Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2307331_0001.png
Kathrine Mariager Andersen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
Susanne Ladefoged Pedersen <[email protected]>
20. oktober 2020 17:50
UFM FP UFS-DJOS-IKO - Regnskab Videregående institutioner
Therese Cederberg Nielsen; Kirsten Winther Jørgensen; Kristian Dyhr
VS: Opgørelse af markedsføringsomkostninger ifm. besvarelse af UFU spm. 134
Indkaldebrev opgørelse af markedsføringsomkostninger ifm. besvarelse af UFU Alm.
del spm. 134.docx; Total markedsføring CBS final UFM.xlsx
Til UFM
Hermed fremsendes CBS´ opgørelse af markedsføringsomkostninger, jf. ministeriets indkaldelsesbrev. Det
bemærkes indledningsvis, at opgørelsen ikke indeholder udgifter til intern kommunikation, som dette også er
meddelt til ministeriet af Danske Universiteter i brev af 19. oktober 2020.
Hovedparten af CBS’ markedsføringsudgifter (80%) omhandler efter-og videreuddannelsestilbud (EVU), heraf
vedrører mere end halvdelen CBS’ internationale executive MBA-uddannelser. Formålet med markedsføring på EVU-
uddannelserne er primært at skabe opmærksomhed hos målgruppen (ansatte og disses arbejdsgivere) om
muligheder for relevant kompetenceudvikling inden for CBS’ faglige kernekompetencer. Den del af EVU markedet,
hvor CBS udbyder uddannelser (HD, masters, MBA’er) er præget af konkurrence fra private kursusudbydere (ikke
forskningsbaseret EVU). Det internationale marked for executive MBA-uddannelser er stærkt konkurrencepræget,
og markedsføring vurderes afgørende for at kunne tiltrække studerende med høj kvalitet.
CBS videreuddanner årligt 6000 deltagere fra private og offentlige virksomheder og forventer i tråd med den
livslange læring også i fremtiden at bidrage betragteligt til den fortsatte opkvalificering af vores arbejdsstyrke.
Det skal i øvrigt bemærkes, at EVU aktiviteter bidrager til den uddannelsesmæssige værdikæde, der sikrer CBS’
produktion af kandidater, der efterspørges af erhvervslivet og derfor kommer hurtigt i relevant job. Det er
eksempelvis ofte EVU deltagere, der stiller praksisnære problemstillinger til rådighed for undervisningen, og
fungerer som mentorer for studerende på daguddannelserne (bachelor og kandidat).
Grundet stor søgning og mange kvalificerede ansøgere på bachelor- og kandidatuddannelser har CBS ikke haft behov
for markedsføring for at tiltrække ansøgere. For at modvirke frafald, der skyldes forkerte valg hos ansøgerne, har
CBS derfor i stedet brugt kræfterne på forventningsafstemning. Markedsføringsudgifter på daguddannelserne går
således primært til udarbejdelse af studieinformation og rådgivning i forbindelse med Åbent Hus.
Venlig hilsen
Susanne Ladefoged Pedersen
Fra:
UFM FP SIU-IKO Regnskab Videregående institutioner <[email protected]>
Sendt:
30. september 2020 13:32
Til:
'[email protected]' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Karin Lis Slumstrup
<[email protected]>;
[email protected];
Sanne Borup Hansen <[email protected]>;
[email protected];
Lisbeth Sevelius
Ljungstrøm <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; Niels Erik Holmstrøm (økonomi- og ressourcechef –
[email protected])
<[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; Stine Hougård Nielsen
(SHN - Chef for økonomi og organisation - Cphbusiness) <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>;
[email protected];
KEA <[email protected]>; William Ghiorzi Elias <[email protected]>;
[email protected];
Christian Koch Ramsing
1
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om erhvervsakademier og professionshøjskoler fortsat bruger midler i udlandet med henblik på at tiltrække studerende fra andre EU-lande, til uddannelses- og forskningsministeren
2307331_0002.png
<[email protected]>;
[email protected];
Annemarie Kortbæk-Sandal <[email protected]>;
[email protected];
Villy Dahl
Jensen <[email protected]>;
[email protected];
Linda Hansen <[email protected]>;
[email protected];
'[email protected]'
<[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; Kim René Nielsen <[email protected]>;
[email protected];
Ulla Løgstrup <[email protected]>;
[email protected];
Elsa Lund-Larsen <[email protected]>;
[email protected];
Asser
Amdisen <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; Jens Frederiksen
<[email protected]>;
[email protected];
Michael Borum <[email protected]>;
[email protected];
Erik Birk Larsen
<[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; Cecilie Bechmann Anthony (CBA) | DMJX <[email protected]>;
Info Københavns Professionshøjskole <[email protected]>; Søren Erichsen <[email protected]>; Per Langeland Christensen
<[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected]; [email protected];
Dan Andersen
<[email protected]>;
[email protected];
Torben Mark Buch (TMBU) <[email protected]>;
[email protected];
Pia West Christensen
(PIAW) | VIA <[email protected]>; Copenhagen Business School <[email protected]>; Kristian Dyhr <[email protected]>;
aor-
[email protected];
'Stig Juhl Madsen ([email protected])' <[email protected]>; '[email protected]' <[email protected]>; 'Jannik
Møller Søndergård ([email protected])' <[email protected]>;
[email protected]; [email protected]; [email protected];
[email protected];
Lone In Ja Ravnsholt Østergaard <[email protected]>; Peter Lauritzen <[email protected]>;
[email protected];
Jens V.
Kierkegaard <[email protected]>;
[email protected];
'Morten Winterberg ([email protected])' <[email protected]>;
[email protected];
[email protected]
Cc:
Danske Universiteter <[email protected]>;
[email protected]; [email protected];
Maj Vingum Lundø (MVL - Konsulent -
RKMU) <[email protected]>; Nicolai Ebsen <[email protected]>; Mette Lodberg Nielsen <[email protected]>; Rikke Clausen
<[email protected]>; Anders Christian Lauger <[email protected]>; Anders Boye Jacobsen <[email protected]>; Jimmy Bruun
Felthaus <[email protected]>
Emne:
Opgørelse af markedsføringsomkostninger ifm. besvarelse af UFU spm. 134
Til:
Uddannelsesinstitutioner under UFM
t.o.
Danske Universiteter
Danske Professionshøjskoler
Danske Erhvervsakademier
Det Maritime Rektorkollegium
Find vedhæftet brev om og skema til opgørelse af markedsføringsomkostninger i forbindelse med besvarelse af
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalgs (UFU) spørgsmål 134.
Frist for indberetning er
den 20. oktober 2020.
På vegne af
Kontorchef
Nicolai Ebsen
Med venlig hilsen
Therese Cederberg Nielsen
Fuldmægtig
Kontor for Institutionsøkonomi
Direkte telefon: +45 7231 8341
E-mail:
[email protected]
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Haraldsgade 53
DK-2100 København Ø
Telefon: +45 7231 7800
E-mail:
[email protected]
www.ufm.dk
Læs om
styrelsens behandling af personoplysninger
2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om erhvervsakademier og professionshøjskoler fortsat bruger midler i udlandet med henblik på at tiltrække studerende fra andre EU-lande, til uddannelses- og forskningsministeren
3