Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2423701_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 22. juni 2021 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 214
I forbindelse med ministerens mundtlige besvarelse af § 20-spørgsmål nr. 1249
om initiativer til at sikre, at det danske sprog bliver fastholdt og styrket som et vi-
denskabeligt sprog, gav ministeren udtryk for, at ministeren synes, at det danske
sprogs sundhedstilstand på landets universiteter grundlæggende er ganske god. I
2018 lavede et flertal i Uddannelses- og Forskningsudvalget, inkl. Socialdemokra-
tiet, dog en beretning, hvor man bl.a. blev enige om, at ”Flertallet ser
med bekym-
ring på udviklingen med de mange engelsksprogede uddannelser og opfordrede
derfor ministeren til i det dengang kommende udspil at tage højde for, hvordan det
fremover sikres, at det danske sprog bliver fastholdt og styrket som videnskabeligt
sprog måde i undervisningen og formidlingen. Udspillet skal endvidere tage stilling
til spørgsmålet om, hvordan det sikres, at der fortsat undervises på dansk inden
for alle videnskabelige områder, hvordan det sikres, at der stadig kommunikeres
om forskningen og dens resultater på dansk, og hvordan det sikres, at der skabes
begreber og benævnelser på dansk”, jf. beretningen over B 43 (folketingsåret
2017-18). Vil ministeren på den baggrund give en status for, hvad der er sket på
området siden et bredt flertal vedtog beretningen i 2018, herunder hvilke konkrete
tiltag der er taget for, at det danske sprog bliver fastholdt og styrket som et viden-
skabeligt sprog?
29. juni 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
241328
Svar
Beretningen, som spørgeren henviser til, udtrykker en bekymring over udviklingen
med mange engelsksprogede uddannelser og opfordrer på den baggrund den da-
værende minister til at sikre, at dansk fastholdes som videnskabeligt sprog i for-
bindelse med undervisning og formidling.
Der er siden beretningen blev vedtaget den 20. marts 2018 taget en række initiati-
ver, der adresserer udviklingen med mange engelsksprogede uddannelser:
I 2018 blev der gennemført reduktioner på engelsksprogede universitetsud-
dannelser og diplomingeniøruddannelser.
I 2018 foretog Uddannelses- og Forskningsministeriet en undersøgelse af
universiteternes sprogpolitikker, som blev oversendt til Uddannelses- og
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 214: Spm. om at det danske sprog bliver fastholdt og styrket som et videnskabeligt sprog, til uddannelses- og forskningsministeren
2423701_0002.png
Forskningsudvalget i marts 2019. Undersøgelsen viste bl.a. at universite-
terne er opmærksomme på det danske sprogs stilling og at alle universiteter
har en sprogpolitik eller lignende. Det er et gennemgående træk, at univer-
siteterne er optaget af at sikre det danske sprogs position, sammen med
engelsk, samt at de arbejder på at styrke deres medarbejderes sproglige
kompetencer. De fleste universiteter har således en forventning om, at fast-
ansat videnskabeligt personale tilegner sig dansk inden for en årrække.
I 2019 indførte regeringen et skærpet relevanskriterium ved prækvalifikation
af engelsksprogede uddannelser, hvor ansøgning om en uddannelse ud-
budt på engelsk skal dokumentere et behov for uddannelsen, som ikke i til-
strækkelig omfang kan opfyldes af en uddannelse på dansk
I forbindelse med finanslovsaftale for 2020 afskaffede regeringen sammen
med Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten den deltager-
betaling på danskuddannelse for udenlandske arbejdstagere og stude-
rende, som var blevet indført under den tidligere regering.
Regeringen har netop indgået en aftale med Venstre, Dansk Folkeparti, So-
cialistisk Folkeparti, Konservative og Liberal Alliance om at begrænse antal-
let af engelsksprogede erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannel-
ser, således at disse i udgangspunktet skal udbydes på dansk.
Samlet set har disse initiativer vendt en udvikling, hvor der hvert år kom flere og
flere engelsksprogede uddannelser til. Dette er ikke længere tilfældet og der er nu
danske udbud inden for alle hovedområder. Uddannelses- og Forskningsministe-
riet følger udviklingen og Styrelsen for Uddannelse og Forskning har fokus på de
engelsksprogede uddannelser i den løbende styringsdialog.
Ift. formidling på dansk, så er universiteterne jf. universitetsloven forpligtet på at
formidle til det danske samfund. Det er min klare opfattelse, at der i dag formidles
på dansk i stort omfang og med stor entusiasme, og at der derfor ikke er behov for
tiltag til at understøtte dette yderligere.
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2/2