Kathrine Mariager Andersen
Fra:
Sendt:
Til:
Cc:
Emne:
Vedhæftede filer:
20. oktober 2020 17:50
UFM FP UFS-DJOS-IKO - Regnskab Videregående institutioner
Therese Cederberg Nielsen; Kirsten Winther Jørgensen; Kristian Dyhr
VS: Opgørelse af markedsføringsomkostninger ifm. besvarelse af UFU spm. 134
Indkaldebrev opgørelse af markedsføringsomkostninger ifm. besvarelse af UFU Alm.
del spm. 134.docx; Total markedsføring CBS final UFM.xlsx
Til UFM
Hermed fremsendes CBS´ opgørelse af markedsføringsomkostninger, jf. ministeriets indkaldelsesbrev. Det
bemærkes indledningsvis, at opgørelsen ikke indeholder udgifter til intern kommunikation, som dette også er
meddelt til ministeriet af Danske Universiteter i brev af 19. oktober 2020.
Hovedparten af CBS’ markedsføringsudgifter (80%) omhandler efter-og videreuddannelsestilbud (EVU), heraf
vedrører mere end halvdelen CBS’ internationale executive MBA-uddannelser. Formålet med markedsføring på EVU-
uddannelserne er primært at skabe opmærksomhed hos målgruppen (ansatte og disses arbejdsgivere) om
muligheder for relevant kompetenceudvikling inden for CBS’ faglige kernekompetencer. Den del af EVU markedet,
hvor CBS udbyder uddannelser (HD, masters, MBA’er) er præget af konkurrence fra private kursusudbydere (ikke
forskningsbaseret EVU). Det internationale marked for executive MBA-uddannelser er stærkt konkurrencepræget,
og markedsføring vurderes afgørende for at kunne tiltrække studerende med høj kvalitet.
CBS videreuddanner årligt 6000 deltagere fra private og offentlige virksomheder og forventer i tråd med den
livslange læring også i fremtiden at bidrage betragteligt til den fortsatte opkvalificering af vores arbejdsstyrke.
Det skal i øvrigt bemærkes, at EVU aktiviteter bidrager til den uddannelsesmæssige værdikæde, der sikrer CBS’
produktion af kandidater, der efterspørges af erhvervslivet og derfor kommer hurtigt i relevant job. Det er
eksempelvis ofte EVU deltagere, der stiller praksisnære problemstillinger til rådighed for undervisningen, og
fungerer som mentorer for studerende på daguddannelserne (bachelor og kandidat).
Grundet stor søgning og mange kvalificerede ansøgere på bachelor- og kandidatuddannelser har CBS ikke haft behov
for markedsføring for at tiltrække ansøgere. For at modvirke frafald, der skyldes forkerte valg hos ansøgerne, har
CBS derfor i stedet brugt kræfterne på forventningsafstemning. Markedsføringsudgifter på daguddannelserne går
således primært til udarbejdelse af studieinformation og rådgivning i forbindelse med Åbent Hus.
Venlig hilsen
Susanne Ladefoged Pedersen
Fra:
Sendt:
30. september 2020 13:32
Til:
Karin Lis Slumstrup
Lisbeth Sevelius
Christian Koch Ramsing
1