Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2307015_0001.png
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Christiansborg
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr.: 20453044
Svar på spørgsmål 58 (Alm. del):
I brev af 19. november 2020 har udvalget efter ønske fra Eva Flyvholm
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 58:
”Er
ministeren enig i, at man bør få ændret undervisningsmiljøloven, så
studerende beskyttes mod sexisme og krænkelser på samme måde, som
arbejdsmiljøloven beskytter de ansatte på uddannelsesinstitutionerne?”
Svar:
Det fremgår af undervisningsmiljølovens § 1, stk. 1, at elever, studerende
og andre deltagere i offentlig og privat undervisning har ret til et godt
undervisningsmiljø, således at undervisningen kan foregå sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt. Undervisningsmiljøet på skoler og
uddannelsesinstitutioner (uddannelsessteder) skal fremme deltagernes
muligheder for udvikling og læring og omfatter derfor også uddannelses-
stedets psykiske og æstetiske miljø.
Det er i bemærkningerne til undervisningsmiljøloven uddybet, at et godt
undervisningsmiljø ikke alene drejer sig om gode og sunde fysiske ind-
retninger, men at der også tænkes på det psykiske miljø, f.eks. bekæmpel-
se af mobning og fremme af god trivsel i det hele taget samt det æstetiske
miljø på uddannelsesstedet.
Undervisningsmiljøloven beskytter således allerede elevers og studeren-
des ret til et godt psykisk miljø på uddannelsessteder, herunder også mod
sexisme og krænkende handlinger.
I 2017 blev der indført et konkretiseret regelsæt for grundskoleundervis-
ning og ungdomsuddannelser, der bl.a. pålægger de ansvarlige på uddan-
nelsesstederne at lave en antimobbestrategi, herunder en strategi mod
digital mobning, samt giver elever direkte klageadgang. Nogle sexistiske
og krænkende handlinger vil være omfattet af disse regler vedrørende
pligt til tiltag mod problemer med det psykiske undervisningsmiljø. An-
16. december 2020
Sags nr.: 20/23258
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 58: Spm., om man bør få ændret undervisningsmiljøloven, så studerende beskyttes mod sexisme og krænkelser, til børne- og undervisningsministeren
timobberegelsættet er for nylig blevet evalueret, og Børne- og Under-
visningsministeriet er på baggrund heraf ved at udarbejde en lovovervåg-
ningsredegørelse, der skal danne udgangspunkt for en stillingtagen til,
om reglerne har haft den ønskede virkning, eller om de skal justeres.
Seksuel chikane er desuagtet en udfordring både på uddannelsesinstituti-
oner og arbejdspladser. Regeringen vil derfor tage et opgør med seksuel
chikane og har taget i alt 14 initiativer herom. En samlet oversigt over
initiativerne blev offentliggjort på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside
den 25. november 2020.
Ud af de 14 initiativer er 6 initiativer målrettet uddannelsesområdet:
Initiativ 4: Styrke undervisningen på erhvervsuddannelser og de
gymnasiale uddannelser i psykisk arbejdsmiljø, herunder seksuel
chikane
Initiativ 8: Opfordring til at oprette whistleblowerordninger på ud-
dannelsesinstitutioner
Initiativ 9: Dialog med parter på uddannelsesområdet
Initiativ 10: Kontinuerlig kortlægning af udfordringernes omfang ift.
uddannelsesinstitutioner, herunder elever i praktik
Initiativ 13: Dialog om praktikuddannelsers forpligtelser
Initiativ 14: Dialog om øget fokus på at forebygge seksuel chikane
på praktiksteder
Beskyttelsen i undervisningsmiljøloven adskiller sig hovedsageligt fra
beskyttelsen i arbejdsmiljølovgivningen ved, at arbejdsmiljølovgivningen
indeholder et langt større antal og derfor mere emnespecifikke bestem-
melser, herunder bestemmelser om krænkende handlinger i bekendtgø-
relse om psykisk arbejdsmiljø, samt ved at arbejdsmiljølovgivningen in-
deholder mulighed for strafferetlige sanktioner.
Udover eventuelle justeringer i antimobbereglerne som følge af lovover-
vågningen, jf. foran, er der ikke i Børne- og Undervisningsministeriet
forestående planer om at ændre i undervisningsmiljølovens regler, her-
under ikke om særlige regler vedrørende krænkende handlinger.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2