Notat
21. oktober 2020
Ref.: HB
J.NR.: 2017-0006/197916
Danske Professionshøjskoler
Vester Voldgade 107
1552 København V
Tel. 3338 2200
danskeprofessionshøjskoler.dk
Opgørelse af omkostninger til markedsføring 2017-19 ifm. besvarelse
af UFU spørgsmål 134
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg (UFU) har med spørgsmål 134
bedt Uddannelses- og Forskningsministeren oplyse, hvor mange penge
henholdsvis universiteter, professionshøjskoler, erhvervsakademier og øvrige
videregående uddannelsesinstitutioner hvert år bruger på markedsføring.
Udvalget henviser til en tidligere besvarelse, spørgsmål 154 fra folketingsåret
2018-2019.
I dette notat sammenfattes opgørelsen af markedsføringsomkostninger for de
seks professionshøjskoler, Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og
Maskinmesterskolen København.
Ministeriet har defineret markedsføringsomkostninger ved omkostninger til
annoncering og opsøgende rekruttering relateret til ordinære uddannelser, samt
vejledning af studievalg. Dertil kommer annoncering og opsøgende rekruttering
relateret til efter- og videreuddannelse, øvrige omkostninger til markedsføring,
samt intern kommunikation, herunder annoncering af stillingsopslag.
Jf. nedenstående tabel 1 estimeres det, at de seks professionshøjskoler, Danmarks
Medie- og Journalisthøjskole og Maskinmesterskolen København årligt anvender
markedsføringsomkostninger i størrelsesordenen 61-65 mio. kr. I 2017 blev der
anvendt 61,2 mio. kr., mens der blev anvendt 65 mio. kr. i 2018 og 64,2 mio. kr. i
2019.
side 1/2