Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2307323_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 3. juli 2020 har udvalget efter ønske fra Ellen Trane Nørby (V) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 134
Vil ministeren oplyse, hvor mange penge henholdsvis universiteter, professionshøj-
skoler, erhvervsakademier og øvrige videregående uddannelsesinstitutioner hvert
år bruger på markedsføring, jf. svar på spørgsmål 154 (UFU alm. del, endeligt svar,
2018-19)? Svaret bedes opgjort i tabelform for hver type uddannelsesinstitution
samt for alle institutioner samlet i 2020-priser.
16. november 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Svar
Tabel 1 nedenfor viser de omkostninger til markedsføring mv., som institutionerne
på Uddannelses- og Forskningsministeriets område har indberettet for 2019.
Institutionerne har indberettet omkostninger for i alt 128,2 mio. kr. i 2019 (opregnet
til 2020-priser) til annoncering og opsøgende rekruttering på ordinær uddannelse,
reguleret efter- og videreuddannelse samt øvrige udgifter til markedsføring.
I regeringens udspil til en flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden indgår en
reduktion af markedsføringsudgifter på de videregående uddannelsesinstitutioner
på 48 mio. kr. i 2021 og 93 mio. kr. årligt i 2022-2024 (2021-priser).
I daværende uddannelses- og forskningsministers svar på UFU alm. del spm. 154
(2018-19) indgik tillige omkostninger til vejledning om studievalg, indtægtsdækket
virksomhed og intern kommunikation mv. for nogle af institutionerne.
For at skabe et relevant sammenligningsgrundlag i forhold til det tidligere svar, som
udvalget henviser til, er der også indhentet oplysninger om omkostninger til disse
formål, der i alt er opgjort til 92,0 mio. kr. (opregnet til 2020-priser).
Jeg vedlægger til orientering den spørgeramme, som de videregående uddannel-
sesinstitutioner har indberettet omkostningerne til markedsføring efter,
jf. bilag 1.
De indberettede beløb i hele kroner i 2019-priser er ligeledes vedlagt,
jf. bilag 2.
I alt 11 institutioner har medsendt følgebreve, som ligeledes er vedlagt,
jf. bilag 3-
13.
Til illustration af, hvad omkostningerne under de enkelte kategorier går til, er der
sammenfattet nogle eksempler fra institutionernes indberetninger,
jf. bilag 14.
Ref.-nr.
185223
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om erhvervsakademier og professionshøjskoler fortsat bruger midler i udlandet med henblik på at tiltrække studerende fra andre EU-lande, til uddannelses- og forskningsministeren
2307323_0002.png
Tabel 1
markedsføringsudgifter mv. i 2019
Mio. kr., 2020 PL
Annoncering og
opsøgende re-
Reguleret
efter- og vi-
Øvrige ud-
gifter til
markedsfø-
ring
Intern kom-
munikation
og udarbej-
delse af
stillingsop-
slag
Erhvervsakademier i alt
Erhvervsakademi Sjælland
Københavns Erhvervsakademi
Erhvervsakademi Copenhagen Business Academy
Erhvervsakademi Kolding
Erhvervsakademi SydVest
Erhvervsakademi MidtVest
Erhvervsakademi Aarhus
Erhvervsakademi Dania
8,0
1,1
1,2
1,4
1,1
0,7
0,9
1,0
0,6
8,8
0,4
2,0
2,8
0,3
0,9
0,2
1,6
0,5
2,9
1,0
0,0
1,5
0,0
0,0
0,0
0,2
0,1
5,3
0,3
0,9
1,5
0,0
0,0
0,3
0,2
2,2
8,5
1,0
2,6
1,5
0,4
0,2
0,8
0,9
0,9
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
33,6
3,9
6,7
8,7
1,9
1,8
2,2
4,0
4,4
Vejledning
om studie-
Indtægts-
