Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2501548_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 21. maj har udvalget efter ønske fra Pernille Skipper (EL) stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 192
Vil ministeren redegøre for, hvad mindreprovenuet vil være, hvis Statens Uddan-
nelsesstøtte hæves med tusind kroner om måneden for hhv. alle SU modtagere
og for alle SU-modtagere, der ikke modtager SU efter satsen for hjemmeboende
unge indskrevet på en ungdomsuddannelse? Provenuvirkningen bedes opgjort i
umiddelbar virkning, efter tilbageløb, efter tilbageløb og skat, og efter tilbageløb,
skat og adfærd. Dette bedes opgjort for alle årene 2021-2025 samt i varig virkning.
Der bedes her anvendt 2021-niveau og faste 2021-priser.
Ministeren bedes endvidere redegøre for indkomstvirkningerne fordelt på ind-
komstdeciler, de forventede påvirkninger af den disponible indkomst fordelt på
aldersgrupperne 15-19 år, 20-24 år, 25-29 år, 15-25 år og 15-30 år samt virknin-
gen på Gini-koefficienten af de to modeller.
Svar
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at en stigning i SU satsen med 1000 kr.
om måneden for alle SU-modtagere efter skat, tilbageløb og adfærd vil svække
den strukturelle offentlige saldo med 3,1 mia. kr., (2021 pris- og lønniveau),
jf. Ta-
bel 1.
Effekten slår igennem øjeblikkeligt, hvorfor der vil være tale om samme va-
rige virkning i årene 2021-2025. En stigning i SU-satsen, hvor hjemmeboende på
ungdomsuddannelser udelades, skønnes at svække den strukturelle saldo med
2,2 mia. kr. efter skat og tilbageløb og adfærd (2021 pris- og lønniveau).
15. december 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
238455
Side 1/4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om, hvad mindreprovenuet vil være, hvis Statens Uddannelsesstøtte hæves med tusind kroner om måneden for alle, til uddannelses- og forskningsministeren
2501548_0002.png
Tabel 1
Skønnet øjeblikkelig og varig virkning på den strukturelle offentlige saldo ved at hæve SU-
satsen med 1000 kr. om måneden, mia.kr., 2021 pris og lønniveau
Direkte
udgifts-
virkning
3,8
2,9
Udgifter
Udgifter
efter tilba-
efter skat
geløb,
og tilbage-
skat og
løb
adfærd
2,0
1,4
3,1
2,2
Mia. kr.
Udgifter
efter skat
1
2,6
1,8
Alle SU-modtagere
Alle SU-modtagere ekskl. hjemmeboende på ungdomsuddannel-
ser
Anm.:
Kilde:
Tabellen er afrundet til nærmeste 100 mio.kr. SU-stipendiesatsen for hjemmeboende SU-
modtagere og for 18-19 årige udeboende på ungdomsuddannelser er delt i en grundsats og
et tillæg, der er afhængig af forældreindkomst og. I beregningerne er der taget udgangspunkt
i, at det er grundsatsen, som forøges med 1000 kr.
Uddannelses- og Forskningsministeriet
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Det er lagt til grund for besvarelsen, at forslaget vil forlænge studietiden og mind-
ske arbejdet under studiet. Det er de samme forudsætninger, der er anvendt i for-
bindelse med besvarelse af FIU alm.del spm. 250, hvor en videreførelse af af-
dæmpet regulering, vil reducere studietidsforsinkelsen og øge merarbejdet under
studiet.
Fordelingsvirkninger
Der tages i opgørelserne af fordelingsvirkningerne udgangspunkt i virkningerne på
de familieækvivalerede disponible indkomster.
En forhøjelse af SU-stipendiet øger især de disponible indkomster i bunden af ind-
komstfordelingen,
jf. tabel 2.
Den disponible indkomst i det nederste decil øges så-
ledes med knap 2,5 pct., når alle SU-modtagere får øget deres månedlige stipen-
die med 1.000 kr. og med godt 2,2 pct., når den månedlige SU-sats ikke forhøjes
for hjemmeboende SU-modtagere.
Virkningen er i mindre grad koncentreret i de laveste deciler, når alle SU-modta-
gere får 1.000 kr. ekstra om måneden før skat, end når det kun er de ikke-hjem-
meboendes sats, der øges. Det skal ses i lyset af, at de hjemmeboende SU-mod-
tagere ikke i lige så høj grad er koncentreret i bunden af indkomstfordelingen, idet
deres placering i indkomstfordelingen langt hen ad vejen er drevet af forældrenes
indkomstforhold. Når fordelingsvirkningerne trods alt er rimelig ens, skal det såle-
des ses i sammenhæng med, at det, den hjemmeboende kan modtage i SU, af-
hænger af forældrenes indkomst.
1
Bemærk at der ikke helt i tråd med spørgsmålsformuleringen fraregnes skat før tilbageløb.
Det skyldes, at tilbageløbet opgøres på baggrund af ændringen i den disponible indkomst
dvs. ændringen i SU efter skat. Ændringen i den disponible indkomst vil før eller siden om-
sættes til et ændret forbrug, som vil indebære tilbageløb i form af indtægter fra moms og af-
gifter.
Side 2/4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om, hvad mindreprovenuet vil være, hvis Statens Uddannelsesstøtte hæves med tusind kroner om måneden for alle, til uddannelses- og forskningsministeren
2501548_0003.png
Tabel 2
Virkning af en forhøjelse af den månedlige SU-stipendiesats med 1.000 kr. på de årlige disponible
indkomster fordelt på deciler af den disponible indkomst, pct.
