Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2277454_0001.png
Uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og Forskningsministeriet
Vedrørende markedsføringsudgifter
Folketingets Uddannelses- og Forskningsudvalg (UFU) har med spørgsmål 134
bedt Uddannelses- og Forskningsministeren oplyse, hvor mange penge henholds-
vis universiteter, professionshøjskoler, erhvervsakademier og øvrige videregående
uddannelsesinstitutioner hvert år bruger på markedsføring. Udvalget henviser til
en tidligere besvarelse, spørgsmål 154 fra folketingsåret 2018-2019.
Da de tidligere besvarelser har bygget på forskellige afgrænsninger af markedsfø-
ringsudgifter mellem institutionsområder og enkeltinstitutioner, og opgørelserne
derfor ikke har været sammenlignelige, har Uddannelses- og Forskningsministe-
riet besluttet at indsamle oplysninger efter en bred afgrænsning, men underopdelt
i en række kategorier, på tværs af alle uddannelsesinstitutioner under Uddannel-
ses- og Forskningsministeriet mhbp. at opnå et sammenligneligt grundlag.
Afgrænsning af indsamlingen
Uddannelses- og Forskningsministeriet ønsker oplysninger om alle aktiviteter, der
retter sig mod fremtidige studerende, kunder eller bidragsydere
det være sig
både i form af egentlig annoncering, i form af studievejledning (til kommende stu-
derende) og i form af profilering i offentligheden i bredere forstand.
Herudover ønskes oplyst institutionens udgifter til intern kommunikation (intranet,
nyhedsbreve mv.) og udarbejdelse af stillingsopslag.
Opgørelsen vedrører både eksterne omkostninger (køb af ydelser) og interne om-
kostninger i forbindelse med markedsføringsaktiviteterne; der skal dog ikke regnes
administrativt overhead på de interne omkostninger.
Opgørelsen ønskes opdelt i følgende kategorier:
- Markedsføring af ordinære uddannelser
o
Annoncering og opsøgende rekruttering
Rettet mod danske studerende
Rettet mod EU/EØS-studerende
Rettet mod ikke-EU/EØS-studerende
o
Vejledning om studievalg (åbent hus, messer mv.)
- Markedsføring af reguleret efter- og videreuddannelse (deltidsuddan-
nelse/åben uddannelse)
- Markedsføring af indtægtsdækket virksomhed
- Øvrige omkostninger til markedsføring
- Omkostninger til intern kommunikation og udarbejdelse af stillingsopslag
30. september 2020
Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøtte
Institutionsøkonomi
Haraldsgade 53
2100 København Ø
Tel. 7231 7800
www.ufm.dk
CVR-nr. 3404 2012
Sagsbehandler
Nicolai Ebsen
Tel. 72 31 78 44
[email protected]
Ref.-nr.
20/35508-7
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om, hvad der udtømmende er indeholdt i de fire kategorier, som er henholdsvis ’annoncering’, ’opsøgende rekruttering på ordinære uddannelser’, ’markedsføring i forhold til efter- og videreuddannelse’ og ’øvrige omkostninger til markedsføring’, til uddannelses- og forskningsministeren
2277454_0002.png
Da de tidligere års besvarelser ikke har været sammenlignelige, ønskes opgørel-
sen foretaget for årene 2017-2019.
Institutionen bedes endvidere oplyse særlige opmærksomhedspunkter ved opgø-
relsen herunder fx graden af sikkerhed i opgørelsen.
Der vedlægges en skabelon i regneark til indberetningen. Indberetningen bedes
fremsendt
senest d. 20. oktober 2020
til
[email protected]
Spørgsmål til indberetningen kan rettes til fuldmægtig Therese Cederberg Nielsen,
tlf.: 7231 8341, e-mail:
[email protected]
Med venlig hilsen
Styrelsen for Institutioner og
Uddannelsesstøtte
Nicolai Ebsen
Kontorchef
Side 2/2