Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2423868_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 10. juni 2021 har udvalget efter ønske fra Bertel Haarder (V) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 208
Vil ministeren oplyse, om ministeren vil bede rektor for Københavns Professions-
højskole kommentere, hvorledes det kan gå til, at studerende, der ikke har præ-
steret, alligevel kan få samme topkarakter som de øvrige i en gruppe? Ministeren
bedes efterfølgende oversende svaret og ministerens egen vurdering af svaret til
udvalget.
Svar
Jeg vil indledningsvis gerne gentage mit tidligere svar om, at jeg er bekymret over
at læse om den pædagogstuderendes erfaringer i artiklen fra Politiken. Vi har brug
for, at alle vores nyuddannede pædagoger er engagerede, veluddannede og
klædt godt på til det vigtige arbejde i praksis med børn, unge og udsatte voksne.
Derfor er en styrkelse af pædagoguddannelsen også en hovedprioritet for mig, jf.
svaret på UFU alm. del spm. 188.
Hverken på pædagoguddannelsen eller på andre uddannelser skal studerende
kunne få topkarakter på baggrund af andres indsats frem for deres egen. Derfor
fastlægger eksamensbekendtgørelsen, at der skal foretages en individuel bedøm-
melse af de studerendes præstationer til en gruppeeksamen.
Samtidig lægger jeg vægt på, at eksamenssituationen skal forsøge at afspejle vir-
kelighedens arbejdsmetoder. Derfor kan det være relevant, at nogle af prøverne
gennemføres som gruppeprøver på fx pædagoguddannelsen, hvor samarbejde og
relationsopbygning er centrale for det efterfølgende arbejdsliv.
Det er mit indtryk og min klare forventning, at prøverne generelt afholdes i over-
ensstemmelse med reglerne på vores videregående uddannelsesinstitutioner. Det
gælder naturligvis også Københavns Professionshøjskole.
Spørgsmålet tager, som jeg forstår det, udgangspunkt i én studerendes oplevelse
af en anden studerendes indsats og bedømmelsen af den, som er beskrevet i ar-
tiklen i Politiken d. 14. maj 2021,
”Nyuddannet pædagog: »Ved min første eksa-
men var jeg i gruppe med en, der tydeligvis ikke forstod stoffet og brugte en
masse selvopfundne ord, og alligevel fik vi alle sammen 12«”.
Jeg finder ikke, at
30. juni 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
240178
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om at studerende, der ikke har præsteret, alligevel kan få topkarakter, til uddannelses- og forskningsministeren
2423868_0002.png
artiklen udgør tilstrækkelig grundlag til at kunne bede om redegørelse fra Køben-
havns Professionshøjskole.
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Side 2/2