Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2501550_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 21. maj har udvalget efter ønske fra Pernille Skipper (EL) stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 194
Vil ministeren redegøre for, hvad mindreprovenuet vil være, hvis mindreregulerin-
gen af Statens Uddannelsesstøtte i perioden 2014-2021 tilbagerulles? Provenu-
virkningen bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter tilbageløb, efter tilbageløb og
skat, og efter tilbageløb, skat og adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene 2021-
2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt 2021-niveau og faste 2021- pri-
ser.
Slutteligt bedes endvidere redegøre for indkomstvirkningen fordelt på indkomstde-
ciler samt den forventede påvirkni ng af den disponible indkomst fordelt på alders-
grupperne 15-19 år, 20-24 år, 25-29 år, 15-25 år og 15-30 år samt virkningen på
Gini-koefficienten.
Slutteligt bedes ministeren redegøre for, hvor meget de forskellige månedlige SU
satser ville stige som følge af en sådan tilbagerulning.
Svar
En tilbagerulning af afdæmpet regulering (mindrereguleringen) fremover vil øge
samtlige SU-satser med ca. 6,5 pct. i 2021. F.eks. ville SU-satsen for udeboende
dermed være 6.729 kr. i 2021 uden afdæmpet regulering, hvilket er 408 kr. højere
end SU-satsen i dag er i 2021.
Det skønnes at en tilbagerulning af afdæmpet regulering efter skat og tilbageløb
og adfærd vil svække den strukturelle offentlige saldo med 1,0 mia. kr. Effekten
slår igennem øjeblikkeligt, hvorfor der vil være tale om samme varige virkning i
årene 2021-2025.
15. december 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
238455
Side 1/4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om, hvad mindreprovenuet vil være, hvis mindrereguleringen af Statens Uddannelsesstøtte i perioden 2014-2021 tilbagerulles, til uddannelses- og forskningsministeren
2501550_0002.png
Tabel 1
Skønnet øjeblikkelig og varig virkning på den strukturelle offentlige saldo af afdæmpet regu-
lering, mia.kr., 2021 pl
Direkte ud-
Udgifter ef-
giftsvirkning ter skat
1
1,4
0,9
Udgifter ef-
ter tilbage-
løb og skat
0,7
Udgifter ef-
ter skat og
tilbageløb
og adfærd
1,0
Mia. kr.
Tilbagerulning af afdæmpet regulering
Anm.:
Kilde:
Tabellen er afrundet til nærmeste 100 mio. kr.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Det er lagt til grund for besvarelsen, at forslaget vil forlænge studietiden og mind-
ske arbejdet under studiet. Det er de samme forudsætninger, der er anvendt i for-
bindelse med besvarelse af FIU alm.del spm. 250, hvor en videreførelse af af-
dæmpet regulering vil reducere studietidsforsinkelsen og øge merarbejdet under
studiet.
Tabel 2 viser de månedlige SU-satser i 2021, SU i 2021 uden afdæmpet regule-
ring og forskellen mellem de to satser for hhv. ungdomsuddannelser og videregå-
ende uddannelser påbegyndt efter den 1. juli 2014. F.eks. vil en tilbagerulning give
en stigning i grundsatsen på 64 kr. og det maksimale tillæg vil stige med 110 kr.
for hjemmeboende på hhv. ungdomsuddannelser og videregående uddannelse.
Tabel 2
Stigningen i SU-sats som følge af tilbagerulning af afdæmpet regulering, kr. (2021 pl)
Ungdomsuddannelse
SU-sats med afdæmpet regu-
lering
Hjemmeboende (tillæg af-
hængig af forældreindkomst)
Udeboende, 18-19 år, (tillæg
afhængig af forældreindkomst)
Udeboende, 20 år eller derover
Grundsats 982
Maks tillæg 1.743
Grundsats 4.055
Maks tillæg 2.266
6.321
SU-sats uden afdæmpet re-
gulering
Grundsats1.046
Maks tillæg 1.853
Grundsats 4.314
Maks tillæg 2.415
6.729
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Stigning i SU-sats som
følge af tilbagerulning
Grundsats 64
Maks tillæg 110
Grundsats 259
Maks tillæg 149
408
Grundsats 64
Maks tillæg 110
408
Videregående uddannelse
Hjemmeboende (afhængig af
forældreindkomst)
Udeboende
Kilde:
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Grundsats 982
Maks tillæg 1.743
6.321
Grundsats 1.046
Maks tillæg 1.853
6.729
Derudover er f.eks. SU-forsørgertillæg, SU-handicaptillæg, SU-lån, slutlån, sup-
plerende SU-forsørgerlån, fribeløb og udlandsstipendium også reguleret med af-
dæmpet regulering.
1
Bemærk at der ikke helt i tråd med spørgsmålsformuleringen fraregnes skat før tilbageløb.
Det skyldes, at tilbageløbet opgøres på baggrund af ændringen i den disponible indkomst
dvs. ændringen i SU efter skat. Ændringen i den disponible indkomst vil før eller siden om-
sættes til et ændret forbrug, som vil indebære tilbageløb i form af indtægter fra moms og af-
gifter.
