Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2450423_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 27. august 2021 har udvalget efter ønske fra Ulla Tørnæs (V) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 241
Vil ministeren redegøre for, hvor mange penge der er allokeret til henholdsvis
grønne og ikke-grønne forskningsområder i Innovationsfonden i hhv. 2019, 2020
og 2021 fordelt på forskellige fagområder (NAT, TEK, VET, SAMF, HUM, SUND)?
Svar
Innovationsfonden har oplyst, at forskningsmidlerne for 2019, 2020 og 2021 er
blevet hhv. budgetteret og bevilliget til grønne og ikke-grønne temaer, som angivet
i tabel 1.
Tabel 1: Midler til grønne forskningstungeprogrammer, mio. kr.
2019
Tema
Grønne
Ikke-grønne
Budgetteret
280,3
444,1
Bevilget
251,7
443,1
Budgetteret
828,2
300,6
2020
Bevilget
830,0
299,9
Budgetteret
2021
Bevilget
916,3
319,6
24. september 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
257447
72,8
14,9
Kilde: Innovationsfonden.
I tabellen indgår kun Innovationsfondens forskningstunge programmer, dvs. Grand
Solutions, de fire grønne missionsdrevne partnerskaber samt Internationale sam-
arbejder.
Størstedelen af de tematiserede midler for 2021 bliver først bevilget i slutningen af
året.
Ud af Innovationsfondens samlede bevilling på 1.882,4 mio. kr. til alle virkemidler
på finansloven for 2021 var 1.160,5 mio. kr. tematiseret til grønne projekter.
Midlerne bliver ikke fordelt eller opgjort på de videnskabelige hovedområder, hvor-
for der ikke foreligger data om dette.
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 241: Spm. om, hvor mange penge der er allokeret til henholdsvis grønne og ikke-grønne forskningsområder i Innovationsfonden i hhv. 2019, 2020 og 2021 fordelt på forskellige fagområder (NAT, TEK, VET, SAMF, HUM, SUND), til uddannelses- og forskningsministeren
2450423_0002.png
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/2