Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2298951_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 9. november 2020 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 42
Vil ministeren oplyse, hvordan ministeren vil følge op på RKV-arbejdsgruppens
anbefalinger, jf. Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og vide-
reuddannelse (2018-2021), og vil ministeren endvidere oplyse tidshorisonten i
forhold til implementering af arbejdsgruppens anbefalinger?
Svar
I forbindelse med Trepartsaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter-,
og videreuddannelse (2018-2021) blev der nedsat en arbejdsgruppe, som fik til
opgave at kortlægge potentialer og barrierer for brugen af realkompetencevurde-
ringer (RKV) på det videregående niveau med henblik på anbefalinger for yderli-
gere brug af vurderingerne.
En realkompetencevurdering er en vurdering af en persons samlede viden, fær-
digheder og kompetencer, uanset hvor og hvordan de er erhvervet. Vurderingen
kan bruges ift. at vurdere adgangskrav og ift. anerkendelse af kompetencer, der
svarer til hele eller dele af en akademi- eller en diplomuddannelse. Vurderingerne
bliver lavet af professionshøjskolerne og erhvervsakademierne. Der er brugerbeta-
ling (dog ikke for faglærte eller ufaglærte), og Uddannelses- og Forskningsministe-
riet udbetaler en takst pr. vurdering til institutionen.
Anbefalingerne fra RKV-arbejdsgruppen lyder overordnet:
1.
Øget anerkendelse af praksisfaglige kompetencer: Der skal lægges me-
re vægt på anerkendelse af praksisfaglige kompetencer som led i RKV
2.
Oplysning og vejledning: Borgerne bør i højere grad sikres information
og vejledning om mulighederne og fordelene ved en RKV
3.
Brugervenlighed: Det skal være nemmere for en ansøger at formidle si-
ne kompetencer i en screenings- og ansøgningsproces
4.
Kvalitetssikring: Der skal være et skærpet fokus på sikring af kvaliteten
i RKV-arbejdet på den enkelte institution samt på tværs af institutionerne
5.
Bredere anvendelse af RKV: Der bør sikres en bredere anvendelse
af RKV i et karriere-, mobilitets- og rekrutteringsperspektiv.
Herudover anbefaler RKV-arbejdsgruppen, at regelsættet på området saneres.
7. december 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
191831
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om, hvordan ministeren vil følge op på RKV-arbejdsgruppens anbefalinger, til uddannelses- og forskningsministeren
2298951_0002.png
Det er i Uddannelses- og Forskningsministeriet besluttet, at der følges op på ar-
bejdsgruppens anbefalinger i tre spor, i hhv. ministeriet, i et sektorprojekt og på
institutionerne. Som bilag til besvarelsen er vedlagt brev af 27. november 2020 til
de videregående uddannelsesinstitutioner og øvrige interessenter, som indeholder
ministeriets plan for opfølgning. Derudover er vedlagt den samlede redegørelse
fra RKV-arbejdsgruppen (marts 2020).
For mig er det vigtigt, at realkompetencevurderinger er så simpelt et redskab som
muligt for målgruppen. Vi skal sammen med de videregående uddannelsesinstitu-
tioner understøtte, at den enkelte ansøger får udnyttet sine realkompetencer bedst
muligt i forbindelse med efter- og videreuddannelse.
Jeg skal beklage, at offentliggørelsen af anbefalingerne og opfølgningen har været
forsinket. I alle ministerier arbejdes der på højtryk for, at Danmark kan komme
bedst muligt igennem corona-krisen. Dette indebærer desværre i nogle tilfælde, at
tidsplanerne for ikke-corona relaterede indsatsområder kan blive rykket. I forhold
til RKV-arbejdsgruppens anbefalinger glæder jeg mig over, at der nu foreligger en
god plan for opfølgning, og jeg håber, at interessenterne vil gå konstruktivt til op-
gaven.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2/2