Alle SU-modtagere som ikke
modtager SU efter satsen for
Alle SU-modtagere
hjemmeboende unge indskrevet på
en ungdomsuddannelse
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Alle
2,5
0,7
0,3
0,2
0,2
0,1
0,1
0,1
0,1
0,1
0,2
2,2
0,6
0,2
0,1
0,1
0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,1
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.: Der er i tabellen anvendt den familieækvivalerede disponible indkomst. Det betyder for det før-
ste, at ændringen i SU-satsen påvirker den disponible indkomst for alle medlemmer af hushold-
ningen. Således at den (familieækvivalerede) disponible indkomst for forældrene, som ikke er
på SU, også blive påvirket af en forhøjelse af SU-satsen for deres hjemmeboende SU-modta-
ger. For det andet betyder det, at der tages højde for stordriftsfordele i familien, altså at en fa-
milie med to personer fx ikke skal have dobbelt så stor en faktisk disponibel indkomst som en
familie med én person for at have de samme forbrugsmuligheder (per person).
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen.
Det skal bemærkes, at SU-modtageres placering i den lave del af indkomstforde-
lingen for de fleste er et midlertidigt forhold. Når de afslutter deres uddannelse og
træder ud på arbejdsmarkedet, vil de for langt hovedpartens vedkommende tage
et spring opad i indkomstfordelingen. Opgjort i et livsperspektiv skønnes ændring i
niveauet for SU satserne at være omtrent fordelingspolitisk neutrale (Økonomi- og
Indenrigsministeriet, 2013, s. 108)
2
.
Virkningen på de disponible indkomster fordelt på aldersgrupperne fremgår af ta-
bel 3, hvoraf der endvidere fremgår en opgørelse af virkningen på SU-modtagere-
nes individuelle disponible indkomster.
Forhøjelsen af SU-satsen vil have størst virkning på de gennemsnitlige disponible
indkomster blandt de 20-24-årige. Den beskedne virkning for 15-19-årige skal ses
i lyset af, at 15-17-årige ikke er berettiget til SU. Deres disponible indkomst påvir-
kes derfor alene igennem familieækvivaleringen. Dertil kommer, at de fleste 18-
19-årige som er indskrevet på en ungdomsuddannelse er hjemmeboende. For alle
grupper gælder det dog, at virkningen på den disponible indkomst reduceres, når
der familieækvivaleres. Betydningen af at familieækvivalere er generelt større, når
2
Økonomi-
og Indenrigsministeriet (2013), ”Fordeling og incitamenter”
Side 3/4
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm. om, hvad mindreprovenuet vil være, hvis Statens Uddannelsesstøtte hæves med tusind kroner om måneden for alle, til uddannelses- og forskningsministeren
2501548_0004.png
SU-satsen også sættes op for de hjemmeboende. Det skyldes, at de udeboende
SU-modtagere typisk bor i mindre husstande end de hjemmeboende.
Tabel 3
Vikning af en forhøjelse af den månedlige SU-sats med 1.000 kr. på de disponible indkomster
fordelt på aldersgrupper, pct.
Aldersgruppe
Alle SU-modtagere som ikke modtager
Alle SU-modtagere SU efter satsen for hjemmeboende unge
indskrevet på en ungdomsuddannelse
Individuel Familieækvivaleret
Individuel Familieækvivaleret
disponibel
disponibel
disponibel
disponibel
indkomst
indkomst
indkomst
indkomst
5,3
2,8
0,9
3,0
1,7
0,5
1,6
0,9
1,0
0,9
0,5
2,1
0,9
1,8
1,2
0,1
1,3
0,9
0,7
0,7
15-19 år
20-24 år
25-29 år
15-25 år
15-30 år
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Anm.: Personerne er inddelt i aldersgrupper på baggrund af deres alder ultimo 2021.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen.
Overordnet set vil begge tiltag reducere de årlige indkomstforskelle svarende til en
reduktion af Gini-koefficienten på 0,14 pct.-point, hvis alle SU-modtagere får 1.000
kr. ekstra om måneden før skat og 0,13 pct.-point, hvis det kun er SU-modtagere,
der ikke modtager SU efter satsen for hjemmeboende unge indskrevet på en ung-
domsuddannelse, som får 1.000 kr. ekstra før skat. Gini-koefficienten reduceres
således i samme størrelsesorden på trods af, at den umiddelbare saldovirkning i
førstnævnte tilfælde er betydeligt større. Det skal ses i lyset af, at familier med
hjemmeboende SU-modtagere ikke kun er koncentreret i bunden af indkomst for-
delingen, hvorfor det har begrænsede fordelingsmæssige virkninger at løfte deres
familieækvivalerede indkomster. Det skal, som tidligere nævnt, bemærkes, at SU-
modtageres placering i den lave del af indkomstfordelingen for de fleste er et mid-
lertidigt forhold. Opgjort i et livsperspektiv skønnes ændring i niveauet for SU sat-
serne at være omtrent fordelingspolitisk neutrale (Økonomi- og Indenrigsministe-
riet, 2013, s. 108)
3
. Virkningen på Gini-koefficienten skal derfor også ses i dette
lys.
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
3
Se fodnote 2.
Side 4/4