Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 3. september har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spm 259
Vil ministeren nærmere redegøre for, hvilke kendte risici, som er forbundet med til-
delingen af støttekroner via GTS-institutternes resultatkontrakter med staten
(f.eks. negative eksternaliteter som dødvægt, fortrængning, krydssubsidiering,
høje administrationsomkostninger etc.), og hvordan disse søges modvirket?
Svar
Resultatkontraktstøtten til GTS afløfter noget af risikoen ved, at institutternes ud-
vikling af nye teknologiske services skal være på forkant af markedsudviklingen.
Da et GTS-institut endvidere er et økonomisk lukket system, hvorfra der ikke kan
trækkes midler ud, vil fortrængning af institutternes investeringer ikke kunne med-
føre, at midler kan trækkes ud. Der kan skelnes mellem følgende risici ved tildeling
af resultatkontraktmidler til institutterne, dvs. risiko for at statsstøtten anvendes til:
A. Erhvervsmæssigt irrelevante områder,
B. paralleludvikling og konkurrenceforvridning, herunder krydssubsidiering,
C. at udvikle viden, som ikke efterfølgende er tilgængeligt på almennyttige
vilkår,
D. risiko for overkompensation af administrative udgifter (overhead).
Med hensyn til afbødning af risici A henviser jeg til min besvarelse af UFU alm. del
spørgsmål 251 og 252, mens foranstaltninger ift. risici B, C og D gennemgås ne-
denfor.
Ad B)
Bekendtgørelsen om GTS § 14, stk. 1 bestemmer, at institutterne ikke må an-
vende resultatkontraktmidler til at udvikle teknologiske serviceydelser, hvis tilsva-
rende ydelser allerede udbydes på det danske marked, eller hvis det godkendte
teknologiske serviceinstitut har eller burde have kendskab til, at tilsvarende ydel-
ser er under udvikling.
1. oktober 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
21/41526-1
Side 1/3