Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2307334_0001.png
Notat
21. oktober 2020
Ref.: HB
J.NR.: 2017-0006/197916
Danske Professionshøjskoler
Vester Voldgade 107
1552 København V
Tel. 3338 2200
[email protected]
danskeprofessionshøjskoler.dk
Opgørelse af omkostninger til markedsføring 2017-19 ifm. besvarelse
af UFU spørgsmål 134
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg (UFU) har med spørgsmål 134
bedt Uddannelses- og Forskningsministeren oplyse, hvor mange penge
henholdsvis universiteter, professionshøjskoler, erhvervsakademier og øvrige
videregående uddannelsesinstitutioner hvert år bruger på markedsføring.
Udvalget henviser til en tidligere besvarelse, spørgsmål 154 fra folketingsåret
2018-2019.
I dette notat sammenfattes opgørelsen af markedsføringsomkostninger for de
seks professionshøjskoler, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og
Maskinmesterskolen København.
Ministeriet har defineret markedsføringsomkostninger ved omkostninger til
annoncering og opsøgende rekruttering relateret til ordinære uddannelser, samt
vejledning af studievalg. Dertil kommer annoncering og opsøgende rekruttering
relateret til efter- og videreuddannelse, øvrige omkostninger til markedsføring,
samt intern kommunikation, herunder annoncering af stillingsopslag.
Jf. nedenstående tabel 1 estimeres det, at de seks professionshøjskoler, Danmarks
Medie- og Journalisthøjskole og Maskinmesterskolen København årligt anvender
markedsføringsomkostninger i størrelsesordenen 61-65 mio. kr. I 2017 blev der
anvendt 61,2 mio. kr., mens der blev anvendt 65 mio. kr. i 2018 og 64,2 mio. kr. i
2019.
side 1/2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om erhvervsakademier og professionshøjskoler fortsat bruger midler i udlandet med henblik på at tiltrække studerende fra andre EU-lande, til uddannelses- og forskningsministeren
2307334_0002.png
Tabel 1. Omkostninger til markedsføring i 2017-2019 til ordinær uddannelse, efter-og
videreuddannelse, øvrige omkostninger til markedsføring, samt intern
kommunikation
Mio. kr.
Ordinære uddannelser
Annoncering og opsøgende rekruttering i alt
- Rettet mod danske studerende
- Rettet mod EU/EØS- studerende
- Rettet mod ikke-EU/EØS-studerende
Vejledning om studievalg
Reguleret efter- og videreuddannelse
Indtægtsdækket virksomhed
Øvrige omkostninger til markedsføring
Intern kommunikation og udarbejdelse af stillingsopslag
Total
2017
31,6
14,6
13,9
0,6
0,1
17,1
7,7
1,5
11,5
8,8
61,2
2018
33,4
15,3
14,6
0,7
0,1
18,1
8,1
1,5
13,6
8,3
65,0
2019
32,8
14,2
13,5
0,5
0,1
18,6
7,9
1,4
14,3
7,8
64,2
Omkring halvdelen af omkostningerne anvendes til markedsføring og opsøgende
rekruttering på de ordinære uddannelser, heraf anvendes mere end halvdelen til
studievejledning og optagevejledning.
Ovenstående definition af markedsføring genfindes ikke i regnskabssystemet.
Det er derfor ikke muligt for professionshøjskolerne at udtrække data direkte fra
regnskabssystemet.
I opgørelsen er der ikke medtaget omkostninger, der er afholdt som følge af
fusioner på KP og UCL, herunder udviklingsopgaver, der er iværksat som følge af
en evt. fusion. Dertil kommer overgang til ny registreringsramme. Det udfordrer
mulighederne for at foretage en præcis opgørelse. Ovenstående forbrugstal er
derfor baseret på gennemgang af bogføringer samt en række skøn. Forbrug af
lønomkostninger er baseret på et estimat over den forbrugte arbejdstid.
Nedenstående tabel 2 viser forbruget af markedsføringsomkostninger på de seks
professionshøjskoler, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og
Maskinmesterskolen København.
Tabel 2. Omkostninger til markedsføring i 2017-2019 fordelt på de seks
professionshøjskoler, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og Maskinmesterskolen
København.
Mio. kr.
Absalon
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
KP
Maskinmesterskolen København
UCL
UCN
UC Syd
VIA
Total
2017
6,7
4,3
10,6
3,2
9,8
7,2
5,4
14,0
61,2
2018
7,3
4,5
10,6
3,8
9,0
8,2
5,6
16,1
65,0
2019
7,0
5,3
10,6
2,7
9,3
8,2
5,2
15,9
64,2
side 2/2