Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 19. november 2020 har udvalget efter ønske fra Eva Flyvholm (EL) stillet
mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 66
Vil ministeren oplyse, om studerende og undervisere i risikogruppen kan være
sikre på at kunne gennemføre undervisning digitalt eller deltage på anden vis, så
det er sundhedsmæssigt forsvarligt og trygt for den enkelte?
Svar
Undervisning på de videregående uddannelsesinstitutioner sker under hensynta-
gen til nødvendigheden af at forebygge eller inddæmme udbredelsen af COVID-
19 og under hensyntagen til sundhedsmyndighedernes retningslinjer herom, jf. § 4
i bekendtgørelse nr. 1103 af 29. juni 2020
om genåbning af dagtilbud, skoler, insti-
tutioner m.v. i forbindelse med håndtering af Coronavirussygdom 2019 (COVID-
19).
Uddannelses- og Forskningsministeriet
har derudover i samarbejde med sund-
hedsmyndighederne og i dialog med
rektorformænd, studenterorganisationer, fag-
lige organisationer og relevante myndigheder i et sektorpartnerskab for de videre-
gående uddannelsesinstitutioner
udarbejdet retningslinjer for håndtering af CO-
VID-19 på de videregående uddannelsesinstitutioner. Retningslinjerne er senest
opdateret den 5. oktober 2020.
Af anbefalingerne i retningslinjerne fremgår bl.a., at
17. december 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
192037
”Ledelserne skal sikre, at der er en klar kommunikation til alle ansatte og
studerende om, hvordan personer i øget risiko
–
dvs. personer med risiko
for et alvorligt sygdomsforløb
–
skal forholde sig. For personer i øget risiko
skal Sundhedsstyrelsens anbefalinger følges, og der vil skulle foretages
en konkret individuel vurdering af egen læge.
For ansatte i øget risiko anbefales det yderligere, at ledelserne i dialog
med den enkelte medarbejder laver en konkret og individuel vurdering af,
hvordan den ansatte skal forholde sig.
For
studerende i øget risiko skal ledelserne sikre, at institutionen tilbyder
dialog om, hvordan den studerende skal forholde sig, samt om et eventu-
elt særligt tilrettelagt undervisningsforløb kan iværksættes, herunder hvor
Side 1/2