Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 13. august 2021 har udvalget efter ønske fra Victoria Velásquez (EL) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 238
Vil ministeren redegøre for provenuvirkningen ved at fremrykke og hæve det regi-
onale taxameter, som indføres fra 2023 med aftale om ”Flere og bedre uddannel-
sesmuligheder i hele Danmark” af 25. juni 2021? Vil ministeren konkret
opgøre
merudgifterne i forhold til den indgåede aftale i det tilfælde, hvor det regionale ta-
xameter i stedet indføres med følgende profil: Et regionalt taxameter på 105 pct. i
2022, 106 pct. i 2023, 107 pct. i 2024, 108 pct. i 2025, 109 pct. i 2026 og 110 pct. i
2027 og frem?
Svar
Tabel 1 nedenfor udgør et beregningsteknisk eksempel på udgiftsvirkningen ved
et regionalt taxameter på 105 pct. i 2022, 106 pct. i 2023, 107 pct. i 2024, 108 pct.
i 2025, 109 pct. i 2026 og 110 pct. i 2027 og frem.
I eksemplet er udgiftsprofilen for det regionale taxameter fra
Aftale om flere og
bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark
fremrykket ét år.
Det er dernæst lagt til grund, at en stigning i det regionale taxameter på ét pro-
centpoint medfører udgifter for 31,2 mio. kr. Dette svarer til den beregnede sats for
en stigning på ét procentpoint af et fuldt indfaset regionalt taxameter i
Aftale om
flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark.
Tabel 1. Merudgifter ved foreslået profil for øget regionalt taxameter.
Mio. kr. (2021-pl)
Foreslået profil for regionalt ta-
xameter (pct.)
Udgifter ved regionalt taxame-
ter, jf. foreslået profil
Udgifter ved regionalt taxame-
ter, jf. Aftale om flere og bedre
uddannelsesmuligheder i hele
Danmark
Merudgifter
2022
105
120,0
2023
106
164,2
2024
107
208,4
2025
108
249,6
2026
109
280,8
Varige
2027 udgif-
ter
110
312,0
110
312,0
10. september 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
251310
120,0
120,0
44,2
133,0
75,4
177,2
72,4
187,2
93,6
218,4
93,6
218,4
93,6
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet
Side 1/2