Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2297072_0001.png
Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 6. november 2020 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen
Dahl stillet mig følgende spørgsmål:
UFU alm. del spørgsmål 40
Vil ministeren redegøre for, hvor mange unge med en studentereksamen (hf, hhx,
stx, htx) der gennemfører en videregående uddannelse, og vil ministeren endvi-
dere oplyse antallet af studenter, der tager en kort- mellemlang- og lang videregå-
ende uddannelse? Opgørelsen ønskes fordelt på de forskellige typer studenterek-
samener.
Svar
Fra studentereksamen til gennemførsel af en videregående uddannelse går der
flere år. For at svare på hvor mange unge med en studentereksamen, som gen-
nemfører en videregående uddannelse, er det derfor nødvendigt at gå lidt tilbage i
tiden. I det følgende opgøres det, hvor mange fra studenterårgang 2009, som har
gennemført eller er i gang med en videregående uddannelse i 2019, der er sene-
ste år dækket af data.
Studenterårgang 2009
dvs. dem, der afsluttede en gymnasial uddannelse i 2009
bestod af 36.031 personer, jf. Tabel 1. I 2019 havde næsten fire ud af fem (79,2
pct.) gennemført en videregående uddannelse, svarende til 28.526 personer. En
del af studenterårgang 2009 har gennemført en erhvervsuddannelse. Tælles er-
hvervsuddannelser sammen med videregående uddannelser har 32.524 opnået
en erhvervskompetencegivende uddannelse svarende til 90,3 pct. i 2019. Dermed
har 9,7 pct. af studenterårgang 2009 ikke fået en erhvervskompetencegivende ud-
dannelse i 2019. En gymnasial uddannelse er studiekompetencegivende, men
ikke erhvervskompetencegivende.
4,3 pct. af årgangen var stadig i gang med en videregående uddannelse i 2019.
Hvis de gennemfører deres igangværende uddannelse, vil 83,5 pct. af studenter-
årgang 2009 samlet set have fuldført en videregående uddannelse. Der kan der-
udover være yderligere personer fra 2009-årgangen, som i de kommende år star-
ter og fuldfører en videregående uddannelse.
Andelen af 2009-studenterne, som har fuldført en videregående uddannelse, vari-
erer på tværs af de forskellige ungdomsuddannelser. Der er flest fra stx, som får
4. december 2020
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
190841
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om, hvor mange unge med en studentereksamen (hf, hhx, stx, htx) der gennemfører en videregående uddannelse, til uddannelses- og forskningsministeren
2297072_0002.png
en videregående uddannelse, nemlig 18.194 personer svarende til 85,5 pct. Målt
på andel er der færrest fra hf, der får en videregående uddannelse, svarende til
67,1 pct. Der er dog stadig 7,3 pct. af hf’erne,
der er i gang med en videregående
uddannelse, hvilket er den største andel over de forskellige gymnasietyper.
Tabel 1
Studenterårgang 2009 opgjort på gennemførte eller i gang med videregående uddannelse i
2019, antal og pct.
Antal
Antal
studenter
2009
Hf
Hhx
Htx
Stx
Øvrige gymnasiale
uddannelser
Total
4.172
7.007
2.657
21.281
926
36.031
Fuldført vid.
udd.
2019
2.801
4.795
2.090
18.194
654
28.526
I gang vid.
udd.
2019
303
206
114
890
28
1.541
Andel i pct.
Fuldført vid.
udd.
2019
67,1
68,4
78,7
85,5
70,6
79,2
I gang vid.
udd.
2019
7,3
2,9
4,3
4,2
3,0
4,3
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.:
Kilde:
Øvrige gymnasiale uddannelser er IB, adgangskurser for ingeniører, og særlige uddannelser
for flygtninge og indvandrere. HF-enkeltfag er ikke med i opgørelsen. Igangværende stude-
rende ekskluderer studerende på top-op uddannelser og kandidat uddannelser, da de har
gennemført hhv. en KVU og MVU.
Uddannelses- og Forskningsministeriet pba. data fra Danmarks Statistik.
Fordelt på de videregående uddannelser har flest, 13.261, gennemført en lang vi-
deregående uddannelse (LVU) i 2019 svarende til 45,8 pct. af studenterårgangen,
jf. Tabel 2. Næst flest har gennemført en mellemlang videregående uddannelse
(MVU), nemlig 12.789 og færrest, 2.879, en kort videregående uddannelse (KVU).
Tabel 2
Antal og andel af studenterårgang 2009, som har gennemført en videregående uddannelse
fordelt på KVU, MVU eller LVU 10 år efter studentereksamen, antal og pct.
Antal gennemførte
KVU
Hf
Hhx
Htx
Stx
Øvrige gymnasiale
uddannelser
Total
332
1.091
293
1.120
43
2.879
MVU
2.026
1.919
921
7.548
377
12.789
LVU
492
1.917
912
9.729
217
13.261
KVU
11,6
22,1
13,8
6,1
6,8
10,0
Andele i pct.
MVU
71,1
38,9
43,3
41,0
59,2
44,2
LVU
17,3
38,9
42,9
52,9
34,1
45,8
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 40: Spm. om, hvor mange unge med en studentereksamen (hf, hhx, stx, htx) der gennemfører en videregående uddannelse, til uddannelses- og forskningsministeren
2297072_0003.png
Anm.:
Kilde:
For at undgå dobbelttælling er KVU ekskl. personer som har gennemført en top-op uddan-
nelse, da de tæller med i MVU. Tilsvarende er MVU ekskl. personer som har gennemført en
LVU, da de tæller med hos LVU.
Uddannelses- og Forskningsministeriet pba. data fra Danmarks Statistik.
Der kan i tabellerne være dobbelttælling af personer, som har fuldført en videregå-
ende uddannelse på mere end et niveau (f.eks. erhvervsakademiuddannelse, som
også har taget en professionsbachelor, der ikke er en overbygningsuddannelse).
Dette vurderes dog ikke at have væsentligt omfang, da opgørelsesperioden er be-
grænset til 10 år. Bachelorer, som tager en kandidatuddannelse, og erhvervsaka-
demiuddannede, som tager en overbygningsuddannelse til professionsbachelor,
er kun talt med én gang i tabellerne.
Opgørelsesperiodens længde på 10 år indebærer samtidig, at senere ændringer i
bl.a. uddannelsesadfærd og ungdomsårgangenes størrelse ikke er afspejlet. Sær-
ligt kan forholdene omkring COVID-19 have betydning for uddannelsesadfærden
for de seneste studenterårgangen, som kan betyde, at den adskiller sig fra tidli-
gere år.
Tilsvarende er den fulde betydning af ændringer af uddannelsessystemet i den
mellemliggende periode ikke nødvendigvis afspejlet i 2009 årgangens adfærd.
Bl.a. er EUX-uddannelsen ikke omfattet, da den først blev etableret i 2010. Et an-
det eksempel er det øgede udbud af videregående uddannelser på forskellige ni-
veauer de seneste ti år, som kan have haft en betydning for studenternes uddan-
nelsesadfærd, der ikke nødvendigvis er fuldt afspejlet i tabellerne ovenfor.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 3/3