dækket
Total
kruttering
or- dereuddan-
dinær uddan-
nelse
nelse
valg virksomhed
Kunstneriske uddannelsesinstitutioner i alt
Det Kongelige Danske Kunstakademis skoler for Ar-
ite tur, Design og Kon er ering
Arkitektskolen Aarhus
Designskolen Kolding
3,1
0,7
0,1
2,4
0,5
0,4
0,0
0,0
0,2
0,0
0,1
0,0
0,9
0,3
0,4
0,3
0,3
0,0
0,1
0,2
0,1
0,1
0,0
0,0
5,1
1,5
0,7
2,9
Maritime uddannelsesinstitutioner i alt
SIMAC
MARTEC
Maskinmesterskolen i København
Aarhus Maskinmesterskole
Marstal Navigationsskole
Svendborg Søfartsskole
Stiftelsen Georg Stages Minde
Fredericia Maskinmesterskole
6,8
1,6
1,5
2,2
0,5
0,2
0,4
0,0
0,3
0,3
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,3
1,1
0,0
0,2
0,0
0,1
0,2
0,0
0,1
0,5
1,3
0,1
0,2
0,1
0,7
0,0
0,0
0,0
0,0
4,5
2,0
0,6
0,3
0,0
0,9
0,0
0,0
0,7
0,6
0,1
0,1
0,1
0,0
0,3
0,0
0,0
0,1
14,5
3,9
2,6
2,7
1,4
1,6
0,4
0,1
1,8
Professionshøjskoler i alt
Københavns Professionshøjskole
Professionshøjskolen Absalon
UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Professionshøjskolen UC Syddanmark
Professionshøjskolen VIA University College
Professionshøjskolen University College Nordjylland
12,1
1,2
1,4
2,5
1,4
2,1
2,2
8,0
1,2
0,6
0,9
1,0
3,4
0,5
14,5
1,4
1,0
3,6
0,3
3,8
1,8
7,8
2,1
1,6
0,6
0,4
1,4
1,2
18,5
4,5
2,6
1,4
2,1
5,4
2,3
1,3
0,3
0,0
0,4
0,0
0,0
0,3
62,3
10,7
7,1
9,4
5,2
16,1
8,3
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om erhvervsakademier og professionshøjskoler fortsat bruger midler i udlandet med henblik på at tiltrække studerende fra andre EU-lande, til uddannelses- og forskningsministeren
2307323_0003.png
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Den Frie Lærerskole
1,2
0,0
0,4
0,0
2,6
0,0
0,5
0,0
0,2
0,1
0,3
0,0
5,3
0,2
Universiteter i alt
Aarhus Universitet
Copenhagen Business School
Handelshøjskolen
Danmarks Tekniske Universitet
IT-universitetet i København
Københavns Universitet
Roskilde Universitet
Syddansk Universitet
Aalborg Universitet
36,1
8,7
0,0
6,3
2,5
3,4
1,0
4,3
9,8
22,4
2,6
10,7
0,9
0,7
0,9
0,3
2,5
3,8
3,6
1,2
0,3
0,7
0,0
0,5
0,1
0,5
0,2
22,6
4,6
2,0
3,8
0,6
5,3
1,3
3,7
1,2
17,5
3,1
1,7
0,1
0,8
3,8
3,3
3,0
1,7
2,5
0,4
0,0
0,3
0,4
1,2
0,0
0,1
0,2
104,7
20,6
14,8
12,1
5,1
15,2
5,9
14,1
17,0
Total
66,1
40,0
22,2
37,9
49,4
4,7
220,3
Kilde: Data fra de videregående uddannelsesinstitutioner indhentet af Uddannelses- og Forskningsministeriet
Anm.: Institutionerne har indberettet markedsføringsomkostninger mv. for 2019 i 2019-priser. I tabel 1 er tallene op-
regnet til 2020-PL ved brug af en generel PL-sats på 1,00 pct. fra 2019 til 2020.
Opgørelsesmetoden i tabel 1 adskiller sig fra den metode, der var anvendt ved besvarelsen af UFU alm. del spm. 154
(2018-19). I svaret på spm. 154 var de oplyste omkostninger for erhvervsakademier, professionshøjskoler og maritime
uddannelsesinstitutioner opgjort ud fra institutionernes årsrapporter, mens omkostningerne for universiteter og kunst-
neriske uddannelsesinstitutioner var oplyst af de enkelte institutioner. I nærværende svar har institutionerne indberet-
tet data efter samme spørgeramme.
Efter- videreuddannelsesområdet er delvist finansieret af deltagerbetaling.
Der indgår lønudgifter i institutionernes oplyste markedsføringsomkostninger mv., herunder institutionernes skøns-
mæssige opgørelse af lønudgifter.
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 3/3