Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2454212_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 3. september 2021 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen
Dahl (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 253
Vil ministeren oplyse, hvordan det løbende evalueres, om et GTS-institut opfylder
de kvalitative krav i forhold til formålsbestemmelsen for GTS-institutter? Vil mini-
steren i forlængelse heraf oplyse, om der er eksempler på institutter, som er faldet
bagud i konkurrencen om tekniske kompetencer og er blevet frataget deres status
som GTS-institut?
Svar
Af § 5, stk. 1 og 2, i lov om teknologi og innovation, fremgår det, at alene almen-
nyttige selvejende institutioner eller almennyttige aktieselskaber kan godkendes
som teknologisk serviceinstitutter, og at godkendte teknologiske serviceinstitutter
inden for området teknologisk service skal arbejde på et økonomisk, fagligt og or-
ganisatorisk betryggende grundlag.
En almennyttig selvejende institution eller et almennyttigt aktieselskab, som ansø-
ger om at blive et godkendt teknologisk serviceinstitut, skal grundlæggende be-
sidde teknologisk videnopbygning og -formidling med erhvervsmæssig interesse
og relevans. Godkendelse baseres på en samlet vurdering af, om instituttet besid-
der følgende:
Betryggende organisering, almennyttig status, uafhængighed af særinteres-
ser og etisk ansvarlig adfærd
Højt fagligt niveau og evne til videnspredning
Erhvervsmæssig relevans
Økonomisk betryggende grundlag
Strategi for instituttets udvikling samt systemer for afrapportering.
For at kunne godkendes skal instituttet endvidere være en forsknings- og videnfor-
midlingsinstitution i henhold til definitionen i pkt. 1.3. ee) i Europa-Kommissionens
meddelelse om rammebestemmelser for statsstøtte til forskning og udvikling og in-
novation (2014/C 198/01).
1. oktober 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
21/41526-1
Side 1/3
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om, hvordan det løbende evalueres, om et GTS-institut opfylder de kvalitative krav i forhold til formålsbestemmelsen for GTS-institutter m.v., til uddannelses- og forskningsministeren
2454212_0002.png
Uddannelses- og forskningsministeren har delegeret tilsynet med GTS-institut-
terne til Uddannelses- og Forskningsstyrelsen (UFS). Styrelsen fører tilsyn med de
godkendte teknologiske serviceinstitutters overholdelse af regler og vilkår for insti-
tuttets godkendelse og anvendelse af resultatkontraktmidler, jf. § 18, stk. 1, i be-
kendtgørelse om godkendt teknologisk service.
GTS-institutter, der modtager resultatkontraktfinansiering, skal afrapportere i med-
før af fastsatte krav i bekendtgørelse og bevillingsbreve og endvidere følge den
gældende vejledning.
De indgåede resultatkontrakter afrapporteres årligt til UFS, hvor fremdriften, vi-
sion, mål og indikatorer rapporteres i skemaer, som UFS har udarbejdet til brug for
afrapporteringen.
Rapportering omfatter også gennemførte aktiviteter under hvert af de mere over-
ordnede indsatsområder. Der tages udgangspunkt i offentliggjorte aktivitetsbeskri-
velser under indsatsområdet på
www.bedreinnovation.dk.
Rapportering suppleres i nødvendigt omfang med møder mellem UFS og GTS-in-
stitutterne.
Herudover indsender GTS-institutter økonomisk og statistisk rapportering årligt:
Årsregnskab for institut (moderselskab) og koncern i henhold til årsregn-
skabsloven
Rapport vedrørende instituttets samlede strategiske og faglige udvikling
Afrapportering af performance-nøgletal for instituttet
Opdateret budget- og regnskabsskema
Faglig og økonomisk årsrapport for indsatsområderne inkl. direktionserklæ-
ring
Revisorattesteret beregning af omkostningsfaktor
Revisionsprotokol eller -beretning udarbejdet på basis af revisionsinstruk-
sen.
