Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 22. juni 2021 har udvalget efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 214
I forbindelse med ministerens mundtlige besvarelse af § 20-spørgsmål nr. 1249
om initiativer til at sikre, at det danske sprog bliver fastholdt og styrket som et vi-
denskabeligt sprog, gav ministeren udtryk for, at ministeren synes, at det danske
sprogs sundhedstilstand på landets universiteter grundlæggende er ganske god. I
2018 lavede et flertal i Uddannelses- og Forskningsudvalget, inkl. Socialdemokra-
tiet, dog en beretning, hvor man bl.a. blev enige om, at ”Flertallet ser
med bekym-
ring på udviklingen med de mange engelsksprogede uddannelser og opfordrede
derfor ministeren til i det dengang kommende udspil at tage højde for, hvordan det
fremover sikres, at det danske sprog bliver fastholdt og styrket som videnskabeligt
sprog måde i undervisningen og formidlingen. Udspillet skal endvidere tage stilling
til spørgsmålet om, hvordan det sikres, at der fortsat undervises på dansk inden
for alle videnskabelige områder, hvordan det sikres, at der stadig kommunikeres
om forskningen og dens resultater på dansk, og hvordan det sikres, at der skabes
begreber og benævnelser på dansk”, jf. beretningen over B 43 (folketingsåret
2017-18). Vil ministeren på den baggrund give en status for, hvad der er sket på
området siden et bredt flertal vedtog beretningen i 2018, herunder hvilke konkrete
tiltag der er taget for, at det danske sprog bliver fastholdt og styrket som et viden-
skabeligt sprog?
29. juni 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
241328
Svar
Beretningen, som spørgeren henviser til, udtrykker en bekymring over udviklingen
med mange engelsksprogede uddannelser og opfordrer på den baggrund den da-
værende minister til at sikre, at dansk fastholdes som videnskabeligt sprog i for-
bindelse med undervisning og formidling.
Der er siden beretningen blev vedtaget den 20. marts 2018 taget en række initiati-
ver, der adresserer udviklingen med mange engelsksprogede uddannelser:
I 2018 blev der gennemført reduktioner på engelsksprogede universitetsud-
dannelser og diplomingeniøruddannelser.
I 2018 foretog Uddannelses- og Forskningsministeriet en undersøgelse af
universiteternes sprogpolitikker, som blev oversendt til Uddannelses- og
Side 1/2