Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 3. juli 2020 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 134
Vil ministeren oplyse, hvor mange penge henholdsvis universiteter, professionshøj-
skoler, erhvervsakademier og øvrige videregående uddannelsesinstitutioner hvert
år bruger på markedsføring, jf. svar på spørgsmål 154 (UFU alm. del, endeligt svar,
2018-19)? Svaret bedes opgjort i tabelform for hver type uddannelsesinstitution
samt for alle institutioner samlet i 2020-priser.
16. november 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Svar
Tabel 1 nedenfor viser de omkostninger til markedsføring mv., som institutionerne
på Uddannelses- og Forskningsministeriets område har indberettet for 2019.
Institutionerne har indberettet omkostninger for i alt 128,2 mio. kr. i 2019 (opregnet
til 2020-priser) til annoncering og opsøgende rekruttering på ordinær uddannelse,
reguleret efter- og videreuddannelse samt øvrige udgifter til markedsføring.
I regeringens udspil til en flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden indgår en
reduktion af markedsføringsudgifter på de videregående uddannelsesinstitutioner
på 48 mio. kr. i 2021 og 93 mio. kr. årligt i 2022-2024 (2021-priser).
I daværende uddannelses- og forskningsministers svar på UFU alm. del spm. 154
(2018-19) indgik tillige omkostninger til vejledning om studievalg, indtægtsdækket
virksomhed og intern kommunikation mv. for nogle af institutionerne.
For at skabe et relevant sammenligningsgrundlag i forhold til det tidligere svar, som
udvalget henviser til, er der også indhentet oplysninger om omkostninger til disse
formål, der i alt er opgjort til 92,0 mio. kr. (opregnet til 2020-priser).
Jeg vedlægger til orientering den spørgeramme, som de videregående uddannel-
sesinstitutioner har indberettet omkostningerne til markedsføring efter,
jf. bilag 1.
De indberettede beløb i hele kroner i 2019-priser er ligeledes vedlagt,
jf. bilag 2.
I alt 11 institutioner har medsendt følgebreve, som ligeledes er vedlagt,
jf. bilag 3-
13.
Til illustration af, hvad omkostningerne under de enkelte kategorier går til, er der
sammenfattet nogle eksempler fra institutionernes indberetninger,
jf. bilag 14.
Ref.-nr.
185223
Side 1/3