Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2307330_0001.png
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Att. Nicolai Ebsen
Økonomiservice
Opgørelse af markedsføringsomkostninger i forbindelse med besvarelse af
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalgs (UFU) spørgsmål 134
Uddannelses- og Forskningsministeriet har med brev af 30. september 2020 (ref. nr.
20/35508-7) bedt universiteterne oplyse, hvor mange penge, der hvert år i perioden
2017-2019 er brugt på markedsføring.
SDU fremsender hermed de ønskede oplysninger, indarbejdet i den vedlagte skabelon.
Uddannelses- og Forskningsministeriet bedes være opmærksom på, at de videregående
uddannelsesinstitutioner har ganske forskellige vilkår for at tiltrække og rekruttere stude-
rende til uddannelserne. Det gælder ikke mindst SDU, som har en bred geografisk for-
ankring i flere regionale byer: Esbjerg, Sønderborg, Kolding, Slagelse og Odense. SDU
opfylder naturligvis den vigtige samfundsmæssige forpligtelse med at udbyde uddannel-
ser regionalt
i Danmark. Men det betyder også, at SDU’s omkostninger til at tiltrække og
rekruttere studerende til de regionalt placerede uddannelser er højere, end hvis univer-
sitetet alene skulle tiltrække og rekruttere studerende til én storby i Danmark. Pålægges
SDU besparelser i forhold til rekruttering af studerende, kan det have betydning for uni-
versitetets evne til at drive regionale uddannelsesudbud
Til den fremsendte opgørelse skal SDU desuden knytte følgende bemærkninger:
[email protected]
T +4565509458
M +4551373764
20. oktober 2020
Der fremsendes ikke oplysninger om omkostninger til intern kommunikation. Jf.
skrivelse fra Universitetsdirektørudvalget, Danske Universiteter, fremsendt til UFM
den 19. oktober 2020, finder Danske Universiteter det problematisk, at indberet-
ningen skal medtage omkostninger til intern kommunikation, da dette ikke er mar-
kedsføringsomkostninger. Intern kommunikation rummer mange forskellige opga-
ver og organiseringer på tværs af universiteterne, hvormed opgørelser på dette
område ikke vil kunne sammenlignes. Universiteterne har derfor valgt ikke at ind-
berette omkostninger til intern kommunikation.
Indberetningen indeholder omkostninger til stillingsopslag. SDU finder det uhen-
sigtsmæssigt at disse omkostninger skal indgå, da stillingsopslag ikke er markeds-
føring, men derimod understøtter en bred og åben rekruttering, og er en helt nød-
vendig driftsomkostning i forbindelse med den løbende personaleudskiftning. SDU
er som offentlig arbejdsgiver forpligtet til at annoncere ledige stillinger på Job-
net.dk.
Markedsføringsomkostningerne i 2019 indeholder en ekstraordinær profilering af
den kommende kandidatuddannelse i medicin i Esbjerg. SDU modtog i 2019 en
særlig finanslovsbevilling til etablering af denne uddannelse, med baggrund i et
politisk ønske om at imødekomme manglen på færdiguddannede læger i udkants-
områderne. Uddannelsen starter op i 2022, hvilket betyder, at de studerende, der
Syddansk Universitet
Campusvej 55
5230 Odense M
T +45 6550 1000
www.sdu.dk
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om erhvervsakademier og professionshøjskoler fortsat bruger midler i udlandet med henblik på at tiltrække studerende fra andre EU-lande, til uddannelses- og forskningsministeren
2307330_0002.png
er optaget på bacheloruddannelsen i 2019, kan optages på den nye kandidat fra
2022.
Markedsføringsomkostningerne i 2018 og 2019 indeholder en ekstraordinær ind-
sats i forbindelse med SDU’s beslutning om fremover at optage en stigende andel
af ansøgere via kvote 2. Der er bl.a. informeret ekstra, fordi ansøgningsfristen for
kvote 2-ansøgning ligger før kvote 1-fristen.
SDU har i samme periode omlagt kvote 2-optaget til testbaseret optag på alle ba-
cheloruddannelserne. Også her har der været anvendt midler til ekstraordinære
informationskampagner, for at udbrede kendskabet til denne optagelsesform, som
skal skabe et bedre match imellem studerende og uddannelse og medvirke til
bedre trivsel og reduceret frafald.
Indberetningen indeholder omkostninger til markedsføring af STEM-uddannel-
serne. Der er tale om en politisk prioritet ift. styrkelse af optaget på STEM-uddan-
nelserne generelt, med særlig fokus på rekruttering af flere kvinder til STEM-ud-
dannelserne, og SDU finder det derfor uhensigtsmæssigt, at omkostningerne skal
medtages i indberetningen.
Usikkerheden på de indberettede beløb er desværre betydelig. SDU konterer ikke
sine omkostninger på en måde, der svarer til de efterspurgte grupperinger, og det
har derfor været nødvendigt med en manuel gennemgang af regnskabsoplysnin-
ger. Endvidere er der et stort element af skøn forbundet med de indeholdte løn-
omkostninger. SDU anvender ikke tidsregistrering på den ordinære virksomhed,
og har derfor ikke systemmæssig mulighed for at trække oplysninger om lønfor-
brug på de angivne aktiviteter. Af ovennævnte årsager har det derfor også været
nødvendigt at indsamle oplysninger og skøn fra de decentrale enheder (fakulte-
terne) - hvilket medvirker til at øge usikkerheden på indberetningen.
Universiteterne er igennem en årrække - ifm. spørgsmål i Folketingets Uddannel-
ses- og forskningsudvalg - blevet bedt om at oplyse markedsføringsomkostninger.
Der har dog været varierende krav til indberetningen, hvilket besværliggør arbejdet
med indsamling af oplysninger, og umuliggør sammenligninger fra år til år. Det er
SDU's forhåbning, at der, såfremt oplysningerne også efterspørges fremover, vil
blive udformet et stringent og 'langtidsholdbart' indberetningsformat. Dette vil også
medvirke til at fremme sammenligneligheden på tværs af institutioner.
Med venlig hilsen
Thomas Buchvald Vind
Universitetsdirektør
Linda DaCosta
Budgetchef
Side 2