Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2443628_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 13. august 2021 har udvalget efter ønske fra Victoria Velásquez (EL) stil-
let mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 234
Vil ministeren redegøre for provenuvirkningen ved at fremrykke det regionale taxa-
meter, som indføres fra 2023 med aftale om ”Flere og bedre uddannelsesmulighe-
der i hele Danmark” af 25. juni 2021. Vil ministeren konkret opgøre
merudgifterne i
forhold til den indgåede aftale i det tilfælde, hvor det regionale taxameter i stedet
indføres med følgende profil: Et regionalt taxameter på 105 pct. i 2022, 2023 og
2024, 106 pct. i 2025 og 2026 og 107 pct. fra 2027 og frem?
10. september 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
251310
Svar
Tabel 1 nedenfor udgør et beregningsteknisk eksempel på merudgiftsvirkningen
ved et regionalt taxameter på 105 pct. i 2022, 2023 og 2024, 106 pct. i 2025 og
2026 og 107 pct. fra 2027 og frem.
I eksemplet er udgiftsprofilen for det regionale taxameter fra
Aftale om flere og
bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark
fremrykket ét år.
Tabel 1. Merudgifter ved foreslået profil for øget regionalt taxameter.
Mio. kr. (2021-pl)
Foreslået profil for regionalt ta-
xameter (pct.)
Udgifter ved regionalt taxame-
ter, jf. foreslået profil
Udgifter ved regionalt taxame-
ter, jf. Aftale om flere og bedre
uddannelsesmuligheder i hele
Danmark
Merudgifter ved foreslået
profil, jf. spm.
2022
105
120,0
2023
105
133,0
2024
105
146,0
2025
106
187,2
2026
106
187,2
Varige
2027 udgif-
ter
107
218,4
107
218,4
120,0
120,0
13,0
133,0
13,0
177,2
10,0
187,2
0,0
218,4
0,0
218,4
0,0
Kilde: Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 1/1