Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Att. Nicolai Ebsen
Økonomiservice
Opgørelse af markedsføringsomkostninger i forbindelse med besvarelse af
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalgs (UFU) spørgsmål 134
Uddannelses- og Forskningsministeriet har med brev af 30. september 2020 (ref. nr.
20/35508-7) bedt universiteterne oplyse, hvor mange penge, der hvert år i perioden
2017-2019 er brugt på markedsføring.
SDU fremsender hermed de ønskede oplysninger, indarbejdet i den vedlagte skabelon.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bedes være opmærksom på, at de videregående
uddannelsesinstitutioner har ganske forskellige vilkår for at tiltrække og rekruttere stude-
rende til uddannelserne. Det gælder ikke mindst SDU, som har en bred geografisk for-
ankring i flere regionale byer: Esbjerg, Sønderborg, Kolding, Slagelse og Odense. SDU
opfylder naturligvis den vigtige samfundsmæssige forpligtelse med at udbyde uddannel-
ser regionalt
i Danmark. Men det betyder også, at SDU’s omkostninger til at tiltrække og
rekruttere studerende til de regionalt placerede uddannelser er højere, end hvis univer-
sitetet alene skulle tiltrække og rekruttere studerende til én storby i Danmark. Pålægges
SDU besparelser i forhold til rekruttering af studerende, kan det have betydning for uni-
versitetets evne til at drive regionale uddannelsesudbud
Til den fremsendte opgørelse skal SDU desuden knytte følgende bemærkninger:
T +4565509458
M +4551373764
20. oktober 2020
Der fremsendes ikke oplysninger om omkostninger til intern kommunikation. Jf.
skrivelse fra Universitetsdirektørudvalget, Danske Universiteter, fremsendt til UFM
den 19. oktober 2020, finder Danske Universiteter det problematisk, at indberet-
ningen skal medtage omkostninger til intern kommunikation, da dette ikke er mar-
kedsføringsomkostninger. Intern kommunikation rummer mange forskellige opga-
ver og organiseringer på tværs af universiteterne, hvormed opgørelser på dette
område ikke vil kunne sammenlignes. Universiteterne har derfor valgt ikke at ind-
berette omkostninger til intern kommunikation.
Indberetningen indeholder omkostninger til stillingsopslag. SDU finder det uhen-
sigtsmæssigt at disse omkostninger skal indgå, da stillingsopslag ikke er markeds-
føring, men derimod understøtter en bred og åben rekruttering, og er en helt nød-
vendig driftsomkostning i forbindelse med den løbende personaleudskiftning. SDU
er som offentlig arbejdsgiver forpligtet til at annoncere ledige stillinger på Job-
net.dk.
Markedsføringsomkostningerne i 2019 indeholder en ekstraordinær profilering af
den kommende kandidatuddannelse i medicin i Esbjerg. SDU modtog i 2019 en
særlig finanslovsbevilling til etablering af denne uddannelse, med baggrund i et
politisk ønske om at imødekomme manglen på færdiguddannede læger i udkants-
områderne. Uddannelsen starter op i 2022, hvilket betyder, at de studerende, der
Syddansk Universitet
Campusvej 55
5230 Odense M
T +45 6550 1000
www.sdu.dk