Uddannelses- og Forskningsudvalget 2020-21
UFU Alm.del
Offentligt
2416688_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 19. maj 2021 har udvalget efter ønske fra Pernille Skipper (EL) stillet mig
følgende spørgsmål:
Alm. del - spørgsmål 190
Vil ministeren oplyse, hvor mange konfrontationstimer, der i gennemsnit er for stu-
derende på de enkelte mellemlange velfærdsuddannelser, samt hvordan udviklin-
gen i antallet af timer har været de sidste 10 år?
Svar
Da der ikke findes en fast definition af velfærdsuddannelser, er besvarelsen af
spørgsmålet afgrænset til de fire store velfærdsuddannelser på professionsbache-
lorniveau: lærer, pædagog, sygeplejerske og socialrådgiver. Uddannelses- og
Forskningsministeriet har kun data vedr. undervisningstimer for de seneste fire år,
hvorfor besvarelsen alene omhandler studieårene 2016/2017
2019/2020.
Nedenfor fremgår antallet af planlagte timer på de fire store velfærdsuddannelser
opdelt på timer på små hold, timer på store hold og vejledningstimer, som uddan-
nelsesinstitutionerne har indberettet til Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Opgørelsen er en optælling af, hvor mange timer institutionerne planlægger for et
fuldt uddannelsesforløb.
Antallet af planlagte timer skal ses i sammenhæng med længden af de enkelte ud-
dannelser og herunder omfanget af undervisning, som opgøres i
såkaldte ”ECTS-
points”, der fremgår af kolonnen til højre i tabellen. Som det fremgår, varierer an-
tallet af ECTS-points mellem de fire uddannelser, da de bl.a. har forskellige læng-
der og forskellige omfang af praktik. Tid i praktik, eksamensperioder mv. indgår
ikke i opgørelsen.
At antallet af timer på folkeskolelæreruddannelsen f.eks. er større end de andre
uddannelser skyldes til dels, at uddannelsen er længere med mindre praktik end
de andre uddannelser, hvilket også ses ved, at antallet af ECTS med undervisning
er højere på læreruddannelsen end på de andre uddannelser.
Det skal bemærkes, at antallet af planlagte timer pr. ECTS ikke direkte kan omreg-
nes til et ugentligt timetal, da undervisningsperiodernes længde kan variere mel-
lem de enkelte uddannelser, semestre og år. Et regneeksempel kan dog illustrere
16. juni 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Side 1/2
UFU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om, hvor mange konfrontationstimer, der er i gennemsnit er for studerende på de enkelte mellemlange velfærdsuddannelser, til uddannelses- og forskningsministeren
2416688_0002.png
sammenhængen mellem en undervisningsperiode og antallet af timer: På uddan-
nelser med en gennemsnitlig undervisningsperiode på 14 uger pr. semester (30
ECTS) svarer 10 planlagte undervisningstimer pr. ECTS-point til ca. 21 timer pr.
uge. På uddannelser med en længere undervisningsperiode på 16 uger pr. seme-
ster svarer 10 planlagte undervisningstimer pr. ECTS-point til ca. 19 timer pr. uge.
Tabel 1
Antal planlagte timer på de fire store velfærdsuddannelser i løbet af hele uddannelsen
Uddannelse
Folkeskolelærer
År
2016/
2017
2017/
2018
2018/
2019
2019/
2020
2016/
2017
2017/
2018
2018/
2019
2019/
2020
2016/
2017
2017/
2018
2018/
2019
2019/
2020
2016/
2017
2017/
2018
2018/
2019
2019/
2020
Timer på
små hold
1512
1431
1510
1572
927
886
1034
1189
792
760
794
898
776
696
832
793
Timer på
store hold
28
96
45
48
140
193
149
161
272
346
429
379
269
324
189
258
Vejledning
77
75
57
57
40
45
46
49
57
48
51
59
68
55
42
49
I alt
1617
1601
1612
1677
1107
1124
1229
1398
1120
1153
1275
1337
1113
1074
1063
1100
Antal ECTS med
undervisning
190
190
190
190
120
120
120
120
160
160
160
160
105
105
105
105
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Pædagog
Socialrådgiver
Sygeplejerske
Anm.:
Kilde:
Alle timeangivelser er opgjort som gennemsnit af indberettede planlagte undervisnings- og
vejledningslektioner på tværs af udbud. Små hold er hold med færre end 40 studerende.
Uddannelses- og Forskningsministeriet, timetalssystemet
Med venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Side 2/2