Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 13. august 2021 har udvalget efter ønske fra Victoria Velásquez (EL) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 236
Vil ministeren redegøre for provenuvirkningen ved at hæve det regionale taxame-
ter, som indføres fra 2023 med aftale om ”Flere og bedre uddannelsesmuligheder
i hele Danmark” af 25. juni 2021? Vil ministeren konkret opgøre
merudgifterne i
forhold til den indgåede aftale i det tilfælde, hvor det regionale taxameter i stedet
indføres med følgende profil: Et regionalt taxameter på 108 pct. i 2023 og 2024,
109 pct. i 2025 og 2026 og 110 pct. fra 2027 og frem?
Svar
Tabel 1 nedenfor udgør et beregningsteknisk eksempel på merudgiftsvirkningen
ved et regionalt taxameter på 108 pct. i 2023 og 2024, 109 pct. i 2025 og 2026 og
110 pct. fra 2027 og frem.
I det beregningstekniske eksempel er der lagt til grund, at en stigning på et pro-
centpoint medfører udgifter for 31,2 mio. kr. Dette svarer til den beregnede sats for
en stigning på ét procentpoint af et fuldt indfaset regionalt taxameter i
Aftale om
flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark.
Tabel 1. Merudgifter ved foreslået profil for øget regionalt taxameter.
Mio. kr. (2021-pl)
Foreslået profil for regionalt ta-
xameter (pct.)
Udgifter ved regionalt taxame-
ter, jf. foreslået profil
Udgifter ved regionalt taxame-
ter, jf. Aftale om flere og bedre
uddannelsesmuligheder i hele
Danmark
Merudgifter
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet.
10. september 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
251310
2022
2023
108
213,6
2024
108
226,6
2025
109
270,8
2026
109
280,8
Varige
2027 udgif-
ter
110
312,0
110
312,0
120,0
93,6
133,0
93,6
177,2
93,6
187,2
93,6
218,4
93,6
218,4
93,6
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 1/1