Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2454245_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 3. september har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spm 262
Vil ministeren oplyse, hvordan det sikres, at de støttekroner, som tildeles GTS-in-
stitutterne via resultatkontakter med staten ikke i praksis
direkte eller indirekte
medfinansierer kommercielle dele af GTS-institutternes forretning, herunder drifts-
aktiviteter, og dermed virker konkurrenceforvridende? Vil ministeren supplerende
oplyse, hvilke kontrolmekanismer der er på plads med henblik på at modvirke
dette (regnskabsmæssige o.l.)?
Svar
GTS-ydelser skal være på forkant af markedet for teknologisk service og afhjælpe
markedssvigt som beskrevet i rammebestemmelserne for statsstøtte. GTS-ydelser
skal bidrage til at give virksomheder tidlig adgang til teknologiske kompetencer,
som de ikke selv råder over, og som markedet ikke af egen drift udbyder, ligesom
resultatkontraktmidler ikke må anvendes til at opbygge teknologiske serviceydel-
ser, der allerede er på markedet eller på vej på markedet.
GTS-godkendelsen indebærer en anerkendelse af, at instituttet besidder en bety-
delig teknologisk indsigt og kendskab til markedsudviklingen. En viden der er op-
bygget på basis af instituttets faglige arbejde og relationer til det omgivende sam-
fund f.eks. netværk, kunderelationer, deltagelse i nationale og internationale fag-
lige fora, faglige følgegrupper og faglitteratur. Et GTS-institut skal derfor selv inden
eventuel ansøgning afdække, om en påtænkt udvikling af nye GTS-ydelser vil
være i konkurrence med andre markedsaktørers aktuelle ydelser eller ydelser un-
der udvikling.
Markedsafklaringen suppleres i ansøgningsfasen af en bred dialog med interes-
senterne på hjemmesiden www.bedreinnovation.dk og deraf afledt bilateral kom-
munikation. Instituttets aktive markedsafdækning omfatter de fagligt, sprogligt og
geografisk afgrænsede markeder, hvor instituttet opererer.
GTS-instituttet skal reagere på opnået viden om andre markedsaktørers udvikling
af tilsvarende ydelser. Er aktiviteterne hos et GTS-institut allerede igangsat, og får
instituttet undervejs kendskab til, at andre markedsaktører er i gang med udvikling
1. oktober 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
21/41526-1
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 262: Spm. om, hvordan det sikres, at de støttekroner, som tildeles GTS-institutterne via resultatkontakter med staten ikke i praksis – direkte eller indirekte – medfinansierer kommercielle dele af GTS-institutternes forretning m.v., til uddannelses- og forskningsministeren
2454245_0002.png
af tilsvarende ydelser, som kan forventes udbudt på det danske marked, skal an-
vendelsen af resultatkontraktmidler hertil straks ophøre, jf. vejledning til bekendt-
gørelse om GTS kap. 3.11.
GTS-institutterne har både kommercielle og ikke-kommercielle aktiviteter. Disse to
former for aktiviteter skal instituttet holde klart adskilt i regnskaberne. De af UFS
medfinansierede indsatser og aktiviteter er af natur ikke-kommercielle aktiviteter.
De aktiviteter, som GTS forsker i, er områder, der på sigt gerne skal have et kom-
mercielt potentiale, da de skal bidrage til, at erhvervslivet og samfundet opnår en
konkurrencefordel gennem tidligere adgang til ny teknologisk viden.
EU-Kommissionen har i 2008 og i 2015 vurderet det danske set-up omkring medfi-
nansieringen af GTS og vurderer, at den offentlige finansiering af aktiviteter i GTS
institutterne ikke udgør statsstøtte i henhold til EF-traktatens artikel 87. stk. 1.
Kontrollen af, at GTS-institutterne har det rigtige registreringstekniske og regn-
skabsmæssige set-up, sikres gennem en særskilt revisionsinstruks. Det er såle-
des lagt ud til GTS-institutternes revisorer at sikre overholdelse af dette krav. I
henhold til revisionsinstruksen skal revisor eksempelvis oplyse, hvorvidt revisionen
har givet anledning til bemærkninger med hensyn til, om den offentlige finansiering
er anvendt i overensstemmelse med de givne vilkår, samt hvorvidt revisionen har
givet anledning til bemærkninger med hensyn til, om refusion og tilskudsgrundlag
er opgjort i overensstemmelse med gældende regler.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsens (UFS) regnskabsmæssige kontrol baseres
primært på GTS-institutternes revisionsprotokoller eller revisionsberetninger. I bre-
dere forstand fører UFS også tilsyn med GTS-institutterne som følge af eksterne
henvendelser og eventuelle klager, ligesom offentliggørelsen af resultatkontrak-
terne på bedreinnovation.dk skaber transparens omkring GTS-institutternes aktivi-
teter og udviklingsarbejder. Det har til formål at skabe afklaring om konkurrence-
forhold og eventuel risiko for konkurrenceforvridning, så det kan håndteres i en tid-
lig fase.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 2/2