Uddannelses- og Forskningsstyrelsen
Att.: Direktør Hans Müller Pedersen
F I OLS T RÆ D E 4 4,
1. TH
11 71 KØ B ENHA VN K
T L F.
+4
5 33 36 98 00
W WW. DKU NI .DK
19. OKTOBER 2020
J.NR. 20/1002451
SIDE 1/1
Markedsføringsomkostninger
De danske universiteter arbejder på at besvare henvendelse, af den 30. september
2020, vedrørende indberetning af markedsføringsomkostninger, for at hjælpe med
at besvare spørgsmål 134 fra Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg.
Danske Universiteter bemærker, at der skal indberettes omkostninger til markeds-
føring af STEM-uddannelserne, hvilket er en politisk prioritet ift. rekruttering af
flere kvinder og er derfor uhensigtsmæssig at medtage i denne opgørelse. Det findes
yderligere uhensigtsmæssigt at medtage omkostninger til stillingsopslag, som un-
derstøtter bred og åben rekruttering, samt omkostninger til markedsføring på del-
tidsområdet og til indtægtsdækket virksomhed, som direkte og/eller indirekte beta-
les af brugerne.
Danske Universiteter finder det problematisk, at indberetningen skal medtage om-
kostninger til intern kommunikation, da dette ikke er markedsføringsomkostninger.
Intern kommunikation rummer mange forskellige opgaver og organiseringer på
tværs af universiteterne, hvormed opgørelser på dette område ikke vil kunne sam-
menlignes. Universiteterne har derfor valgt ikke at indberette omkostninger til in-
tern kommunikation.
Vi håber at Uddannelses- og Forskningsministeriet har forståelse for denne henven-
delse og hvis ovenstående giver anledning til spørgsmål eller kommentarer, er vi na-
turligvis indstillet på at drøfte det nærmere.
Med venlig hilsen
Peter Lauritzen
Formand for Universitetsdirektørudvalget
Universitetsdirektør Roskilde Universitet