Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2307333_0001.png
Til:
Aalborg Universitet
Postboks 159
9220 Aalborg
Dato: 20-10-2020
Nødvendig markedsføringsindsats
I forbindelse med besvarelse af henvendelse af 30. september 2020 om indberetning af såkaldte
markedsføringsomkostninger finder Aalborg Universitet (AAU) det nødvendigt at gøre
opmærksom på følgende:
Et særligt fokus på STEM-uddannelser har i flere år været en politisk prioritering på tværs af
politiske skel i Folketinget, da flere analyser har påpeget, at samfundet har behov for tusindvis af
flere unge, der tager en uddannelse inden for STEM-området, hvis Danmark skal nå sine mål på
bl.a. velfærds- og klimaområdet. AAU er sammen med DTU Danmarks største STEM-universitet. Vi
bruger derfor størstedelen af vores markedsføringsmidler på at understøtte samfundets behov for
flere unge i STEM-uddannelser.
Det politiske fokus på og ønske om flere STEM-kvalifikationer resulterede foreløbigt i, at fem
ministre i april 2018 præsenterede Teknologipagten, der er et samarbejde mellem regeringen,
virksomheder, uddannelsesinstitutioner, organisationer og andre aktører. Deltagerne forpligter sig
bl.a. til at ”gennemføre konkrete projekter eller aktiviteter, som understøtter målsætningerne”
om flere STEM-kandidater. Der er et særligt fokus på at rekruttere kvinder til STEM-
uddannelserne, da de er underrepræsenteret. Senest har regeringen i december 2019 tildelt
universiteterne 102 mio.kr. ekstra - i alt 7,75 mio. kr. for AAU’s vedkommende - til over de næste
år at øge optaget på STEM–uddannelserne.
AAU’s hidtidige indsats har betydet, at vi har haft en glædelig fremgang i årets ansøgertal. Se
nedenstående grafikker:
Udviklingen på STEM-uddannelser
(kilde: notat fra Studieservice)
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om erhvervsakademier og professionshøjskoler fortsat bruger midler i udlandet med henblik på at tiltrække studerende fra andre EU-lande, til uddannelses- og forskningsministeren
2307333_0002.png
Yderligere oplysninger kan findes på:
https://www.nyheder.aau.dk/2020/nyhed/flere-vil-studere-
paa-aalborg-universitet.cid476081
Aalborg Universitet har i de forgangne tre år i gennemsnit brugt ca. 7 mio.kr. årligt på øget
oplysning om STEM-uddannelser (t.kr. 2017=7.208, 2018=5.203 og 2019 8.983), herunder en
oplysningskampagne rettet mod unge kvinder. Disse oplysningsmidler er ikke inkluderet i AAU’s
indberetning.
Vi har medregnet stillingsopslag, men finder det uhensigtsmæssigt at gøre det, da det er
nødvendig ”markedsføring” for at rekruttere arbejdskraft.
For det tredje virker det også misvisende at inddrage omkostninger til markedsføring af efter- og
videreuddannelse, da disse omkostningerne for AAU’s vedkommende er direkte eller indirekte
dækket af brugerbetaling.
Endelig finder vi det forkert, at henføre intern kommunikation til markedsføring, da det handler
om at orientere ansatte og studerende. Vi har i lighed med de øvrige universiteter valgt ikke at
opgøre disse udgifter.
Jeg håber, at Aalborg Universitet med denne henvendelse har tydeliggjort, hvor vigtig en opgave
”markedsføring” er for at sikre, at vi har kvalitetsuddannelser, der uddanner de unge til den
efterspørgsel, der er politisk, og til de behov som samfundet har for at kunne løse fremtidens
udfordringer på bl.a. den grønne dagsorden.
Med venlig hilsen
Antonino Castrone
Universitetsdirektør,
Aalborg Universitet