Side 2/4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om, hvad mindreprovenuet vil være, hvis mindrereguleringen af Statens Uddannelsesstøtte i perioden 2014-2021 tilbagerulles, til uddannelses- og forskningsministeren
2501550_0003.png
Fordelingsvirkninger
Der tages i opgørelserne af fordelingsvirkningerne udgangspunkt i virkningerne på
de familieækvivalerede disponible indkomster.
Tiltaget øger især den disponible indkomst i bunden af indkomstfordelingen. Mens
den gennemsnitlige virkning på den årlige disponible indkomst opgjort for hele be-
folkningen er 0,1 pct. så øges den gennemsnitlige disponible indkomst i det lave-
ste indkomstdecil med 1 pct.,
jf. tabel 3.
Fordelingsvirkningen skal ses i lyset af, at især udeboende SU-modtagere har ind-
komster i den laveste del af indkomstfordelingen. Hjemmeboende SU-modtagere
er i højere grad fordelt over hele indkomstfordelingen, idet deres placering i ind-
komstfordelingen afspejler husholdningens disponible indkomst, dvs. inklusive for-
ældrenes indkomster. Forslaget vil dog også for de hjemmeboende have størst
betydning i de lavere indkomstdeciler, idet SU-satsen for hjemmeboende afhæn-
ger af forældres indkomst.
Tabel 3
Virkning af en tilbagerulning af afdæmpet reguleringen af SU i årene 2014-21 på de årlige
disponible indkomster fordelt på deciler af den disponible indkomst
Decilgruppe
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
Virkning på disponibel indkomst, pct.
1,0
0,3
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.: Der er i tabellen anvendt den familieækvivalerede disponible indkomst. Det betyder for det før-
ste, at ændringen i SU-satsen påvirker den disponible indkomst for alle medlemmer af hushold-
ningen. Således at den (familieækvivalerede) disponible indkomst for forældrene, som ikke er
på SU, også blive påvirket af en forhøjelse af SU-satsen for deres hjemmeboende SU-modta-
ger. For det andet betyder det, at der tages højde for stordriftsfordele i familien, altså at en fa-
milie med to personer fx ikke skal have dobbelt så stor en faktisk disponibel indkomst som en
familie med én person for at have de samme forbrugsmuligheder (per person).
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen.
Det skal bemærkes, at SU-modtageres placering i den lave del af indkomstforde-
lingen for de fleste er et midlertidigt forhold. Når de afslutter deres uddannelse og
træder ud på arbejdsmarkedet, vil de for langt hovedpartens vedkommende tage
et spring opad i indkomstfordelingen. Opgjort i et livsperspektiv skønnes ændring i
Side 3/4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm. om, hvad mindreprovenuet vil være, hvis mindrereguleringen af Statens Uddannelsesstøtte i perioden 2014-2021 tilbagerulles, til uddannelses- og forskningsministeren
2501550_0004.png
niveauet for SU satserne at være omtrent fordelingspolitisk neutrale (Økonomi- og
Indenrigsministeriet, 2013, s. 108).
2
Virkningen på de disponible indkomster fordelt på aldersgrupperne fremgår af ta-
bel 4, hvoraf der endvidere fremgår et opgørelse af virkningen på SU-modtagere-
nes individuelle disponible indkomster.
Tiltaget vil have størst virkning på de gennemsnitlige disponible indkomster blandt
de 20-24-årige. Den beskedne virkning for 15-19-årige skal ses i lyset af, at 15-17-
årige ikke er berettiget til SU. Deres disponible indkomst påvirkes derfor alene
igennem familieækvivaleringen. For alle grupper gælder det dog, at virkningen på
den disponible indkomst reduceres, når der familieækvivaleres. Det skyldes, at til-
taget vil øge den familieækvivalerede indkomst for alle, der deler husstand med en
SU-modtager, og virkningen af tiltaget deles derfor ud over flere personer.
Tabel 4
Virkning på de disponible indkomster fordelt på aldersgrupper, pct.
Aldersgruppe
15-19 år
20-24 år
25-29 år
15-25 år
15-30 år
Individuel disponibel indkomst Familieækvivaleret disponibel indkomst
0,7
1,0
0,4
0,9
0,6
0,1
0,6
0,4
0,3
0,3
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.: Personerne er inddelt i aldersgrupper på baggrund af deres alder ultimo 2021.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen.
Overordnet vil tiltaget reducere de årlige indkomstforskellene, svarende til en re-
duktion af Gini-koefficienten med 0,06 pct.-point. Det skal, som tidligere nævnt,
bemærkes, at SU-modtageres placering i den lave del af indkomstfordelingen for
de fleste er et midlertidigt forhold. Opgjort i et livsperspektiv skønnes ændring i ni-
veauet for SU satserne at være omtrent fordelingspolitisk neutrale (Økonomi- og
Indenrigsministeriet, 2013, s. 108).
3
Virkningen på Gini-koefficienten skal derfor
også ses i dette lys.
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
2
3
Økonomi-
og Indenrigsministeriet (2013), ”Fordeling og incitamenter”
Se fodnote 2
Side 4/4