet til vandrende arbejdstagere.
Vejledning om studievalg (åbent hus, messer mv.)
Aarhus Universitet har i alt ca. 200 uddannelser, fordelt på bachelor- og kandidatud-
dannelser. Der er studievejledning tilknyttet alle uddannelser.
I det pågående arbejde med nyt optagelsessystem er der konsensus om, at selve valg-
processen er vigtig og er forudsætningen for et godt match. Det har løbende været
drøftet, hvordan den vejledning kan styrkes i de kommende år.
Erfaringen på Aarhus Universitet viser, at det kræver en solid vejledningsindsats at
understøtte de unge i at træffe kvalificerede studievalg, som udfolder deres potentiale
og sikrer, at de lander på den rette plads i det videregående uddannelsessystem. Det er
vigtigt, at de studerende får generel vejleding (særligt Studievalg), men også at de har
mulighed for at møde vejledere og studerende tæt på den enkelte uddannelse. Det sker
bl.a. via forskellige brobygningsaktiviteter som Studiepraktik og åbent hus.
Aarhus Universitets synliggørelse af vejledningsområdet er møntet på at understøtte
denne vejledningsindsats
orientere om arrangementer og andre mulighed for at be-
søge universitetet, få øget kendskab til uddannelserne og i det hele taget orientere sig
inden uddannelsesvalget. Synliggørelsen rækker ud til mange modtagere fordelt over
hele Jylland og på mange kanaler.
Markedsføring af reguleret efter- og videreuddannelse (deltidsuddannelse/åben ud-
dannelse)
Efter- og videreuddannelsestilbuddene på Aarhus Universitetet retter sig mod kompe-
tenceudviklingsbehov hos ledere og medarbejdere i private og offentlige virksomheder
og organisationer.
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om erhvervsakademier og professionshøjskoler fortsat bruger midler i udlandet med henblik på at tiltrække studerende fra andre EU-lande, til uddannelses- og forskningsministeren
2307335_0003.png
AARHUS UNIVERSITET
Det er Aarhus Universitets vurdering af synliggørelse af de enkelte kurser og uddan-
nelser er afgørende for, at målgrupperne kan finde frem til relevante tilbud. En række
undersøgelser viser, at der er et stort behov for viden om kompetencegivende uddan-
nelser i erhvervslivet,
blandt andet rapporten ’Barrierer
for brug af videregående
VEU’, udarbejdet af Oxford Research på opdrag fra Styrelsen for Forskning og Uddan-
nelse, januar 2020. Udbud af efter- og videreuddannelse på universitetet finansieres af
deltagerbetaling og taksametertilskud. Deltagerprisen er baseret på et beregnings-
grundlag, der omfatter universitetets udgifter til udvikling, planlægning og gennemfø-
relse af undervisning og eksamen samt synliggørelse af uddannelsestilbuddene. Mar-
kedsføring af efter- og videreuddannelse finansieres således primært af indtægter fra
deltagerbetalingen.
Markedsføring af indtægtsdækket virksomhed
Se ovenstående.
Øvrige omkostninger til markedsføring
De anførte omkostninger til øvrig markedsføring går primært til markedsføring af kon-
krete arrangementer afholdt på universitetsniveau, f.eks. Forskningen Døgn.
Omkostninger til intern kommunikation og udarbejdelse af stillingsopslag
Jf. henvendelse fra Danske Universiteter af 15. oktober besvares denne del ikke.
Side 3/3
Med venlig hilsen
Arnold Boon
Universitetsdirektør