2. NOVEMBER 2020
J.NR. 19/1022581
SIDE 1/1
Opgørelse af omkostninger til intern kommunikation
De danske universiteter har tidligere besvaret henvendelse, af den 30. september
2020, vedrørende indberetning af markedsføringsomkostninger for at hjælpe med
at besvare spørgsmål 134 fra Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg.
I den forbindelse gjorde Danske Universiteter, i brev af den 19. oktober, opmærksom
på det uhensigtsmæssige i, at der medtages omkostninger til intern kommunikation,
da dette ikke er markedsføringsomkostninger. Desuden blev der gjort opmærksom
på, at en opgørelse af alle omkostninger til intern kommunikation på universiteterne
ikke vil være sammenlignelig eller meningsfuld. Universiteterne er den 26. oktober,
blevet bedt om at opgøre omkostninger til intern kommunikation.
For at imødekomme ønsket om en opgørelse, som også er sammenlignelig, har uni-
versiteterne valgt at indberette omkostninger til intern kommunikation målrettet
medarbejdere, som en opgørelse af, hvor mange årsværk der arbejder med informa-
tion af ledelsesbeslutninger til medarbejdere. Antallet er af årsværkene er opgjort for
følgende:
-
-
-
-
Ledelsessekretariat centralt
Ledelsessekretariat på et fakultet
Kommunikationsafdeling centralt
Kommunikationsafdeling på et fakultet
Et årsværk af teknisk administrativ personale er i opgørelsen angivet til et beløb, i
omegnen af 500.000 kr.
Som udgangspunkt medregner universiteterne således ikke udgifter til studieinfor-
mation, universitetsaviser eller medregner afledte udgifter til drift, udvikling og ved-
ligehold af it-platforme, intranet mv. Der opgøres tillige ikke udgifter, der ligger i
andre forvaltningssøjler f.eks. HR, ØKO, bygningsdrift og lign.