Endelig indrapporterer institutterne data til det årlige GTS performanceregnskab
for GTS-nettet.
Den økonomiske rapportering til UFS suppleres af økonomiske halvårsmeddelel-
ser 1. marts og 1. september samt driftsbudget og budget for omkostningsfaktoren
den 15. december. UFS vurderer løbende den økonomiske rapportering for at
sikre, at institutterne drives på et betryggende grundlag.
Ved afslutningen af en resultatkontraktperiode suppleres med en rapportering af
de opnåede resultater og erfaringer fra hver af de gennemførte indsatsområder.
Ud over institutternes skriftlige årsrapportering kan styrelsen tage initiativ til at
gennemføre midtvejs- og slutreview, ligesom UFS kan bede GTS-institutterne om
supplerende rapportering. UFS kan ligeledes gennemføre fagspecifikke, institut-
specifikke eller tværgående evalueringer af GTS-indsatsen.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/3
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 253: Spm. om, hvordan det løbende evalueres, om et GTS-institut opfylder de kvalitative krav i forhold til formålsbestemmelsen for GTS-institutter m.v., til uddannelses- og forskningsministeren
2454212_0003.png
Det løbende tilsyn baseres på det halv- og helårlige materiale af faglig og økono-
misk karakter, der afrapporteres til styrelsen, eksterne henvendelser til styrelsen
vedrørende institutterne, offentligt tilgængeligt materiale samt i nødvendigt omfang
møder og anden dialog mellem styrelsen og repræsentanter for institutter. Tilsynet
inddrager ligeledes instituttets vedtægter og strategiplan.
Institutternes strategiplaner vurderes i forbindelse med ansøgning om en eventuel
forlængelse af en eksisterende godkendelse. Her vurderes instituttets situation og
perspektiverne for den kommende 3-årsperiode, samt de overordnede mål for in-
stituttets faglige og økonomiske udvikling og oplysning om økonomiske og strate-
giske forhold.
Ud over de faste rapporter påhviler det GTS-institutterne, jf. Bekendtgørelsen om
teknologisk service § 19, uopfordret og hurtigst muligt at underrette UFS, hvis der
sker eller forventes at ske væsentlige ændringer af økonomisk, ledelsesmæssig
og/eller faglig karakter, der kan have betydning for virksomhedens status som
GTS-institut.
Jf. § 21 kan godkendelsen som teknologisk serviceinstitut tilbagekaldes med eller
uden varsel, hvis de forudsætninger, der ligger til grund for godkendelsen, ikke
længere er opfyldt. Såfremt et godkendt teknologisk serviceinstitut ikke overholder
regler og vilkår for godkendelse som teknologisk serviceinstitut eller for tildelte re-
sultatkontraktmidler, kan Uddannelses- og Forskningsstyrelsen efter en konkret
vurdering tilbageholde eller reducere ikke-udbetalte resultatkontraktmidler og
kræve allerede udbetalte resultatkontraktmidler helt eller delvist tilbagebetalt.
GTS-nettet har gennem de seneste årtier gennemlevet en betydelig konsolidering.
I starten af
1990’erne,
var der mere end 30 GTS-institutter, typisk mindre institut-
ter. Fusioner og gensidige overtagelser har bidraget til en løbende tilpasning i in-
stitutternes faglige fokus og kompetencer. Typisk er relevante dele af institutter vi-
dereført i nye større konsoliderede organisationer, mens andre aktiviteter er udfa-
set i forbindelse med fusioner. Et enkelt GTS-institut, DIFTA beliggende i Hirts-
hals, der havde fokus på fiskeri og fangstredskaber, blev dog lukket helt i 2000.
Her blev det konstateret, at det danske markedsgrundlag reelt var forsvundet, og
der ikke var perspektiv i at indlejre aktiviteterne i andre GTS-institutter.
DIFTA’s
aktiviteter blev derfor afviklet som GTS-indsats.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 3/3