Til:
Aalborg Universitet
Postboks 159
9220 Aalborg
Dato: 20-10-2020
Nødvendig markedsføringsindsats
I forbindelse med besvarelse af henvendelse af 30. september 2020 om indberetning af såkaldte
markedsføringsomkostninger finder Aalborg Universitet (AAU) det nødvendigt at gøre
opmærksom på følgende:
Et særligt fokus på STEM-uddannelser har i flere år været en politisk prioritering på tværs af
politiske skel i Folketinget, da flere analyser har påpeget, at samfundet har behov for tusindvis af
flere unge, der tager en uddannelse inden for STEM-området, hvis Danmark skal nå sine mål på
bl.a. velfærds- og klimaområdet. AAU er sammen med DTU Danmarks største STEM-universitet. Vi
bruger derfor størstedelen af vores markedsføringsmidler på at understøtte samfundets behov for
flere unge i STEM-uddannelser.
Det politiske fokus på og ønske om flere STEM-kvalifikationer resulterede foreløbigt i, at fem
ministre i april 2018 præsenterede Teknologipagten, der er et samarbejde mellem regeringen,
virksomheder, uddannelsesinstitutioner, organisationer og andre aktører. Deltagerne forpligter sig
bl.a. til at ”gennemføre konkrete projekter eller aktiviteter, som understøtter målsætningerne”
om flere STEM-kandidater. Der er et særligt fokus på at rekruttere kvinder til STEM-
uddannelserne, da de er underrepræsenteret. Senest har regeringen i december 2019 tildelt
universiteterne 102 mio.kr. ekstra - i alt 7,75 mio. kr. for AAU’s vedkommende - til over de næste
år at øge optaget på STEM–uddannelserne.
AAU’s hidtidige indsats har betydet, at vi har haft en glædelig fremgang i årets ansøgertal. Se
nedenstående grafikker:
Udviklingen på STEM-uddannelser
(kilde: notat fra Studieservice)